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Cause-Related Marketing (CRM) for Disaster Relief: A Study on Sustainable Support through Consumer Engagement

Research Project

Project/Area Number 18K18578
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

BABA Shinichi  神戸大学, 経営学研究科, 経営学研究科研究員 (50722641)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 國部 克彦  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (70225407)
森村 文一  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (80582527)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords災害復興支援 / コーズ・リレーテッド・マーケティング / エシカル消費 / 消費者行動 / 消費者志向経営 / 企業の社会的責任 / クラウドファンディング / 被災地・者支援と消費行動 / 大学生のエシカル意識 / エシカル情報への反応 / 大学生の情報認識行動 / Cause Related Marketing / 企業と消費者が協力 / CRM / CRM(コーズ・リレーテッド・マーケティング) / 被災企業 / 商店街間の復興支援 / 倫理的消費 / 被災地支援事業 / CRM / ESG / CSR / CSV / 社会的価値創造 / 被災地支援 / ヤフー被災地支援 / 被災者支援 / 復興支援資金
Outline of Final Research Achievements

This study examines the potential of cause-related marketing (CRM) to provide sustainable support for disaster area and victims (hereinafter referred to as "victims") by selling products with attached donations. Support for disaster victims has diversified, including crowdfunding and online sales of local products from disaster-stricken areas, but a lack of sustainability remains a challenge. Continuous donations and volunteer support have been provided for 15 years in response to hurricane disasters in the United States. Among Japanese citizens, the concept of "giving back" has spread, leading to a change in their awareness of support. The government is also working to establish ``ethical consumption'' that promotes social support, including CRM. While awareness of ethical consumption is low, continuous citizen awareness and behavior change are key challenges for future disaster relief through consumption.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

被災地・者(以下被災者)の復興期では,市民・企業の復興活動には社会的支援が必要である。被災者の復興には非公的資金の需要もあり、これら資金を捻出する手法としてコーズ・リレーテッド・マーケティングを研究した。また、被災産業の復興では生産再開後の販路の確保や販売促進など、発災後の相当期間継続した支援が必要となる。被災地を幅広く支援するためには、財を消費する際の社会的支援消費(エシカル消費)が求められる。エシカル消費志向は、消費者重視の企業にも影響を与え、消費で復興支援等の社会貢献も可能となる。企業と消費者の関係を研究する経営学として、社会貢献消費の構築を研究することは社会的意義の高い研究である。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] エシカル考察2020

    • Author(s)
      馬場新一
    • Journal Title

      BB NEWS

      Volume: 312 Pages: 30-31

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] エシカル考察2019

    • Author(s)
      馬場新一
    • Journal Title

      BB NEWS

      Volume: 310 Pages: 22-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 災害復興支援のCRM 今後の課題並びに展望2019

    • Author(s)
      馬場新一、江尻行男、西堀喜久夫、宮定章
    • Organizer
      日本災害復興学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2025-01-30  

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