• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Estimation of Achievement by Learning Log Analysis of Digital Textbooks and Teaching Materials in Primary and Secondary Education

Research Project

Project/Area Number 18K18620
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Tatsuya HORITA  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywordsデジタル教科書 / デジタル教材 / ラーニング・アナリティクス / 学習ログ
Outline of Final Research Achievements

This study examines a technique/technology for estimating the learning success of individual learners in each phase of the class by analyzing the learning logs of students' actual use of digital textbooks and teaching materials in primary and secondary education.
Learning analytics, which was developed during the research period, has been used to visualize and provide feedback on the learning process to learners so that they can metacognize their own learning strategies, and to help teachers identify learners who need individual attention and improve their learning. In this study, we examined methods for confirming the functional establishment of individual learning modules in the produced digital textbook and methods for improving the digital textbook.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで教師が行ってきた学習成立の看取りやその対応に対し、情報技術によって積極的にカバーできる部分を見出し、人間教師こそが行うべき部分を明確にすることが本研究の学術的意義である。優れた指導技術を持ち合わせている教師でも、人間として把握できる限界が存在する。教師の経験に頼って進められている指導から、学習者特性に応じて最適化された科学的な指導へと改善することにつながる。
また、4年ごとに更新される教科書の改訂にあたっても、教師からの定性的なフィードバック情報しか得られないことが多かったが、本研究によって定量的な評価が可能となり、教科書改訂の精度向上が期待されることが社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (58 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 13 results) Presentation (38 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Scoring Support System for Writing Tests for Subject Teachers and Classroom Teachers2021

    • Author(s)
      Satoshi NAKAGAWA, Kazunori SATO, Ryo SAITO, Tatsuya HORITA
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: Vol.1

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Scoring Support System in Writing Test for Subject Teachers and Classroom Teachers2020

    • Author(s)
      中川 哲、佐藤 和紀、齋藤 玲、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: 4 Pages: 433-445

    • DOI

      10.15077/jjet.43054

    • NAID

      130007821910

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the Teachers’ Teaching behavior of 1-to-1 Elementary Education Classes2020

    • Author(s)
      八木澤 史子、佐藤 和紀、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 41-44

    • DOI

      10.15077/jjet.S43032

    • NAID

      130007814527

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1人1台の情報端末を活用した小学校の授業における教師の意思決定の特徴2020

    • Author(s)
      八木澤史子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 Suppl. Pages: 25-28

    • NAID

      130007995859

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教職員用情報共有システムへの書き込み内容に関する事例分析2020

    • Author(s)
      三井一希, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 Suppl. Pages: 9-12

    • NAID

      130007995848

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 超スマート社会に向けた我が国の初等中等教育の課題と学会活動への期待2020

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: Vol.35 No.3 Pages: 3-13

    • NAID

      40022261539

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 超スマート社会に向けた我が国の初等中等教育の課題と学会活動への期待2020

    • Author(s)
      堀田 龍也
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 35 Issue: 3 Pages: 3-14

    • DOI

      10.20694/jjsei.35.3_3

    • NAID

      130007849862

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends and Issues of Information Literacy Education on Primary and Secondary Education in Japan2019

    • Author(s)
      Horita Tatsuya、Sato Kazunori
    • Journal Title

      IEICE Communications Society Magazine

      Volume: 13 Issue: 2 Pages: 117-125

    • DOI

      10.1587/bplus.13.117

    • NAID

      130007700386

    • ISSN
      2186-0661
    • Year and Date
      2019-09-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Teachers’ Knowledge of 1-to-1 Elementary Education2019

    • Author(s)
      八木澤 史子、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 29-43

    • DOI

      10.24458/jaems.25.2_29

    • NAID

      130007624059

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] AI時代の学校教育の在るべき姿とは2019

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 2019-2 Pages: 2-11

    • NAID

      130007666521

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] miyagiTouch: Development and practical use of an interactive whiteboard application for tablet PCs2018

    • Author(s)
      板垣 翔大、安藤 明伸、加藤 琢也、福谷 遼太、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japanese Journal of Digital Textbook

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: 1-20

    • DOI

      10.20755/jsdtj.5.0_1

    • NAID

      130007430156

    • ISSN
      2188-7748
    • Year and Date
      2018-07-31
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校のプログラミング教育における学習状況の共有化ツール活用の効果2018

    • Author(s)
      三井一希, 八代一浩, 水越一貴, 佐藤和紀, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 45 Pages: 79-84

    • NAID

      130007659169

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Change in Students’ Learning Attitude through Continuous Use of Learning SNS -Considering Homeroom Teachers’ Support for Design of Learning Environment-2018

    • Author(s)
      荒木 貴之、江藤 由布、齋藤 玲、堀田 龍也
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 13-24

    • DOI

      10.20694/jjsei.34.2_13

    • NAID

      130007543597

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] オンライン朝の会・終わりの会を経験した教師に対する意識調査の分析2021

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 佐藤和紀, 八木澤史子, 山本朋弘, 荒木貴之, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 一人1台の情報端末の持ち帰りでデジタルノートを活用した家庭学習と授業の循環に関する教師向け調査の分析2021

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 採点支援システムの利用者へのインタビュー結果に対するSAMRモデルによる分類2021

    • Author(s)
      中川哲, 三井一希, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校におけるテスト採点支援システムの活用が教員による学習者の理解把握と指導の省察に与える影響についての予備的調査 -手作業による採点との比較を通じて-2020

    • Author(s)
      中川哲, 板垣翔大, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-4
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程の学生が構想するG-Suiteを活用した授業実践に関する分析2020

    • Author(s)
      三井一希, 荒川詠美, 鈴木美森, 佐藤和紀, 中川哲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-3
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるクラウド学習ツールとWeb会議システムを活用した遠隔校内研修の試行2020

    • Author(s)
      佐藤和紀, 三井一希, 手塚和佳奈, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-3
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等中等教育の教員による手作業でのテスト採点業務と採点時における教員の思考プロセスの調査結果の概要2020

    • Author(s)
      中川哲, 板垣翔大, 山本朋弘, 齋藤玲, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-1
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日常的にパソコンを使用している学生が1ヶ月間Chromebookを使用した際の記録の分析2020

    • Author(s)
      手塚和佳奈, 佐藤和紀, 三井一希, 中川哲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-1
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] スマートフォンとAIの骨格分析を用いたのこぎり引き動作を習得するための遠隔授業の実践2020

    • Author(s)
      板垣翔大, 阿部博政, 千田優花, 安藤明伸, 堀田龍也
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第38回東北支部大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生による家庭学習へのオンライン支援の試行2020

    • Author(s)
      池田彩乃, 南條優, 三井一希, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン朝の会・終わりの会の実施および参加や効果に対する保護者の意識に関する調査2020

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 佐藤和紀, 八木澤史子, 山本朋弘, 荒木貴之, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会 第27回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 一人1台情報端末の学習環境が定着した地域のコロナウィルス対策の前後でのオンライン教育の比較2020

    • Author(s)
      山本朋弘, 城井順一, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等中等教育の教員によるテスト採点業務における指導の改善・検討に対する意識についての一考察2020

    • Author(s)
      中川哲, 板垣翔大, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業に対する保護者評価の分析事例2020

    • Author(s)
      荒木貴之, 野田啓子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会 第36回年会論文集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校の教科書で用いられている図表の表現形式による分類2020

    • Author(s)
      安里基子, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-1
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童が1人1台端末を活用する授業の学習活動において用いられている操作スキルの分析の試み2020

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業行動観察からみた若手教師のICT活用の特徴に関する事例研究2020

    • Author(s)
      遠藤みなみ, 安里基子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インタビュー調査からみた若手教師のICT活用の特徴に関する事例研究2020

    • Author(s)
      安里基子, 遠藤みなみ, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校第6学年における混成型テキストを読み解く短時間学習の効果の検討2020

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 佐藤和紀, 槇誠司, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 1人1台の情報端末を活用した小学校の授業における教師の意思決定の傾向2020

    • Author(s)
      八木澤史子, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初等中等教育の教員が筆答テストの採点業務を支援するシステムを活用する際の課題と対策に関する一考察2020

    • Author(s)
      中川哲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 普通教室の1人1台環境がローマ字入力学習に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      中川斉史, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教科担任制の中学校教員における採点業務の分析と採点時の思考に関する一考察2019

    • Author(s)
      中川哲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET19-4
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校算数科・社会科の学習者用デジタル教科書の学習ログから見た活用実態に関する一考察2019

    • Author(s)
      中川哲, 殿岡貴子, 早津政和, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET19-2
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情報社会の進展に向けた「読解力」の現状と課題2019

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Organizer
      日本教育技術学会 第33回京都大学大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童が1人1台端末を活用する授業における学習活動の分析の試み2019

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会 第35回年会論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校第5学年算数科の学習者用デジタル教科書における操作ログの分析2019

    • Author(s)
      安里基子, 遠藤みなみ, 中川哲, 殿岡貴子, 清遠和弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会 第8回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校第5学年社会科の学習者用デジタル教科書における操作ログの分析2019

    • Author(s)
      遠藤みなみ, 安里基子, 中川哲, 殿岡貴子, 清遠和弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会 第8回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校向け学習者用デジタル教科書における操作ログの取得・分析と今後の課題2019

    • Author(s)
      中川哲, 安里基子, 遠藤みなみ, 殿岡貴子, 清遠和弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会 第8回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校算数科・社会科の学習者用デジタル教科書の学習ログから見た活用実態に関する一考察2019

    • Author(s)
      中川哲, 殿岡貴子, 早津政和, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-2
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初等中等教育向け筆答テストの採点業務支援システム開発と効果に関する一考察2019

    • Author(s)
      中川哲, 佐藤和紀, 齋藤玲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Classification of Teachers’ Knowledge of 1-to-1 Elementary Education2018

    • Author(s)
      Fumiko YAGISAWA, Tatsuya HORITA
    • Organizer
      International Symposium on Educational Technology
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 1人1台タブレット端末を活用した授業端末環境における授業過程に応じた教師の発話内容の特徴に関する事例研究2018

    • Author(s)
      遠藤みなみ, 佐藤和紀, 高橋純, 堀田龍也, 安里基子
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET18-2
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の授業における1人1台端末の活用場面での教師の発話と行動の分析2018

    • Author(s)
      八木澤史子, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET18-2
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校でのICT導入に対する生徒と保護者の健康面に関する意識2018

    • Author(s)
      柴田隆史, 藤井彌智, 山崎寛山, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第48回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初等中等教育における学習記録データの活用に関する研究の動向2018

    • Author(s)
      中尾教子, 高橋純, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 非同期型eラーニングにおける教師による支援の検討2018

    • Author(s)
      荒木貴之, 江藤由布, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校でのタブレット端末利用におけるアンチグレアフィルムの効果2018

    • Author(s)
      柴田隆史, 佐藤和紀, 板垣翔大, 恒川雅行, 田谷周望, 堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] やってみよう!小学校はじめてのオンライン授業2020

    • Author(s)
      樋口 万太郎、堀田 龍也
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学陽書房
    • ISBN
      4313654119
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 続 やってみよう!小学校はじめてのオンライン授業2020

    • Author(s)
      堀田 龍也、樋口 万太郎
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      学陽書房
    • ISBN
      4313654135
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学校アップデート2020

    • Author(s)
      堀田 龍也、為田 裕行、稲垣 忠、佐藤 靖泰、安藤明伸
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      さくら社
    • ISBN
      4908983437
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Book] 間違えない学校ICT2020

    • Author(s)
      堀田 龍也
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      4091050964
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Book] “先生の先生”が集中討議!子どもも教師も元気になる「これからの教室」のつくりかた2019

    • Author(s)
      堀田 龍也、赤坂 真二、谷 和樹、佐藤 和紀
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      学芸みらい社
    • ISBN
      4909783237
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教職課程コアカリキュラム対応 情報社会を支える教師になるための教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      堀田 龍也、佐藤 和紀
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      4385362645
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 初等中等教育におけるICT活用2018

    • Author(s)
      日本教育工学会、高橋 純、寺嶋 浩介
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623083918
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi