• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

nursing competency for Physical Assessment in Simulation Education

Research Project

Project/Area Number 18K17468
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionTokyo Health Care University (2019-2021)
Tokyo Medical University (2018)

Principal Investigator

Ayako Nishimura  東京医療保健大学, 医療保健学部, 准教授 (10757751)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords看護基礎教育 / シミュレーション / フィジカルアセスメント / 看護実践能力 / 脳血流 / 看護教育 / シナリオ / 観察 / フィジカルイグザミネーション / 看護師 / 実践力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a scenario for respiratory and cardiovascular physical assessment in nursing education, and to clarify the effects of simulation education conducted for second and fourth-year undergraduate nursing students on observation items, description contents, and cerebral blood flow in physical assessment.
After the education, the condition observation in the simulation changed to prioritized observation items, but the description content of the assessment was extracted to describe physical aspects, with less mental and life aspects.
In simulation education, cerebral blood flow during observation of the subject and environment, during nursing practice of the simulation, and during debriefing was compared, and there was no difference during debriefing and nursing practice, but there was a difference during observation of the subject and environment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護基礎教育のフィジカルアセスメントは、技術演習(テクニカルスキル)の実施だけでなく、看護学生の知識・技術、思考・表現・判断の統合を目指すシミュレーション教育をカリキュラムに組み入れることで実践能力向上が期待できる。本研究は患者の状態変化の気づきや適切な判断の遅れが、患者の状態悪化に直結する呼吸器系と循環器系フィジカルアセスメントのシナリオを開発した。シミュレーション教育後、看護学生の状態観察項目が緊急性と重症性を意識した優先順位に変化したことを明らかにした。また、シミュレーションでの看護実践だけでなく、ディブリーフィングでの脳血流の維持を明らかにしたことの看護教育への社会的意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2019 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] シミュレーション演習の強化をねらいとした診療の補助技術科目におけるシラバスの作成,2022

    • Author(s)
      太田雄馬, 西村礼子
    • Journal Title

      看護展望,メヂカルフレンド社

      Volume: 47(4) Pages: 28-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 連載 看護教員のICT活用教育力UP講座・5 オンラインシミュレーションの授業設計を立案しよう!2021

    • Author(s)
      西村礼子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 176-183

    • DOI

      10.11477/mf.1663201671

    • ISSN
      0047-1895, 1882-1391
    • Year and Date
      2021-02-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 全国の訪問看護師のフィジカルアセスメント実施頻度と看護師経験との相関2021

    • Author(s)
      横山 美樹,西村 礼子,菱田 一恵,野崎 真奈
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会,2021.12.4.5
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 両心不全の患者に対するシミュレーション実施後の看護学生のフィジカルアセスメントの特徴2019

    • Author(s)
      西村礼子, 伊藤綾子, 清水典子, 渡邊裕見子, 阿部幸恵
    • Organizer
      第45回日本看護研究学会学術集会(大阪国際会議場)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Research map

    • URL

      https://researchmap.jp/nishiaya

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi