Project/Area Number |
18K18616
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
Abe Jiro 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50400057)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | JSL児童生徒 / 散在地域 / インターネット / 情報共有 / 学校関係者の言語観 / 「文法の不可視化」 / 日本語を第二言語とする児童生徒(JSL児童生徒) / BICS(生活言語能力) / CALP(学習言語能力) / JSL児童生徒散在地域 / 特別支援学級 / 遠隔地への非対面指導助言 / 『外国人児童生徒受入れの手引き』 / 『JSL対話型アセスメン トDLA』 / 「やさしい日本語」 / JSL児童生徒の母語のケア / 『JSL対話型アセスメントDLA』 / 高等学校 / Zoom / アンケート調査 / Webによる情報交換 / 学校視察 / 教育委員会 / 学習言語能力 / 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント / DLA / 学校教員 / 遠隔支援 |
Outline of Final Research Achievements |
Hokkaido has JSL children scattered over a wide area. A regional survey on the status of guidance and support was conducted by visiting elementary, junior high, and high schools where such students are enrolled.In addition, a questionnaire survey was conducted in all elementary and junior high schools where JSL students are enrolled in Hokkaido. The various initiatives, their results and challenges identified through these surveys were used as basic data to create an information sharing support system for returning and foreign student support, where this information can be shared over the Internet.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来は日本語を第二言語とする児童生徒(JSL児童生徒)が多く学校に在籍している地域(集住地域)を中心に研究がおこなわれてきた中で、そうした児童生徒の少ない地域(散在地域)を対象とした点に本研究の意義がある。 また、JSL児童生徒が恒常的に在籍する集住地域においては支援に当たる教員や支援員等が地域ネットワークを構築しやすい環境に置かれているのに対し、そうしたネットワークを構築し維持することの困難な散在地区においてインターネット上に交流の場を設けることに意義がある。
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