School as Learning Community as an Approach for Educational Sustainable Development: a Comparative Study in Japan and Indonesia
Project/Area Number |
18K18627
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Kusanagi Kanako 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (00777873)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
北村 友人 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30362221)
佐藤 真久 東京都市大学, 環境学部, 教授 (00360800)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 持続可能な開発のための教育 / レッスンスタディ / インドネシア / 比較教育学 / 授業研究 / 協働的な学び / 学校改革 / 学びの共同体 / 持続可能な開発のための教育(ESD) / 全人的教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to examine School as Learning Community as a model for Education for Sustainable Development where teachers act as learning professionals and engage in collaborative and reflective practice for self-transformation. A questionnaire survey was conducted jointly with the ALSI (Association of Lesson Study Indonesia) to grasp the reasons behind the national diffusion of lesson study and the content of current practice. In Japan, local study groups for learning communities were examined to understand teachers' professional development efforts outside of schools. In both countries, lesson study synchronized with the policies related to the quality of education and support high-quality student learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、普遍的なモデル形成が難しいといわれる「持続可能な開発のための教育(ESD)」の目指す、主体的で自己変容を可能とするアプローチとして、学びの共同体を検証した。特に国や地域の実践として、その文脈に合わせて発展した学びの共同体による教師の学び合いが継続した理由と実践内容について明らかにした。教育モデルは普遍的で短期的な効果を目指すものが多い中、本研究は現場の教師にとって主体的・継続的に取り組む意味のある実践が何かを検証する実証的な研究を行った点が大きな特徴である。また、教師の専門性を高めるため、実際の学校や研究会に参照し得る成果でもあり、社会的な意義を認めることができる。
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Report
(5 results)
Research Products
(38 results)