• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effect of ethnomethodology on social worker training education

Research Project

Project/Area Number 18K18606
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 8:Sociology and related fields
Research InstitutionIwate Prefectural University

Principal Investigator

fujita toru  岩手県立大学, 社会福祉学部, 教授 (80238576)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 畠中 耕  福井県立大学, 看護福祉学部, 准教授 (70348126)
泉 啓  岩手県立大学, 社会福祉学部, 講師 (20646426)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords相互行為 / 専門能力 / 事実の記述 / ソーシャルワーク演習 / ロールプレイ / 記録をとる能力 / <記録>をとる / 「事実」の見極め / 「聴く」アプローチ / 「事実」の記録 / 社会福祉士 / 養成教育 / エスノメソドロジー / 質的記述 / 演習授業 / ソーシャルワーク / 「いま-ここ」における実践
Outline of Final Research Achievements

This study is to make sure the effect of ethnomethodology for social worker training education. Especially,clarified the effect of ethnomethodology on the vulnerability of "exercises" , the empiricism of "role play", and the lack of methodology of "recording".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、社会福祉士養成教育の抽象的限界を打破することを目的とした。既存の社会福祉士養成教育は、教科書を用いた座学が圧倒的に多く、実践現場で求められる専門能力の習得はごく限られた機会に止まってきた。その課題に対して、「いまーここ」における実践を解明するエスノメソドロジーの意図と方法は、極めて有効であり、その効果は、社会福祉士の社会的責任を全うする上で必須な能力であることを明らかとした。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results)

  • [Journal Article] ソーシャルワーカーの「<記録>をとる」能力をめぐる課題2021

    • Author(s)
      鈴木淳一・藤田徹
    • Journal Title

      岩手県立大学社会福祉学部紀要

      Volume: 第23巻 Pages: 13-26

    • NAID

      40022595488

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「相談援助演習」におけるロールプレイング技法の課題2021

    • Author(s)
      畠中耕・藤田徹
    • Journal Title

      岩手県立大学社会福祉学部紀要

      Volume: 第23巻 Pages: 27-37

    • NAID

      40022595492

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会福祉士養成教育における「相談援助演習」が賄うべき<専門能力>とは何か2020

    • Author(s)
      畠中耕・藤田徹
    • Journal Title

      岩手県立大学社会福祉学部紀要

      Volume: 22 Pages: 1-12

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi