• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Local diversity in ECEC practitioners' attitudes and beliefs about children and their formation process

Research Project

Project/Area Number 18K18615
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

KAWATA Manabu  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (80403765)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 和幸  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員 (30528188)
榊 ひとみ  札幌学院大学, 人文学部, 准教授 (30757498)
長津 詩織  名寄市立大学, 保健福祉学部, 講師 (40553491)
美馬 正和  北海道文教大学, 人間科学部, 准教授 (40738374)
高橋 真由美  藤女子大学, 人間生活学部, 教授 (50405643)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords子ども理解 / 保育 / 地域 / 規範化 / 保育者養成 / 生活史 / 子育て支援 / キリスト教保育 / インクルーシブ保育 / 親理解 / 親支援 / ローカルダイバーシティ / 発達
Outline of Final Research Achievements

The concept of "understanding child"(“Kodomo-rikai”), frequently used in early childhood education and care(ECEC), was examined from two aspects: what are the issues in classical theories and current training curriculum, and to relativize this concept in ECEC from the perspectives of historical, regional, religious, and adjacent domain. In the former part of this study, the importance of historical research on the developing concept of "Kodomo-rikai" at the embodied level and the role and challenges of practical training in a real settings, were suggested. The latter clarified the perspectives of local residents who do not share the "logic of ECEC," perspectives from social issues during the nursery school building movement (1960’s - 1970’s), religious values and the identity development of ECEC practitioners through the experience of working in childcare support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校以降に比して構造化の曖昧さが指摘される保育実践において、「子ども理解」は保育を展開する上で重要な専門性の柱となる。特に、子どもと遊びや生活を共にしながら身体的・状況的に子どもの心情や行動の意味を理解しようとする日本の保育者において、「子ども理解」には保育者自身の背景が色濃く反映する。それは時に権力の無意識的な行使となり、専門性とは相対的に独立した価値観の押しつけを伴うリスクを孕んでいる。本研究は、保育における「子ども理解」を1つの問題系として対象化し、歴史および保育以外の視点からの客観的分析を行うことにより、保育における「子ども理解」の実践と研究に新たな枠組みを与える知見を提出している。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report

Research Products

(42 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 3 results) Book (9 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 総論 問題としての子ども理解.2021

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      発達

      Volume: 168 Pages: 2-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生は養成課程でいかに子ども理解を学ぶか2021

    • Author(s)
      高橋真由美
    • Journal Title

      発達

      Volume: 168 Pages: 15-20

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害のある子どもに対する個別の指導計画、保育記録:保育者の子ども理解のために2021

    • Author(s)
      吉川和幸
    • Journal Title

      発達

      Volume: 168 Pages: 33-38

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 黒糖と海塩:保育の場の成り立ちとその意味2021

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      教育学の研究と実践

      Volume: 16 Pages: 74-86

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Factors influencing the learning of understanding children among students and its relationship with practicum experience in kindergartens.2021

    • Author(s)
      高橋真由美・川田学
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 15 Pages: 11-30

    • DOI

      10.14943/rcccd.15.11

    • NAID

      120007007906

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの育ちを丁寧にみつめる:多面的な子ども理解に向けて2020

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      児やらい

      Volume: 17 Pages: 95-117

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] かかわりが先、理解は(ずーっと)後2020

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      子どもの文化

      Volume: 52(10) Pages: 2-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「つながり」が生まれる保育:環境との関わりに主体性を読み解く2020

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      げんき

      Volume: 181 Pages: 2-15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] “COVID-X”への想像力:マスク・行事・子どもの感情2020

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 306 Pages: 18-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Understanding of base-10 concept and its application: a cross-cultural comparison between Japan and Singapore2020

    • Author(s)
      Ong,M.Y.L., Ho,K.L.C., Kawata,M., Takahashi,M., & Mizuno,K.
    • Journal Title

      International Journal of Early Years Education

      Volume: 未定 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/09669760.2020.1848525

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 発達心理学研究におけるセンサを用いた行動認識技術の意義と課題2020

    • Author(s)
      伊藤崇・中島寿宏・川田学
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 31 Pages: 190-200

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「保育」と「発達」を結びなおす2019

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      幼年教育

      Volume: 184 Pages: 32-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「自立心」はどう育つか2019

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      幼児教育じほう

      Volume: 47(4) Pages: 12-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達をめぐる真摯な問い2019

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      発達

      Volume: 160 Pages: 38-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 乳幼児の遊びをめぐる「貧困」とは何か:この20年余りで子育て・保育を困難にしてきた構造的背景をめぐって2019

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 7 Pages: 34-50

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「異年齢」において何を見るか : 発達論への展望2019

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 55-64

    • DOI

      10.14943/rcccd.12.55

    • NAID

      120006559292

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域子育て支援拠点における親とスタッフの子ども理解と親理解の展開過程2019

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Journal Title

      函館短期大学紀要

      Volume: 46 Pages: 77-84

    • NAID

      120006649241

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Assessing Early Childhood Education and Care as an Ecological System2018

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 21-32

    • DOI

      10.20617/reccej.56.1_21

    • NAID

      130007502611

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 異年齢期カップリングの発達学:<イヤイヤ期>を生み出す関係的力学の考察2018

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 58 Pages: 97-107

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「担任」から「子育て支援者」への移行に伴う子ども理解の変容:その論点整理を中心として2021

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「発達」を受け止める環境の困難さ:北海道の子どもの生活実態調査から2021

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      第32回日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] キリスト教保育における「障害のある子ども」に関する研究2020

    • Author(s)
      吉川和幸
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達心理学と保育実践の交差点に潜む「発達」をめぐる問い:「年齢」問題から見えるもの2020

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児期の子育て・保育の現代的課題:<2歳児>を中心に考える2019

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      臨床教育学会第9回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育者は「子育て支援」に関わることにより、子ども理解をどう変容させるか2019

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Organizer
      日本社会教育学会第66回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「保育」と「発達」を結びなおす2019

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      全国幼年教育研究協議会2018年度冬の研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「問題」としての2歳児:もうひとつの”接続期”を考える2019

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      京都保育問題研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ラーニングストーリーによる実践の変容:発達心理学からの提案2018

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 倉橋惣三の「方法」:心理学的子ども理解と保育実践2018

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      心理科学研究会2018年度秋の研究集会・歴史研究分科会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「保育」から「子育て支援」への移行過程における子ども理解の再編成2018

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域子育て支援拠点における親とスタッフの子ども理解と親理解の展開過程2018

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本の子ども研究:復刻版解題と原著論文2021

    • Author(s)
      大泉溥・川田学・前田晶子・田岡昌大・加藤弘通・間宮正幸
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      クレス出版
    • ISBN
      9784877334871
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 保育の質を考える:安心して子どもを預けられる保育所の実現に向けて2021

    • Author(s)
      近藤幹生・幸田雅治・小林美希・本田由紀・普光院亜紀・川田学・池本美香・後藤英一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351681
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学び手はいかにアイデンティティを構築していくか:保幼小におけるアセスメント実践「学びの物語」2020

    • Author(s)
      マーガレット・カー・ウェンディ・リー・大宮勇雄・塩崎美穂・鈴木佐喜子・松井剛太・磯部裕子・川田学・菊地知子・矢萩恭子
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      9784894642713
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 保育的発達論のはじまり:個人を尊重しつつ、「つながり」を育むいとなみへ2019

    • Author(s)
      川田 学
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      9784894642683
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 遊び・育ち・経験:子どもの世界を守る2019

    • Author(s)
      小西 祐馬・川田 学編
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348063
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新・育ちあう乳幼児心理学:保育実践とともに未来へ2019

    • Author(s)
      心理科学研究会編(川田学・第13章)
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641174511
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育者論2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友、汐見稔幸、清水益治、渡邉英則、宮里暁美、川田学、田代幸代、那須信樹、大方美香、市川奈緒子、門田理世、秋田喜代美
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084340
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 生態としての情動調整2019

    • Author(s)
      須田治、川田学、松熊亮、小野學、榊原直久、東敦子、佐竹真次
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895762
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 共有する子育て2019

    • Author(s)
      根ケ山光一、石島このみ、川田学、白石優子、外山紀子、宮内洋、小島康生、近藤清美、山口創、内田伸子、陳省仁、箕浦康子、落合恵美子、金田利子、高田明、今田純雄、無藤隆、住田正樹、高橋惠子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760824243
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター

    • URL

      https://www.edu.hokudai.ac.jp/rcccd/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道大学大学院教育学研究院 乳幼児発達論研究室

    • URL

      https://hokudai-cdee.jimdo.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi