• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of teacher education programs based on empathy and sharing of the gaze distribution between teachers

Research Project

Project/Area Number 18K18617
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Himeno Kanji  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30359559)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsみえ / 教師教育 / プログラム開発 / 共感・共有 / 視線 / リフレクション / 可視化 / 共感 / 共有 / 授業研究 / 授業観察 / 360度カメラ / 初任教師 / 伝承 / 評価
Outline of Final Research Achievements

For teachers, seeing and recognizing the situation of the lesson and the child is the basis of lesson improvement. Therefore, it is important to target the cognition of teachers and improve their abilities. In the latter half of the 2000s, research equipment has become smaller and more wearable, and research has been conducted to elucidate the eyes of the lessons themselves and to use them for reflection. However, the establishment and programming of methodologies for connecting teachers' cognition to improving the competence of teachers and teacher groups has been an issue for the future. In this study, I developed, tried, and evaluated a teacher education program based on the sympathy and sharing of mutual recognition of lessons among teachers, based on the traditional performing arts tradition system. The results were presented at academic conferences and papers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師の力量向上及び授業改善にとって省察が重要である。しかし、多くの校内授業研究や
研修に携わる中で、同じ授業をみたとしても、教師によって「みえ方」が大きく異なることを実感してきた。教師によって「みえ方」が違うのであれば、事後検討会でいくら検討しようとも、また熟練教師がいかに課題を指摘しようとも、力量向上や授業改善につながりにくい。本研究において、視線計測装置を用いて教師の「みえ」を調査するとともに、授業実施中及び授業観察中の熟達教師の「みえ」を、若手教師や実習生に伝承する教師教育プログラムを開発したことで、初任教師を始め教師の力量向上に寄与すると考えている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 学校における組織的取組の継続要因に関する研究 -石狩市立花川小学校における事例検討-2022

    • Author(s)
      加藤慎嗣・姫野完治
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 72(1) Pages: 601-611

    • NAID

      120007162800

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “教員養成学”を基盤とした教職大学院カリキュラムの開発 ~デザイン科学を視点とした基本理念の構築とその具体化~2022

    • Author(s)
      佐々祐之・小野寺基史・姫野完治・田口哲・佐川正人
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 12 Pages: 15-24

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Clarification of Eye-Tracking Patterns and Related Practical Thinking Styles of Teachers in the Classroom2020

    • Author(s)
      姫野 完治
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 95-104

    • DOI

      10.15077/jjet.43116

    • NAID

      130007872219

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-07-10
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースのカリキュラム・マネジメントを中核とした教職大学院の授業開発2020

    • Author(s)
      姫野完治・水上丈実・梅本宏之・橋本忠和
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 10 Pages: 71-81

    • NAID

      120006812800

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 研究者教員と実務家教員の大学における役割と教師発達観2019

    • Author(s)
      姫野完治・長谷川哲也・益子典文
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22-1 Pages: 25-35

    • NAID

      130007676650

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教師相互の「授業のみえ」の共感・共有を基盤とした研修プログラムの試行2022

    • Author(s)
      姫野完治
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職経験年数による授業参観時のみえはどのように違うのか2020

    • Author(s)
      佐野 正樹 ・ 青木 優汰 ・ 姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院生による授業中のみとりの解明と変容2020

    • Author(s)
      光内 亜理沙 ・ 姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業実施中の教師の「みえ」の基盤となる認知的枠組みの分析2019

    • Author(s)
      姫野完治
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教師のわざ 研究の最前線2022

    • Author(s)
      生田孝至・姫野完治
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      9784870742413
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] これからの教師研究 20の事例にみる教師研究方法論2021

    • Author(s)
      秋田喜代美・藤江康彦、浅田匡、中村駿、児玉佳一、木村優、鹿毛雅治、角南なおみ、藤井佑介、伊勢本大、有間梨絵、植松千喜、曽山いずみ、町支大祐、滝川弘人、松島秀明、姫野完治、北田佳子、坂本篤史、大島崇、鈴木雅博、三浦智子、有井優太、草彅佳奈子
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      9784489023620
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 公教育としての学校を問い直す2020

    • Author(s)
      日本教育方法学会
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810007480
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学校に還す心理学2020

    • Author(s)
      有馬道久・大久保智生・岡田涼・宮前涼子・姫野完治
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514500
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教師のわざを科学する2019

    • Author(s)
      姫野完治・生田孝至
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      9784870742192
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア2019

    • Author(s)
      姫野完治(吉崎静夫監修)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085576
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi