• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Enhancing Comprehensive Health Assessment Ability of Japanese Nurse Practitioner Students: An Evaluation of a Simulation-Based Education Program

Research Project

Project/Area Number 18K17445
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionTokyo Health Care University

Principal Investigator

URANAKA KEIICHI  東京医療保健大学, 看護学部, 講師 (00776859)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords高度実践看護 / シミュレーション教育 / 診療看護師(NP) / ナースプラクティショナー / 大学院教育 / 包括的健康アセスメント / 包括的アセスメント / 診療看護師(NP) / 2次救急 / 救急外来 / 臨床推論 / 診療看護師 / シミュレーション
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to evaluate trauma care scenarios in a simulation-based education program.In February 2019, a questionnaire survey was distributed to 12 NPs who received the simulation-based education program. The questionnaire measures the validity of the trauma care scenarios. It consists of 36 items on 8 subscales: preparatory study, briefing, facilitation, debriefing, knowledge, technical skills, non-technical skills, comprehensive evaluation. Analysis method was simple tabulation.
NPs responded positively in 29 out of 36 items.We came to the conclusion that the simulation scenarios were appropriate for NPs. However, only about half of NPs indicating a positive attitude toward the following 4 items suggest that the functions of the high-performance mannequin should be explained at the briefing session. We also concluded that further matching of learning goals and scenarios is important.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

シミュレーション教育プログラムを作成し活用できれば,学生は,学内において様々な状況設定下での手技や判断について安全かつ繰り返し修練することができるようになる。また,学生の知識・技術の到達度を客観的に評価できることから,高度実践看護師(NP)課程におけるシミュレーション教育プログラムの創造性は高い。クリティカル領域のNP養成の中心的役割を担う本大学院において全国に先駆けてシミュレーション教育プログラムを開発し,その有用性について検討し成果を蓄積・発信することは波及効果が高く,NP養成課程における教育手法に対し科学的根拠を提供する点で意義深い。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 診療看護師の動向と大学院課程における教育2020

    • Author(s)
      浦中桂一
    • Organizer
      第20回日本病院総合診療医学会総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Enhancing comprehensive health ability of Japanese nurse practitioner students: An evaluation of a simulation-based education program. The 23rd East Asian Forum of Nursing Scholars2020

    • Author(s)
      Keiichi Uranaka,Fumiko Yamanishi.
    • Organizer
      23rd East Asian Forum of Nursing Scholars
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 診療看護師とは(教育システムなど)2019

    • Author(s)
      浦中桂一
    • Organizer
      第10 回日本プライマリ・ケア連合学会学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 診療看護師とその大学院課程について2019

    • Author(s)
      浦中桂一
    • Organizer
      第18回日本臨床救急医学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 診療看護師とその大学院課程について2019

    • Author(s)
      浦中桂一
    • Organizer
      第18回 日本病院総合医学会(シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 診療看護師とは(教育システムなど)2019

    • Author(s)
      浦中桂一
    • Organizer
      第10回 日本プライマリケア連合学会学術大会(シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 診療看護師(NP)育成のためのシミュレーション教育プログラムの開発(第3報)-プログラムの評価-2018

    • Author(s)
      早坂奈美、浦中桂一、山西文子、岩本郁子
    • Organizer
      第38回 日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi