Acoustical study and development of training applications to assist visually impaired athletes in parasports
Project/Area Number |
18K18625
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Tsukuba University of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大西 淳児 筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (30396238)
福永 克己 筑波技術大学, 保健科学部, 講師 (50455945)
上田 麻理 (平栗麻理) 神奈川工科大学, 情報学部, 准教授 (70786409)
三浦 貴大 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 主任研究員 (80637075)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
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Keywords | アダプティブスポーツ / 視覚障害 / スポーツ聴覚 / 音響バーチャルリアリティ(VR) / 聴覚訓練・聴覚利用 / ゴールボール / サウンドテーブルテニス / バレーボール / 視覚障害者スポーツ / 聴覚による環境認知 / 音源定位 / 聴覚訓練 / 視覚障害スポーツ / 無観客試合 / 野球 / ブラインドサッカー / ブラインドクライミング |
Outline of Final Research Achievements |
We have investigated the factors that enhance athletic performance and developed a training system for visually impaired athletes by classifying the sports into three categories based on the distance of sound arrival: long distance (goalball, blind soccer), short distance (sound table tennis (STT)), and close distance (blind climbing). Particularly, the goalball and STT training systems based on acoustic virtual reality technology improved the localization ability of the ball's direction and distance of arrival in visually impaired people. In addition, we found differences in the auditory performance of sighted players in terms of the number of years of competition in volleyball games and the position of the players in baseball games. Furthermore, we reported differences in the sense of reality in competitors and spectators depending on the presence or absence of spectators, considering the social situation of the increase in the number of crowdless games due to the COVID-19 pandemic.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の意義は,視覚障害の有無によらず,様々な競技における聴覚活用の状況に加え,心理的影響に至る知見を生み出せたことにある.特に,視覚障害スポーツにおいては,従来では経験的に獲得された聴覚活用について,熟達者と初心者の違いを述べつつ,熟達者ほど気にする状況を学習するシステムに落とし込めた.また,晴眼者においても経験年数や守備位置などの違いによって,聴覚情報を活用した競技力の向上の可能性をも示せた.これらの結果は,日常生活を超えたスポーツという状況下で向上する知覚能力の解明に資するものであり,これらの能力を獲得する過程の解明に繋がる知見としても,学術的・社会的に意義深いと考えられる.
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Report
(5 results)
Research Products
(21 results)