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Software application development to improve gait in a crowd for patients with Parkinson disease and stroke patients.

Research Project

Project/Area Number 18K18429
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90150:Medical assistive technology-related
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare

Principal Investigator

Tominaga Wataru  国際医療福祉大学, 小田原保健医療学部, 准教授 (30711642)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywordsバーチャルリアリティ / ベクション / オプティックフロー / 静止立位 / 筋電図 / 床反力 / 三次元動作解析 / 筋活動 / 重心動揺 / 三次元動作分析 / 若年健常者 / 高齢健常者 / Virtual Reality(仮想現実) / 人混み / 歩行 / パーキンソン病 / 脳卒中片麻痺
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the effects of presenting images that induce visually induced self-motion sensation (vection) using virtual reality (VR) on static standing posture. Vection refers to the sensation that one's own body is moving by visual perception. Based on a previous report that the peripheral vision plays an important role in vection, we investigated the effects on posture using VR, which is suitable for presenting images in the peripheral vision, in healthy young and elderly subjects. The results showed that when the presentation of images to the peripheral vision was restricted, the elderly showed less postural sway in the standing posture than when images were presented to the full field of vision. The younger subjects did not show the same difference as the older subjects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

VRは映像提示の新しい手法であり、従来の映像提示に比べると、仮想空間に実際にいるような臨場感が得られ、その没入感覚が特徴とされている。一方で、その没入感覚によって、姿勢への影響が懸念される。本研究では、静止立位姿勢においてVRを用いたベクション刺激を観察することで、立位保持時の重心同様に影響が見られること、加えて若年者と高齢者を比較することで、ベクション刺激に対する姿勢制御の戦略が異なることが明らかになった。VRをリハビリテーション医療の現場でさらに広く活用するためにも、VRを用いているときの姿勢制御特性における重要な基礎的知見が得られた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Presentation (6 results)

  • [Presentation] 仮想現実 ( を用いた vection 刺激を見ている時の若年者と高齢者の立位に影響する要因2022

    • Author(s)
      稲葉玲王,山本潤,岩上さやか,冨永渉
    • Organizer
      第6回日本リハビリテーション医学会秋季学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] VRを用いたベクション刺激を見ているときの健常若年者の静止立位の動揺2021

    • Author(s)
      冨永渉、岩上さやか
    • Organizer
      第55回日本作業療法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 仮想現実(VR)を用いた ベクション刺激を見ている時の 健常若年者の立位に影響する要因2021

    • Author(s)
      稲葉玲王、冨永渉、岩上さやか
    • Organizer
      第18回神奈川県作業療法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] VRを用いたベクション刺激を見ているときの健常若年者の静止立位の動揺2021

    • Author(s)
      冨永 渉、岩上さやか
    • Organizer
      第55回日本作業療法学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Optical flow 刺激観察時の健常若年者における姿勢制御特性 ~第2報2020

    • Author(s)
      冨永 渉、岩上さやか
    • Organizer
      国際医療福祉大学学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Optical flow 刺激を見ているときの 健常若年者の姿勢制御特性2020

    • Author(s)
      冨永 渉、岩上さやか
    • Organizer
      第54回日本作業療法学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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