• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a JSL Information Sharing Support System for School Teachers in Areas where Children with Overseas Roots are Scattered

Research Project

Project/Area Number 18K18616
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Abe Jiro  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50400057)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
KeywordsJSL児童生徒 / 散在地域 / インターネット / 情報共有 / 学校関係者の言語観 / 「文法の不可視化」 / 日本語を第二言語とする児童生徒(JSL児童生徒) / BICS(生活言語能力) / CALP(学習言語能力) / JSL児童生徒散在地域 / 特別支援学級 / 遠隔地への非対面指導助言 / 『外国人児童生徒受入れの手引き』 / 『JSL対話型アセスメン トDLA』 / 「やさしい日本語」 / JSL児童生徒の母語のケア / 『JSL対話型アセスメントDLA』 / 高等学校 / Zoom / アンケート調査 / Webによる情報交換 / 学校視察 / 教育委員会 / 学習言語能力 / 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント / DLA / 学校教員 / 遠隔支援
Outline of Final Research Achievements

Hokkaido has JSL children scattered over a wide area. A regional survey on the status of guidance and support was conducted by visiting elementary, junior high, and high schools where such students are enrolled.In addition, a questionnaire survey was conducted in all elementary and junior high schools where JSL students are enrolled in Hokkaido.
The various initiatives, their results and challenges identified through these surveys were used as basic data to create an information sharing support system for returning and foreign student support, where this information can be shared over the Internet.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来は日本語を第二言語とする児童生徒(JSL児童生徒)が多く学校に在籍している地域(集住地域)を中心に研究がおこなわれてきた中で、そうした児童生徒の少ない地域(散在地域)を対象とした点に本研究の意義がある。
また、JSL児童生徒が恒常的に在籍する集住地域においては支援に当たる教員や支援員等が地域ネットワークを構築しやすい環境に置かれているのに対し、そうしたネットワークを構築し維持することの困難な散在地区においてインターネット上に交流の場を設けることに意義がある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 海外にルーツを持つ児童生徒が 在籍する学校現場の言語観 ―指導実態アンケートの分析を通して2023

    • Author(s)
      阿部二郎
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 14 Pages: 37-44

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 海外にルーツのある児童生徒が在籍する学校現場の言語観――指導実態アンケートの分析を通して2022

    • Author(s)
      阿部二郎
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会 第14回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi