• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing and Implementing Effective Online Workshop for Japanese Elementary School Teachers who Teach English

Research Project

Project/Area Number 18K18167
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

ONO Eri  三重大学, 教育学部, 准教授 (40813845)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
KeywordsICT / 小学校外国語 / 教員研修 / オンライン / 探求の学習共同体 / オンライン教員研修 / 探求共同体 / フォニックス / 小学校外国語活動 / 小学校教員 / オンライン研修 / 探求の共同体 / カリキュラム / 英語 / オンラインコース / 研修
Outline of Final Research Achievements

Four research questions were answered in this research. Frist, Japanese elementary school teachers desired to learn practice in relation to theories. The online workshop, in which practice and theories was centered, was designed and implemented. Second, the foundational knowledge and teaching methods of phonics was the urgent matter for Japanese teachers who were not familiar with phonics. Phonics was newly added to the curriculum in 2020 and phonics must be taught at elementary schools in Japan. Third, twelve teachers who voluntarily participated in the online workshop in this research managed to form a community of inquiry. A combination of learning individually and in online groups functioned well to form a community of inquiry. Finally, all participants managed to completed the online course with a high satisfaction and acquired the foundational knowledge and teaching methods of phonics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、コース・デザインを工夫することで、オンライン学習者に「探求の学習共同体」が成立したことである。本研究では、学習者が各自がテキスト等で学ぶ「自立学習」と、学習者が3~4名がグループで学ぶ「オンライン・グループワーク」をデザインした。グループワークの前に各自で自立学習をして基礎知識を身に付けたあと、グループワークで指導法を学びあうことで、「探求の学習共同体」が成立した。コロナ感染症防止のため、教員研修の多くはオンライン形式となっているが、本研究で開発された「探求の学習共同体」が成立する効果的なコースデザインは、オンライン研修のモデルになると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 東紀州サテライトによる複式版外国語年間指導計画に基づく実践2020

    • Author(s)
      大野恵理、須曽野仁志、萩野真紀、榎本和能
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 515-522

    • NAID

      120006900250

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 東紀州地域における複式版外国語活動年間指導計画の提案と実践2019

    • Author(s)
      大野恵理・須曽野仁志・萩野真紀・榎本和能
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 485-490

    • NAID

      120006775172

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フォニックス学習用ipadアプリの開発2020

    • Author(s)
      大野恵理 須曽野仁志 萩野真紀 榎本和能
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 三重県南部地域における小学校外国語複式版年間指導計画の実践2019

    • Author(s)
      大野恵理
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会 北海道大会 要綱集
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi