• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A International Comparative Study on Teacher Policy in Asia and Africa

Research Project

Project/Area Number 18K18623
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kawaguchi Jun  筑波大学, 人間系, 助教 (90733329)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 牧 貴愛  広島大学, 国際協力研究科, 准教授 (80610906)
荻巣 崇世  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (00743775)
興津 妙子  大妻女子大学, 文学部, 准教授 (20772784)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教員スタンダード / 自省する教員 / グローバルガバナンス / ローカルの文脈 / 陶冶財 / 自省する専門家 / 国際比較 / 教員の生活 / コンピテンシー / 教員評価 / 国際比較研究 / 学び続ける教員 / 自律的教育
Outline of Final Research Achievements

Focusing on the teacher policies of the three Asian countries (Thailand, India, Cambodia) and the three African countries (Malawi, Zambia, Kenya), emphasizing the perspective from below, focusing on the reality of the "teachers" themselves and their perspectives. We conducted a survey while setting it up. We conducted a comparative study of teacher policies in the Asia-Africa region with international trends, and were able to clarify the characteristics and issues of teacher policies peculiar to each country. By interpreting the local context of each developing country based on the field survey, we will reconsider the "quality of education" that is spoken globally, how to grasp the "quality" of teachers to realize them, and what is the teacher's I unraveled whether to improve the quality of work.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の教員政策における国際的潮流を批判的に捉え、途上国独自の特色に鑑み、地域に根ざした問題を掘り起こし、新たな視座を提供した。教育政策の改定が教員や地域住民に、いかに受け入れられているのか、教育政策受容の視点を提供した。各国の文化、価値観、社会状況を十分に包含し、教員政策研究のフレームワークを構築した。そのため、教員養成課程から輩出された教員が、学校現場で教育実践を実施する一連の経過を包括的に把捉することが可能になった。本研究結果は、地域の文脈を包含した研究枠組みの提示や実証研究の蓄積など学術的貢献は当然ながら、国際教育協力に対する実践分野にも寄与していくだろう。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (64 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 8 results) Book (13 results)

  • [Journal Article] タイにおける私立高等教育に対する国家関与2021

    • Author(s)
      牧 貴愛
    • Journal Title

      大学教育論業

      Volume: 7 Pages: 55-68

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 海外から見た高専の特徴2021

    • Author(s)
      下田 旭美、牧 貴愛
    • Journal Title

      広島商船高等専門学校紀要

      Volume: 43 Pages: 37-44

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Institutional Foundation of Research-based Teacher Education in Thailand: Focusing on practitioner research2020

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 246-255

    • DOI

      10.15027/50206

    • NAID

      120006951527

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033039

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育格差の中にある格差:-マラウイの初等教育への就学実態を事例にー2020

    • Author(s)
      川口 純、丹羽 勇人
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29 Pages: 63-74

    • NAID

      130007950600

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] タイにおける「公正な教育のための基金」による格差是正措置に関する予備的検討2020

    • Author(s)
      牧 貴愛、大森 万理子
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要 教育学研究

      Volume: 1 Pages: 256-265

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タイにおける基礎教育改革と中等学校をめぐる格差2020

    • Author(s)
      牧 貴愛
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29 Pages: 21-34

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ザンビア都市インフォーマル居住区における就学前教育の展開と格差2020

    • Author(s)
      興津 妙子、ブレントD エドワーズジュニア、ペギームワンザ
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29 Pages: 49-62

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] インドの教科書制度2020

    • Author(s)
      小原優貴
    • Journal Title

      海外教科書制度調査研究報告書

      Volume: ‐

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] タイ華僑崇聖大学の存立基盤―社会奉仕の精神とタイ王室の庇護―2020

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Journal Title

      大学教育論叢

      Volume: 6

    • NAID

      40022203443

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業研究の国際的な伝播と循環―日本国内の授業研究言説の変遷に着2020

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センタ

      Volume: 5 Pages: 117-132

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] アフリカ人留学生の受け入れに関する一考察―日本の大学選定過程の分析を中心に―2019

    • Author(s)
      川口純,佐久間茜
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 22 Pages: 15-31

    • NAID

      120006813434

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] IB教育における『学習方法』の受容実態に関する予備的考察―一条校でのミドル・イヤーズ・プログラム(MYP) を対象に―2019

    • Author(s)
      川口純,西村里史,羽田良之,岡村拳
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 44 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アフリカ人留学生の受け入れ促進について―日本の大学進学を選択した学生の意見を基に―2019

    • Author(s)
      川口純,佐久間茜
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 105 Pages: 1-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] タイの基礎教育における格差是正措置2019

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Journal Title

      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会報告論文集

      Volume: ‐ Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Low-fee private schools, the state, and globalization: A market analysis within the political sociology of education and development2019

    • Author(s)
      Edwards, D.B., Okitsu, T., Mwanza, P
    • Journal Title

      Education Policy Analysis Archives

      Volume: ‐ Pages: 1-42

    • DOI

      10.14507/epaa.27.4534

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 文献紹介 興津妙子・川口純編「教員政策と国際協力」2019

    • Author(s)
      興津妙子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 59

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新刊紹介 澤村信英編 「発展途上国の困難な状況にある2019

    • Author(s)
      興津妙子
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 2 Pages: 127-131

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] “It is not politically correct”: Exploring Tensions in Developing Student-centered Policy in Cambodia2018

    • Author(s)
      Ogisu, T.
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education 48 (5)

      Volume: 48 Pages: 768-784

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ボーダー」に生きる人々の教育戦略─在カンボジア・ベトナム系住民と学校2018

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 21 Pages: 17-32

    • NAID

      120006579511

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 一国研究または『教育の地域研究』における研究枠組みの構築―タイ教師教育研究を振り返って―(特集 方法論を編みなおす)2018

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 57 Pages: 4-12

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Background of the Webinar2021

    • Author(s)
      Takayoshi Maki
    • Organizer
      Teacher Educators' Professional Development
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 岐路に立つタイの教員養成-教職水準とカリキュラムに見られる変化-2020

    • Author(s)
      牧 貴愛
    • Organizer
      これからの「教育」の話をしよう 第24回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Who are we? and How do we want to be? A Japanese teacher educator's perspective2020

    • Author(s)
      Takayoshi Maki
    • Organizer
      Professional Development of Teacher Educators: Cases from Africa and Asia
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイにおける「公正な教育のための基金」による格差是正措置-福祉としての教育の観点から―2020

    • Author(s)
      牧 貴愛、大森 万理子
    • Organizer
      第4回東南アジア教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Professional Development of Japanese Teacher Educators2020

    • Author(s)
      Mariko Omori, Takayoshi Maki
    • Organizer
      Professional Development Challenge facing Teacher Educators
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Sexual Education for Children with Disabilities and Support for Parents.2020

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      SEAMEO Regional Centre for Special Education (SEAMEO SEN), Malaysia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育の推進にかかる教員政策2020

    • Author(s)
      川口純
    • Organizer
      JICA国別課題研修(アアフガニスタン)JICA東京
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 岐路に立つタイの教員養成―教職基準とカリキュラムに見られる変化―2020

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      これからの「教育」の話をしよう 第 24 回大会、広島商船高等専門学校
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 21st Century Skills in Special Needs Education2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      3rd ICES International Conference on Special Needs Education, Indonesia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Special Needs Education in Japan: Access and Quality2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      Special Education International Conference. Ministry of Education in Malaysia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What is the Inclusive Education?2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      JICA REACH seminar, Ministry of Education in Sri Lanka
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] これからのアジア・アフリカ教員政策の話をしよう2019

    • Author(s)
      川口純,牧貴愛,小原優貴,興津妙子
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会ラウンドテーブル、東京外国語大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タイ教師教育研究のこれまで、これから2019

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会、 東京外国語大学府中キャンパス
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Comparative Study on Teacher Education Standards: Cases from Thailand, Laos and Japan,2019

    • Author(s)
      Takayoshi Maki, Udomluk Koolsriroj, Athithouthay Chatouphonexay, Sitthikorn Sumalee, Mayouly Keophatsada,
    • Organizer
      The 10th World Education Research Association (WERA) 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Becoming a Teacher Educator as Researcher: A self-study of novice teacher educators from Cambodia, Japan, Malawi and Myanmar,2019

    • Author(s)
      Takayoshi Maki,Foster Gondwe, May Thu Kyaw, Phaly Chhem
    • Organizer
      The 10th World Education Research Association (WERA) 2019 Focal Meeting, Gakushuin University
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイの基礎教育における格差是正措置2019

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会、東京大学駒場キャンパス
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Building Self-Study Network of Teacher Educators in Asia and Africa: Epistemological Turn for International Development and Cooperation,2019

    • Author(s)
      Takayoshi Maki, 5.Foster Gondwe, Mayaka Hida, Emmanuel Ukwizagira, Sornprapa Siripattarawit,
    • Organizer
      The 6th International Conference on International Relations and Development (ICIRD), Mae Fah Luang University, Chiang Rai, Thailand
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] タイ華僑崇聖大学の生存戦略2019

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      東南アジア教育研究フォーラム、立命館大学キャンパスプラザ京都
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Comparative study of Disaster Education in Myanmar, Thailand, Indonesia, and Japan: Dialectic between SFDRR and Country’s Policies and Practices,2019

    • Author(s)
      Takayoshi Maki,Wanwalee Inpin, Reni Juwitasari, Maya Dania, Chosein Yamahata
    • Organizer
      The First Biennial Comparative Education Society of Cambodia, Comparative Education Society of Cambodia, Siem Reap, Cambodia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Decolonizing Methodology: Japanese Comparative educationist perspective,2019

    • Author(s)
      Takayoshi Maki
    • Organizer
      The First Biennial Comparative Education Society of Cambodia、Comparative Education Society of Cambodia, Siem Reap, Cambodia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Preparing the Next Generation of Thinker Teachers,2019

    • Author(s)
      Takayoshi Maki
    • Organizer
      Preparing Thinker Teachers and 2019 SNU-HU-NTNU-KU Joint-Symposium on Science Education In Celebration of the 50th Anniversary of the Faculty of Education, Kasetsart University,
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 比較諸学の対話-これからの比較教2019

    • Author(s)
      関口洋平,荻巣崇世,橋本憲之,内田直義
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業研究の国際的な伝播と循環のポリティクス:教育借用理論の再構2019

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Organizer
      第78回日本教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タイ『国家教育法』改定案の内容分析2018

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      第2回東南アジア教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] タイと日本の学校管理職に求められる資質・能力―専門職基準の比較分析―2018

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      国際開発学会第29回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Japan's National Institute of Technology (KOSEN): Bridge to Higher Education and Future Job as Quality Engineer.2018

    • Author(s)
      Shimoda, A., & Maki, T.
    • Organizer
      The 2018 WFCP World Congress
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Research-oriented Human Resource for Quality Education: Case of Cambodian Students’ Graduate Study Experience in Japan.2018

    • Author(s)
      Maki, T., Shimoda, A.,& Gondwe, F.
    • Organizer
      The 11th Biennial Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Problem of Learnification of Education in Teacher Education Policy: Cases of Malawi and Japan.2018

    • Author(s)
      Gondwe, F.& Maki, T.
    • Organizer
      The 21st Africa Educational Research Forum
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “休学”を活用する女子生徒たち ‐マラウイの中等学校の修学記録から2018

    • Author(s)
      川口 純
    • Organizer
      第21回アフリカ教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ケニアの半乾燥地域におけるコミュニティを基盤とした教育開発2018

    • Author(s)
      西村幹子、川口純、中和渚
    • Organizer
      第21回アフリカ教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学生がスポーツを通してつなげる国際ボランティア―マラウイ共和国でのUNDOKAIを事例に―2018

    • Author(s)
      小林のどか、清水大地、川口 純
    • Organizer
      第19回国際ボランティア学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 世界のテスト・ガバナンス2021

    • Author(s)
      佐藤 仁、北野 秋男、川口 純
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798916765
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 国際教育開発への挑戦2021

    • Author(s)
      荻巣 崇世、橋本 憲幸、川口 純
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798916714
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な開発における〈文化〉の居場所2021

    • Author(s)
      関根久雄、川口 純
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      4861107113
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] アジア教育情報シリーズ 3巻 南・中央・西アジア編2021

    • Author(s)
      大塚 豊、牧 貴愛
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      4863592299
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ザンビアを知るための55章2020

    • Author(s)
      島田 周平、大山 修一、興津妙子
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750350621
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代のESDと社会的レジリエンス2020

    • Author(s)
      佐藤 真久、北村 友人、馬奈木 俊介、興津妙子
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      筑波書房
    • ISBN
      4811905717
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 国際教育開発入門2020

    • Author(s)
      馬場 卓也、清水 欽也、牧 貴愛
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ブックウェイ
    • ISBN
      4865844554
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Research in Early Childhood Education for Sustainability: Policies and Perspectives from India2020

    • Author(s)
      Almeida, S. and Ohara, Y
    • Publisher
      Researching Early Childhood Education for Sustainability
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本の国際教育協力「第4章:教員の授業実践―子どもの学びの改善に向けての試行錯誤」2019

    • Author(s)
      石原伸一、川口純
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] SDGs時代の教育2019

    • Author(s)
      興津妙子,北村友人,佐藤真久,佐藤学
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本の国際教育協力「第3章 学校建設-多様なニーズに応える学び舎づくりへ2019

    • Author(s)
      興津妙子,萱島信子,黒田一雄
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本の国際教育協力「第5章 行政能力強化と学校運営改善―国際教育2019

    • Author(s)
      石田洋子,興津妙子
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 途上国の教員政策と国際協力2018

    • Author(s)
      興津妙子、川口純
    • Total Pages
      363
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi