• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of Smartphone Dependence on Human Stereo Acuity

Research Project

Project/Area Number 18K18093
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Research InstitutionThe University of Kitakyushu

Principal Investigator

Tamada Yasuaki  北九州市立大学, 国際環境工学部, 准教授 (90803875)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords立体視力 / VR / ヘッドマウントディスプレイ / タブレット端末 / スマートフォン / 個人差 / リモート心理物理実験 / 両眼立体視力 / スマホ老眼 / 空間認識機能 / 眼鏡店
Outline of Final Research Achievements

Stereoacuity is the ability to detect or discriminate small differences in depth from the disparity between the retinal images of the left and right eye. At present, stereoacuity can be measured in detail only a few places (e.g., Laboratory). In this study, we aimed to construct a system that can measure stereoacuity accurately, anywhere, and by anyone. First, we examined existing stereoacuity measurement system. Second, a prototype stereo acuity measurement system working on a tablet device or a head-mounted display was constructed and its performance was evaluated. The results showed the possibility of presenting very small binocular disparity even in a VR space using a head-mounted display.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,VRのヘッドマウントディスプレイの有用性を示したが,最近のスマートフォンは高性能なのでちょっとしたアタッチメントを取りければ,どこでも誰でも簡単に立体視力を測ることができるようになる.そうなれば,多くの人が3DやVRの映像を最大限に楽しむことができるようになる.また,立体視力は,健康上良くない生活習慣が身についていないかを示すバロメーターにもなりうる.人間の視機能が生活様式の変化に対してどのように適応してきたか,さらには,今後どのように適応していくかを知る手がかりとなるかもしれない.

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Effects of hand avatar and grasping on upward vection2022

    • Author(s)
      玉田靖明・白石健人・稲冨一貴
    • Journal Title

      Transactions of the Virtual Reality Society of Japan

      Volume: 27 Issue: 3 Pages: 227-230

    • DOI

      10.18974/tvrsj.27.3_227

    • ISSN
      1344-011X, 2423-9593
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Hot Wind to the Body Can Facilitate Vection Only When Participants Walk Through a Fire Corridor Virtually2021

    • Author(s)
      Ryotaro Yahata, Wataru Takeya, Takeharu Seno, and Yasuaki Tamada
    • Journal Title

      Perception

      Volume: 50 Issue: 2 Pages: 154-164

    • DOI

      10.1177/0301006620987087

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 現実空間とUnity空間のスケールの対応2023

    • Author(s)
      磐浅康介、稲冨一貴、玉田靖明
    • Organizer
      日本視覚学会2023年冬季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然画像の奥行き知覚における両眼視差の効果~球体の刺激~2022

    • Author(s)
      稲冨一貴、玉田靖明、佐藤雅之
    • Organizer
      3次元画像コンファレンス2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然画像の奥行き知覚における両眼視差の効果~球体の刺激による検討~2022

    • Author(s)
      稲冨一貴、玉田靖明、佐藤雅之
    • Organizer
      日本視覚学会2022年夏季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ヘッドマウントディスプレイを用いた視覚的エゴセンターの測定2022

    • Author(s)
      玉田靖明、小田雄介
    • Organizer
      日本視覚学会2022年夏季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 両眼網膜像差が自然画像における大きな奥行きの知覚におよぼす効果2020

    • Author(s)
      佐藤雅之、利光信太郎、村上義明、玉田靖明
    • Organizer
      映像情報メディア学会ヒューマンインフォメーション(HI)研究会 / 日本バーチャルリアリティ学会 VR心理学研究会 共催研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] サッカード変位抑制におけるブランク効果 ~ブランクの開始時刻の効果~2020

    • Author(s)
      玉田靖明,原一矢,北野健,佐藤雅之
    • Organizer
      日本視覚学会2020年冬季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] An invisible target caused by backward masking induces a saccadic eye movement2019

    • Author(s)
      Takuto ARAKI, Yasuaki TAMADA, Masayuki SATO, and Keiji UCHIKAWA
    • Organizer
      The 15th Asia-Pacific Conference on Vision(APCV) 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] サッカード変位抑制におけるブランク効果 -ブランクの長さと開始時刻の影響2019

    • Author(s)
      玉田靖明、原一矢、北野健、佐藤雅之
    • Organizer
      電子情報通信学会・ヒューマン情報処理(HIP)研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 見えないターゲットへのサッカード眼球運動 ~ 知覚系と眼球運動制御系への逆行性マスキングの効果 ~2019

    • Author(s)
      荒木拓人、玉田靖明、佐藤雅之、内川惠二
    • Organizer
      電子情報通信学会・ヒューマン情報処理(HIP)研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] サッカード変位抑制におけるフリッカー刺激の位相の効果2019

    • Author(s)
      玉田靖明,倉元祐輔,佐藤 雅之
    • Organizer
      日本視覚学会2019年冬季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 場面に合わせた振動がベクションにおよぼす影響2018

    • Author(s)
      玉田靖明,内山直樹,佐藤雅之
    • Organizer
      日本視覚学会2018年夏季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 眼鏡レンズによる像の歪みが奥行き知覚と装用感におよぼす影響2018

    • Author(s)
      玉田靖明,小野匠,藤江龍登,金子弘,佐藤雅之
    • Organizer
      第54回日本眼光学学会総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] サッカード変位抑制におけるブランクとフリッカーの効果2018

    • Author(s)
      玉田靖明,倉元祐輔,佐藤 雅之
    • Organizer
      電子情報通信学会ヒューマン情報処理研究会(HIP)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 振動によるベクションの増大 -振動変調の位相と呈示部位の効果-2018

    • Author(s)
      玉田靖明,田中佑樹,内山直樹,佐藤 雅之
    • Organizer
      映像情報メディア学会ヒューマンインフォメーション研究会(HI)
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi