Research on the support of learning geography and geology using gamification
Project/Area Number |
18K18548
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 4:Geography, cultural anthropology, folklore, and related fields
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Research Institution | Geospatial Information Authority of Japan (Geography and Crustal Dynamics Research Center) |
Principal Investigator |
Iwahashi Junko 国土地理院(地理地殻活動研究センター), その他部局等, 主任研究官 (90391698)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西岡 芳晴 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 地質調査総合センター, 研究グループ長 (20357700)
川畑 大作 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 地質調査総合センター, 主任研究員 (40356853)
安藤 明伸 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (60344743)
岡田 真介 岩手大学, 理工学部, 准教授 (50626182)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 地理教育 / 地学教育 / コンピュータゲーム / ゲーム / Mnecraft / 仙台 / ゲーミフィケーション / Minecraft / Mincraft |
Outline of Final Research Achievements |
With the aim of developing children's interest in and awareness of geographical perspectives, landforms, and geology, we created teaching materials using an exploration-type computer game (Minecraft) and verified their educational effects. The main initiative was a first-year junior high school science class at the Miyagi University of Education Junior High School (Sendai City), using a Minecraft game that reproduced the school and its surrounding paleoenvironment, and setting questions to follow the chronological sequence of the depositional environment and formation of geological strata. The students responded well to the game, which was set in a familiar school setting, and they did not get bored with the knowledge questions. From the results of the questionnaire, it is thought that the game was effective in helping children understand and remember the local geo-history through visual images, along with the positive experience of "it was fun”.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
昨今Minecraftに限らず、バーチャルな世界で「体験」するゲームの利用が若年層でポピュラーなものとなっており、今後も急速に広がっていくと予想される。教育コンテンツとしての利用も当然予想される。本研究はコロナ禍の影響を大きく受け、複数回の繰り返し実習は出来なかったが、2019年3月の宮城教育大学附属中学校での研究授業、その他2019年8月の「女子中高生夏の学校」(国立女性教育会館)での地形と災害に関する実習を通じて、教育用コンテンツの作成のみならず、それを利用・運用していく際の注意点も知る事ができた。研究成果は国際学会を含む学会で発表した他、研究授業について論文に取りまとめた。
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Report
(5 results)
Research Products
(7 results)