The effect of ethnomethodology on social worker training education
Project/Area Number |
18K18606
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 8:Sociology and related fields
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Research Institution | Iwate Prefectural University |
Principal Investigator |
fujita toru 岩手県立大学, 社会福祉学部, 教授 (80238576)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
畠中 耕 福井県立大学, 看護福祉学部, 准教授 (70348126)
泉 啓 岩手県立大学, 社会福祉学部, 講師 (20646426)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 相互行為 / 専門能力 / 事実の記述 / ソーシャルワーク演習 / ロールプレイ / 記録をとる能力 / <記録>をとる / 「事実」の見極め / 「聴く」アプローチ / 「事実」の記録 / 社会福祉士 / 養成教育 / エスノメソドロジー / 質的記述 / 演習授業 / ソーシャルワーク / 「いま-ここ」における実践 |
Outline of Final Research Achievements |
This study is to make sure the effect of ethnomethodology for social worker training education. Especially,clarified the effect of ethnomethodology on the vulnerability of "exercises" , the empiricism of "role play", and the lack of methodology of "recording".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、社会福祉士養成教育の抽象的限界を打破することを目的とした。既存の社会福祉士養成教育は、教科書を用いた座学が圧倒的に多く、実践現場で求められる専門能力の習得はごく限られた機会に止まってきた。その課題に対して、「いまーここ」における実践を解明するエスノメソドロジーの意図と方法は、極めて有効であり、その効果は、社会福祉士の社会的責任を全うする上で必須な能力であることを明らかとした。
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)