• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Language Questions for Assessing Ability in Language Learning Systems

Research Project

Project/Area Number 18K18118
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 61030:Intelligent informatics-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University (2021)
Shizuoka Institute of Science and Technology (2018-2020)

Principal Investigator

Ehara Yo  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (60738029)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学習支援システム / 項目反応理論 / テスト理論 / BERT / 深層学習 / 自然言語処理 / 自動作問 / 文脈化単語埋め込み / 語学学習支援 / 機械学習 / クラウドソーシング / 外国語教育 / 表現学習
Outline of Final Research Achievements

Adapting quickly to technological innovations during the research period, in this study, I developed a technology that uses deep transition learning to help non-native speakers capture the meaning of a word in consideration of text contexts, in order to help humans compose questions for second language learning. This technology is expected to be useful in various aspects of (semi-)automatic question generation tasks in the future, such as allowing non-native human question makers to easily understand the meaning of words in contexts and creating distractor options by considering the meaning of the word for creating multiple-choice questions. I have presented the current status and future prospects of these results in papers prepared for domestic conferences. For future work, I continue to develop this technology to make it more useful.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、深層転移学習を利用して、人間が語学学習のための作問をする際に役立つように、非母語話者が文意を考慮して語義を捉えやすくする技術を開発した。この技術は、語にどのような意味があるか非母語話者が用例を通じて調べたり、語義を考慮して誤答選択肢を作成するなど、作問を(半)自動で行う際の様々な場面で人間を支援する際に有用である。具体的には、語学学習支援システムや自動作問システムの作成の支援につながる。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 回答者の認知負荷を考慮した大学初等数学のための自動作問2020

    • Author(s)
      江原遥
    • Journal Title

      第45回教育システム情報学会全国大会予稿論文集

      Volume: - Pages: 117-118

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 優先的に学習すべき語の用例の視覚的な自動推薦2020

    • Author(s)
      江原遥
    • Journal Title

      第45回教育システム情報学会全国大会予稿論文集

      Volume: - Pages: 167-168

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習失敗リスクを考慮した学習用教材選択の リスク考慮型強化学習によるモデル化2020

    • Author(s)
      江原遥
    • Journal Title

      第45回教育システム情報学会全国大会予稿論文集

      Volume: - Pages: 171-172

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国語語彙学習のための教師なし深層異常検知に基づく語の用例の多義性・主要性の提示2020

    • Author(s)
      江原 遥
    • Journal Title

      人工知能学会第34回全国大会予稿集

      Volume: -

    • NAID

      130007856885

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 回答者の認知負荷を考慮した大学初等数学のための自動作問2020

    • Author(s)
      江原遥
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 優先的に学習すべき語の用例の視覚的な自動推薦2020

    • Author(s)
      江原遥
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習失敗リスクを考慮した学習用教材選択の リスク考慮型強化学習によるモデル化2020

    • Author(s)
      江原遥
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語語彙学習のための教師なし深層異常検知に基づく語の用例の多義性・主要性の提示2020

    • Author(s)
      江原 遥
    • Organizer
      人工知能学会第34回全国大会予稿集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 語彙学習支援研究のまとめ

    • URL

      http://yoehara.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi