• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International collaborative research on the mutual development of Japanese-style education and IB education

Research Project

Project/Area Number 18K18624
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

KUBOTA SHINJI  常葉大学, 教育学部, 教授 (80170033)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsIB教育の創造 / 自省する教員 / 国内大学入試 / 輻輳性 / 弁証法的発展 / IBコンピテンシー / 国際比較 / 大学入試改革 / 日本型IB教育の創造 / 高大接続 / 比較研究 / 国際比較研究 / 国際バカロレア / 日本型教育 / 日本型の教育 / IB教育の導入 / 国際協働研究 / 教育理念 / 用語の検討
Outline of Final Research Achievements

We have been conducting international collaborative research with a focus on the mutual development of Japanese-style education and IB education. The research has been conducted with a focus on how Japanese schools should "accept" IB education, an international educational program, based on the past knowledge and experience of Japanese education, and critically, rather than simply introducing the program without criticism. In collaboration with the IB project of the Ministry of Education, this was a large-scale study conducted with the participation of a total of 70 teachers from 16 IB schools in Japan. The research was conducted using a mixture of qualitative and quantitative research. As a quantitative survey, a questionnaire was administered to IBDP students in order to understand changes over a three-year period. Next, based on the results of the questionnaire, interviews with teachers were conducted.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

具体的な研究成果としては、IB教育と日本の教育の教授法に関する特徴を相対的に明らかにしただけでなく、教員が多種多様な教授法や探究型学習へのアプローチ法をいかに習得、確立していくのか、その過程を明らかにした。また、IB授業の実践における困難や課題を教員自身がメタ認知する機会も提供することとなった。
この様に本科研の実績としては学術的に示唆に富む結果が得られただけでなく、実践的にも時機を得た非常に有意義な研究成果を得ることが出来た。また、本科研で構築された授業研究の教科グループは今後も継続的に実施されることになり、自立的な持続発展性が高い研究となった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 10 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 「公立高校の教員は国際バカロレアの教育効果をどう認識しているか(日本語DP導入校へのフォーカス・グループ・インタビューを通して)」2022

    • Author(s)
      御手洗明佳
    • Journal Title

      『グローバル人材育成教育研究』グローバル人材育成教育学会

      Volume: 第9巻第2号 Pages: 84-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「外国カリキュラムを提供する学校への公的関与のあり方に関する一考察-ドバイにおける学校監査を事例として-」2021

    • Author(s)
      御手洗明佳
    • Journal Title

      『早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊』早稲田大学教育学研究科

      Volume: 29号(1) Pages: 25-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bridging the Academic-Vocational Divide in Secondary Education: A curriculum Analysis of the International Baccalaureate Career-related Programme in England.2021

    • Author(s)
      Sayaka Mitarai
    • Journal Title

      The Journal of Research into IB Education, Japan Association for Research into IB Education.

      Volume: 5 Pages: 31-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ’Bridging the Academic-Vocational Divide in Secondary Education: A Curriculum Analysis of the International Baccalaureate’s Career-related Programme in England’2021

    • Author(s)
      Wataru Hanai
    • Journal Title

      『国際バカロレア教育研究』

      Volume: 第5巻 Pages: 31-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育格差の中にある格差:―マラウイの初等教育への就学実態を事例に―2020

    • Author(s)
      川口 純、丹羽 勇人
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29(2) Pages: 63-74

    • NAID

      130007950600

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「国際バカロレア教育の効果に関する調査研究」2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      特集:IB教育の成果とは何か、『国際バカロレア教育研究』

      Volume: 第4巻

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 先進国における持続可能な開発目標(SDGs)に基づく教育制度改革の動向2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      『日本教育制度学会紀要

      Volume: 第27号 Pages: 234-243

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」を活用した課題解決型学習の実践-福井県立高校における実践と大学入試への示唆-2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      大学入試センター研究開発部リサーチノート

      Volume: RN-20-04 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] デジタル・チャンピオンの導入に向けて2020

    • Author(s)
      岩崎久美子
    • Journal Title

      視聴覚教育

      Volume: 74 Pages: 2-3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 武道を通じた「信頼」の形成: 奄美大島「ゆずり葉の郷」に見るソーシャル・キャピタル2020

    • Author(s)
      岩崎久美子
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 884 Pages: 26-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] アフリカ人留学生の受け入れに関する一考察―日本の大学選定過程の分析を中心に―2019

    • Author(s)
      佐久間茜,川口純
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 22 Pages: 15-31

    • NAID

      120006813434

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] IB教育における『学習方法』の受容実態に関する予備的考察―一条校でのミドル・イヤーズ・プログラム(MYP) を対象に―2019

    • Author(s)
      川口純,西村里史,羽田良之,岡村拳
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 44 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アフリカ人留学生の受け入れ促進について―日本の大学進学を選択した学生の意見を基に―2019

    • Author(s)
      川口純,佐久間茜
    • Journal Title

      『留学交流』,独立行政法人日本学生支援機構

      Volume: 105 Pages: 1-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] A lesson from the Implementation of International Baccalaureate Education in Japan2019

    • Author(s)
      Kei Iino, Masato Fukushima, Kando Eriguchi
    • Journal Title

      Asain Pacific Journal of Educational Research

      Volume: 2 Pages: 1-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高大接続と国際バカロレアプログラムの課題-日本のIBDP生の進路選択に関する一考察2019

    • Author(s)
      福島将人、江里口歡人、飯野啓
    • Journal Title

      国際バカロレア教育研究

      Volume: 3 Pages: 31-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学ぶのは〈知識〉ではなく〈考え方〉 国際バカロレアの真価2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Journal Title

      月刊誌先端研究

      Volume: 1 Pages: 68-69

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「IBの教育効果に関する調査研究(定性研究班)中間報告-IB教員が学び合う協働体プロジェクト第1回セッションの振り返り-」2021

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      第6回日本国際バカロレア教育学会、ラウンドテーブル、玉川大学(オンライン開催)、2021年9月5日
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「ディプロマプログラム(DP)履修生が身につけるコンピテンシーの特質-「高校での学習・経験に関する実態調査」(2021年度)の分析から-2021

    • Author(s)
      御手洗明佳
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第6回大会、2021年9月5日(@玉川大学、オンライン実施)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「ディプロマプログラム(DP)履修生が考える「国際的視野」の特徴-テキストマイニングによる生徒記述の分析を通じて-」2021

    • Author(s)
      御手洗明佳
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第6回大会、2021年9月5日(@玉川大学、オンライン実施)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「国際バカロレア導入に伴う教員の変容に関する研究」2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      第5回日本国際バカロレア教育学会、都留文科大学(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Sexual Education for Children with Disabilities and Support for Parents.2020

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun.
    • Organizer
      SEAMEO Regional Centre for Special Education (SEAMEO SEN), Malaysia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育の推進にかかる教員政策2020

    • Author(s)
      川口純
    • Organizer
      JICA国別課題研修(アアフガニスタン)JICA東京
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 21st Century Skills in Special Needs Education2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun.
    • Organizer
      3rd ICES International Conference on Special Needs Education, Indonesia,
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Special Needs Education in Japan: Access and Quality2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun.
    • Organizer
      Special Education International Conference. Ministry of Education in Malaysia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What is the Inclusive Education?2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun.
    • Organizer
      JICA REACH seminar, Ministry of Education in Sri Lanka
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本の現行の教育と国際バカロレアの差異について2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      広島大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本での国際バカロレア導入について2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      慶北大学教育大学院(韓国・大邱)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] IB教育と日本の教育2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      早稲田大学人間科学部「英語圏文化概論」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] グローバル人材育成を考えるーIBの視点から2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      平和学園(神奈川県)研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 我が国におけるIB教育普及の現状と可能性2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      第72回グローバル化社会の教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際バカロレア・プログラムとその体験2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      聖隷クリストファー大学(静岡・浜松)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 成人学習者のセグメント化による学習ニーズに応じた学習環境整備に関する研究2019

    • Author(s)
      岩崎 久美子
    • Organizer
      日本生涯教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 国際バカロレア(IB)を活用した大学入試に関する研究2018

    • Author(s)
      江幡知佳、川口純、岡村拳
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第3回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「令和 4 年度 IB の教育効果に関する調査研究事業」 2022 年度成果報告書2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      筑波大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] “Improvement Teacher’s Classroom Practices for Quality Teaching and Learning: The Japanese Approach”International Cooperation in Education: History and Prospects (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects2022

    • Author(s)
      Ishihara Shinichi, Kawaguchi Jun
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      Springer.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「アフリカの試験制度の課題」佐藤仁、北野秋男編著『世界のテスト・ガバナンス 日本の学力テストの行く末を探る』2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] The acceptance situation of inclusive education in Kenya -Perceptions of parents, communities, and teachers, Nishimura Mikiko『Community participation with schools in developing countries -Towards equitable and inclusive basic education for all』2021

    • Author(s)
      Jun Kawaguchi
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『国際教育開発への挑戦-これからの教育・社会・理論ー』2021

    • Author(s)
      荻巣崇世、橋本憲幸、川口純編
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「第10章 持続可能な開発のための教育の理念と実態ー国際教育協力における「文化の居場所」について、 関根久雄編『持続可能な開発における〈文化〉の居場所ー「誰一人取り残さない」開発への応答』2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      0春風社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「令和2年度IBの教育効果に関する調査研究事業」2020年度成果報告書2021

    • Author(s)
      井田仁康、川口純、齊藤貴浩、菊地かおり、江幡知佳、福嶋將人、神田あずさ、赤塚祐哉、花井渉、井上志音、木村光宏、御手洗明佳、松本暢平、菅井篤、江里口歡人、渋谷真樹、原和久
    • Total Pages
      81
    • Publisher
      筑波大学
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日本の国際教育協力:歴史と現状2019

    • Author(s)
      石原伸一,川口純,黒田一雄,萱島信子
    • Total Pages
      436
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi