A International Comparative Study on Teacher Policy in Asia and Africa
Project/Area Number |
18K18623
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
牧 貴愛 広島大学, 国際協力研究科, 准教授 (80610906)
荻巣 崇世 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (00743775)
興津 妙子 大妻女子大学, 文学部, 准教授 (20772784)
|
Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 教員スタンダード / 自省する教員 / グローバルガバナンス / ローカルの文脈 / 陶冶財 / 自省する専門家 / 国際比較 / 教員の生活 / コンピテンシー / 教員評価 / 国際比較研究 / 学び続ける教員 / 自律的教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Focusing on the teacher policies of the three Asian countries (Thailand, India, Cambodia) and the three African countries (Malawi, Zambia, Kenya), emphasizing the perspective from below, focusing on the reality of the "teachers" themselves and their perspectives. We conducted a survey while setting it up. We conducted a comparative study of teacher policies in the Asia-Africa region with international trends, and were able to clarify the characteristics and issues of teacher policies peculiar to each country. By interpreting the local context of each developing country based on the field survey, we will reconsider the "quality of education" that is spoken globally, how to grasp the "quality" of teachers to realize them, and what is the teacher's I unraveled whether to improve the quality of work.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在の教員政策における国際的潮流を批判的に捉え、途上国独自の特色に鑑み、地域に根ざした問題を掘り起こし、新たな視座を提供した。教育政策の改定が教員や地域住民に、いかに受け入れられているのか、教育政策受容の視点を提供した。各国の文化、価値観、社会状況を十分に包含し、教員政策研究のフレームワークを構築した。そのため、教員養成課程から輩出された教員が、学校現場で教育実践を実施する一連の経過を包括的に把捉することが可能になった。本研究結果は、地域の文脈を包含した研究枠組みの提示や実証研究の蓄積など学術的貢献は当然ながら、国際教育協力に対する実践分野にも寄与していくだろう。
|
Report
(4 results)
Research Products
(64 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] Comparative study of Disaster Education in Myanmar, Thailand, Indonesia, and Japan: Dialectic between SFDRR and Country’s Policies and Practices,2019
Author(s)
Takayoshi Maki,Wanwalee Inpin, Reni Juwitasari, Maya Dania, Chosein Yamahata
Organizer
The First Biennial Comparative Education Society of Cambodia, Comparative Education Society of Cambodia, Siem Reap, Cambodia
Related Report
Int'l Joint Research
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Book] 国際教育開発への挑戦2021
Author(s)
荻巣 崇世、橋本 憲幸、川口 純
Total Pages
237
Publisher
東信堂
ISBN
4798916714
Related Report
-
-
-
-
-
[Book] 国際教育開発入門2020
Author(s)
馬場 卓也、清水 欽也、牧 貴愛
Total Pages
290
Publisher
ブックウェイ
ISBN
4865844554
Related Report
-
-
-
-
-
-