• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

'Feeling safe' as expressed through art by disaster survivors-Developing the theory and practice of emotional support

Research Project

Project/Area Number 18K18647
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Ronni Alexander  神戸大学, 国際協力研究科, 名誉教授 (40221006)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 順子  神戸大学, 海事科学研究科, 准教授 (00213942)
中原 朝子  神戸大学, 男女共同参画推進室, 政策研究職員 (50624649)
朴木 佳緒留  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 名誉教授 (60106010)
勅使河原 君江  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (60298247)
桂木 聡子  兵庫医療大学, 薬学部, 教授 (60608678)
高田 哲  神戸大学, 保健学研究科, 名誉教授 (10216658)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords寄り添い災害支援 / 表現活動 / 災害支援 / 表現型支援 / 防災教育 / 寄り添い支援 / 安心 / アート / 防災・減災教育 / 安全安心
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、『表現型』寄り添い支援を対象として、その概念を整理し、支援活動の実践における要件や方法論、意義を明確にすることである。当初企画していたことは、東日本大震災の被災地でのふりかえりワークショップを通して、表現活動が生む「安心」と「安全」を分析し、被災著の時間・空間を超えるヒューマンネットワークの形成状況を把握することであった。本研究が用いるアプローチは新しく、しかも学際的であるために、概念整理の段階から進行が予定より遅れ気味で、2年目の2019年末に予定していたふりかえりワークショップの実施も2020年度に延長せざるを得なかった。
予定していた活動は、新型コロナウイルス感染拡大のために2020年度にも2021年度にもできず、研究は最後までたどり着けなかった。けれど、2020年度から活動を対面から遠隔に切り替えて、遠隔の可能性を探ることにしたため、新たな成果を上げることができた。その一つは、アレキサンダーのSNSから始まったポーポキのマスクギャラリー活動を『ポーポキのマスクギャラリー~コロナ禍でアートを通して日常の安心を探る』という書籍で発行し、1本の論文、「Art-stories as reflection: Learning from the Popoki Peace Project」(『国際協力論集』29(2)、27-51)を発表した。また、共同研究として、アレキサンダー、勅使河原、桂木が「被災者の多様で個別的な安心についてお絵描きを通して思索する活動」(『神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要』15(2) 53-65)などの論文を発表した。さらに、2020年に続いて、2021年2月に本研究の方法論を用いて、大船渡市立北小学校の4年生とアートを使ったワークショップを行い、子どもたちに「安心」や「平和」を描いてもらえ、その成果を現在、研究の対象としている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルス感染拡大のため、2年目の2019年末に予定していたふりかえりワークショップの実施を2020年度に延長せざるを得なかった。しかし、2020年度に予定していた被災地でのふりかえりワークショップや講演会も、新型コロナウイルス感染拡大のために訪問や実施できなかった。最終年度にする予定の2021年度においても、新型コロナウイルス感染拡大のために、予定していた活動ができず、研究は最後までたどり着けなかった。

Strategy for Future Research Activity

2020年度の国際学会が中止になり、20年度や21年度に予定されていた活動が新型コロナウイルス感染拡大のために途中からできなくなった。しかし、アレキサンダーが米国の世界国際関係学会・平和研究分科会で著名な学者賞を受賞し、受賞の理由に本研究の新しさが高く評価された。とくに、コロナ後の活動として、SNSや遠隔ワークショップで、アートを通しての「表現型」寄り添い支援を実施し、その分析を試みたことである。「ポーポキのマスクギャラリー活動」という表現活動を開始し、ソーシャルメディアを使って、国内外での感染症流行中の「安心」について語り合うことを継続し、2022年2月に書籍を発行できた。2022年度は、このフォローとして、ワークショップを開き、さらなる「表現型」寄り添い支援の実践やその成果の方法論を明らかにし、日常を表現し、それを検討していくヒューマンネットワーク形成の可能性を明確にする予定である。また、本研究が最初から目指していた被災地での活動を考慮し、2020年度に続いて、2021年度にも「安心」を表現するための絵本を作成し、岩手県大船渡市の小学校と連携して小学生とワークショップを開催し、2022年度にも開催する予定である。本年度前半では、マスクギャラリーの成果や集まってきた絵を中心に表現された「安心」の分析や、ヒューマンネットワーク形成・強化に取り組む。分析の結果を踏まえて、今年度後半は、減災における「表現型」寄り添い支援の方法や意義について、減災教育・災害政策に対する提言を行うと共に、さらなる学術的発展のために日本平和学会や世界国際関係学会などで成果発表する。

Report

(4 results)
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report

Research Products

(48 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (25 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Peer Reviewed: 17 results,  Open Access: 14 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] Art-stories as reflection: Learning from the Popoki Peace Project2022

    • Author(s)
      Alexander Ronni
    • Journal Title

      国際協力論集

      Volume: 29 Issue: 2 Pages: 27-51

    • DOI

      10.24546/81013055

    • NAID

      120007187374

    • ISSN
      0919-8636
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Activities to elucidate the diversity of individual portrayals of feeling safe by disaster survivors as portrayed in their drawings2022

    • Author(s)
      ロニー アレキサンダー、桂木 聡子、勅使河原 君江
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 15 Issue: 2 Pages: 53-65

    • DOI

      10.24546/81013202

    • ISSN
      1882-2851
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Genetic Analysis of UGT1A1 Polymorphisms Using Preserved Dried Umbilical Cord for Assessing the Potential of Neonatal Jaundice as a Risk Factor for Autism Spectrum Disorder in Children2021

    • Author(s)
      Horinouchi Tomoko、Maeyama Kaori、Nagai Masashi、Nishimura Mio、Kawasaki Yoko、Yoshioka Mieko、Takada Satoshi、Matsumoto Hisayuki、Nakamachi Yuji、Saegusa Jun、Fukushima Sachiyo、Fujioka Kazumichi、Nagase Hiroaki、Nozu Kandai、Iijima Kazumoto、Nishimura Noriyuki、他
    • Journal Title

      Journal of Autism and Developmental Disorders

      Volume: 1 Pages: 1-1

    • DOI

      10.1007/s10803-021-04941-w

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 神経発達症の特徴を示す思春期・青年期者の自己理解に対する作業療法支援~思春期相談・居場所事業の体験から~2021

    • Author(s)
      篠川裕子、高田 哲
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 62

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The Meaning of Art in Disaster Support: Stories from the Popoki Peace Project2021

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Journal Title

      『国際協力論集』

      Volume: 28(2) Pages: 1-22

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Translation and psychometric analysis of the Japanese version of the perceived maternal parenting self-efficacy scale.2021

    • Author(s)
      Mari Kurokawa, Akio Yamamoto, Satoshi Takada
    • Journal Title

      Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing

      Volume: 50(2) Pages: 214-224

    • DOI

      10.1016/j.jogn.2020.10.006

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reflecting on Hiroshima/Nagasaki at 752020

    • Author(s)
      Alexander Ronni
    • Journal Title

      Peace Review

      Volume: 32 Pages: 325-331

    • DOI

      10.1080/10402659.2020.1867349

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Quantitative evaluation of handwriting skills during childhood2020

    • Author(s)
      Y. Watanabe, T. Ohtoshi, T. Takiguchi, A. Ishikawa, S.Takada
    • Journal Title

      Kobe J. Med. Sci

      Volume: 66(2)

    • NAID

      120006975805

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Interprofessional collaborative practice for child maltreatment prevention in Japan: A literature review2020

    • Author(s)
      M. Ishi, J. Honda, A. Shimizu, R. Mitani, R. Uchimura, M. Hashimoto, H. Ide, S. Takada
    • Journal Title

      Kobe J.Med. Sci

      Volume: 66(2)

    • NAID

      120006975807

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文部科学省の学校での取り組み2020

    • Author(s)
      高田哲
    • Journal Title

      周産期医学

      Volume: 50(5) Pages: 849-853

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「被災体験後「今」を表現する : 絵から読み取れる被災ナラティブ」2020

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー、桂木聡子
    • Journal Title

      『国際協力論集』

      Volume: 27(2) Pages: 17-32

    • NAID

      120006796526

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「KAVC REVIEW 『表現しないうたと身体』『Composite』2019

    • Author(s)
      勅使河原君江
    • Journal Title

      「ART VILLAGE VOICE」

      Volume: 90 Pages: 3-3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Study on the language formation process of very-low-birth-weight infants in infancy using a formant analysis2019

    • Author(s)
      Maebayashi, H, Takiguchi T, Takada S.
    • Journal Title

      Kobe J. Med. Sci

      Volume: 65(2)

    • NAID

      120006770387

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Application of a wearable switch to perform a mouse left click for a child with mix type of cerebral palsy: a single case study2019

    • Author(s)
      Yamamoto Akio、Kihara Kenji、Yagi Mariko、Matsumoto Yoko、Tsuneishi Shuichi、Otaka Hideo、Yonezawa Masaya、Takada Satoshi
    • Journal Title

      Disability and Rehabilitation: Assistive Technology

      Volume: 15 Pages: 54-59

    • DOI

      10.1080/17483107.2018.1520309

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Support for the children with severe disabilities in disaster situation2019

    • Author(s)
      高田 哲、米山 明、木村 重美、山下 裕史朗
    • Journal Title

      NO TO HATTATSU

      Volume: 51 Issue: 3 Pages: 202-205

    • DOI

      10.11251/ojjscn.51.202

    • NAID

      130007642948

    • ISSN
      0029-0831, 1884-7668
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校における人工呼吸器使用に関する【ガイド】について2019

    • Author(s)
      三浦 清邦、高田 哲、山下 裕史朗
    • Journal Title

      NO TO HATTATSU

      Volume: 51 Issue: 1 Pages: 43-51

    • DOI

      10.11251/ojjscn.51.43

    • NAID

      130007605292

    • ISSN
      0029-0831, 1884-7668
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害児:2重の負荷2019

    • Author(s)
      高田哲
    • Journal Title

      小児科診療

      Volume: 82(3) Pages: 381-386

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developmental Change of Drawing Skills in Children by Using New Quantitative Method2019

    • Author(s)
      渡邊雄介、大歳太郎、滝口哲也、高田哲
    • Journal Title

      PNPJ

      Volume: 59(2) Issue: 2 Pages: 191-198

    • DOI

      10.24782/jsppn.59.2_191

    • NAID

      130007672007

    • ISSN
      0559-9040, 2434-1339
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校における人工呼吸器使用に関する【ガイド】について-医療的ケア児・重症心身障害児(者)への在宅地域生活支援-2019

    • Author(s)
      高田哲、三浦清邦.
    • Journal Title

      Journal of Clinical Rehabilitation

      Volume: 28(2) Pages: 178-182

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Relationship between occupational performance with sensory processing and self-efficacy in adolescents with autism spectrum disorder2019

    • Author(s)
      富士 しおり、倉澤 茂樹、宍戸 聖弥、高田 哲
    • Journal Title

      Japanese Occupational Therapy Research

      Volume: 38 Issue: 1 Pages: 64-71

    • DOI

      10.32178/jotr.38.1_64

    • NAID

      130007593626

    • ISSN
      0289-4920, 2434-4419
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Gendered Security: Learning from Being and Feeling Safe on the Island of Guahan/Guam.”2019

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Journal Title

      『ジェンダー研究』

      Volume: 第22号 Pages: 7-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Gender, Disaster and Stories from Popoki: Learning from Women Survivors in Northeast Japan2019

    • Author(s)
      Alexander Ronni
    • Journal Title

      国際協力論集

      Volume: 17(2) Pages: 17-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “Feeling Unsafe ~ Exploring the Impact of Nuclear Evacuation.”2018

    • Author(s)
      Alexander, Ronni
    • Journal Title

      Journal of Narrative Politics

      Volume: 4:2 Pages: 65-87

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Living with Disaster Capitalism after Fukushima2018

    • Author(s)
      Alexander Ronni
    • Journal Title

      Peace Review

      Volume: 30 Pages: 152-159

    • DOI

      10.1080/10402659.2018.1458942

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teaching Peace with Popoki2018

    • Author(s)
      Alexander Ronni
    • Journal Title

      Peace Review

      Volume: 30 Pages: 9-16

    • DOI

      10.1080/10402659.2017.1419669

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Peace Studies Section Distinguished Scholar Roundtable: Peace Studies and Popoki2021

    • Author(s)
      Ronni Alexander
    • Organizer
      International Studies Association Annual Convention 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Narrating Anti-Nuclear Feminism in the Island Pacific and Japan: Stories of Working for Decolonization, Demilitarization and Peace2021

    • Author(s)
      Ronni Alexander
    • Organizer
      International Studies Association Annual Convention 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Menstrual Hygiene Management to Adolescent Girls with Intellectual Disabilities and High Support Needs2021

    • Author(s)
      S. Tsuda, M. Chika, C. Kondo, S. Takada
    • Organizer
      32nd ICM Virtual Congress,
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就学前の支援 分野別シンポジウム「ライフサイクルに沿った重症児支援を考える ~在宅移行から就学、看取りまで関わる際に大切にしたいこと~」2021

    • Author(s)
      高田 哲
    • Organizer
      第124回日本小児科学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Popoki’s Mask Gallery: Living the Pandemic2020

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Organizer
      International Peace Museum Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「「安全安心」を描く~創造型コミュニケーションの成果をふりかえる」2020

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Organizer
      「2021年 神戸大学都市安全研究センターシンポジウム 東日本大震災から10年 わかってきたこと、今伝えたいこと」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] “Learning from the Great Hanshin Earthquake” .2019

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Organizer
      Building Resilience, Climate Change and Disaster Risk Reduction,” (Session 4): Urban and Social Resilience Mercy Malaysia International Humanitarian Conference, Kuala Lumpur, Malaysia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Addressing Invisibility and Fear: Strategies for risk reduction from the perspective of peace and social inclusion,2019

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Organizer
      Building Resilience, Climate Change Adaptation and Disaster Risk Reduction” (Session 3):, Mercy Malaysia International Humanitarian Conference, Kuala Lumpur, Malaysia.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Popoki, are you afraid of the sea? Lessons from Popoki’s work for peace and safety with people in coastal communities2019

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Organizer
      International Marine Culture Conference 2019. National Kaohsiung University of Science and Technology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Identifying issues in disaster risk, vulnerability and resilience from a gender and peace studies perspective,2019

    • Author(s)
      アレキサンダー・ロニー
    • Organizer
      UNESCO Chair International Seminar, Mae Fah Luang University, Chiang Rai, Thailand.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ミュージアムエデュケーション研究会2019「みんなの学(まな)美場(び ば)」 神戸市立小磯記念美術館ワークショップ2019

    • Author(s)
      勅使河原君江
    • Organizer
      神戸市立小磯記念美術館
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「美術制作を通したシニアの学習ニーズの変容」2018

    • Author(s)
      安里知陽、勅 使河原君江
    • Organizer
      第57回大学美術教育学会(奈良教育大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Telling Stories II: Autobiography, Auto-ethnography, and Narrative Politics2018

    • Author(s)
      アレキサンダー ロニー
    • Organizer
      International Studies Association Annual Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ポーポキのマスクギャラリー ~コロナ禍でアートを通して日常の安心を探る2022

    • Author(s)
      ロニー・アレキサンダー
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      神戸大学出版会
    • ISBN
      9784909364159
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 発達がゆるやかな思春期女子のための月経教育マニュアル2022

    • Author(s)
      津田聡子、高田哲(監修)
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      東山書房
    • ISBN
      9784827815894
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] グランドデザインから考える小児保健ガイドブック2021

    • Author(s)
      秋山 千枝子
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      診断と治療社
    • ISBN
      9784787824738
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 平和創造のための新たな平和教育2021

    • Author(s)
      高部 優子、奥本 京子、笠井 綾、ロニー・アレキサンダー、中原 澪佳、松井 ケティ、ベティ・リアドン、暉峻 僚三、鈴木 晶
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589041937
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 価値創造の教育 : 神戸大学バリュースクールの挑戦2021

    • Author(s)
      國部 克彦/鶴田 宏樹/祇園 景子(編)アレキサンダー ロニー(共著)
    • Total Pages
      405
    • Publisher
      神戸大学出版会
    • ISBN
      9784909364142
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 今日の小児治療指針第17版2020

    • Author(s)
      水口雅、市橋光、崎山弘、伊藤秀一 編  (高田哲)
    • Total Pages
      1002
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260039468
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 災害と障害のある人々.地域づくりの基礎知識-災害から一人ひとりを守る2019

    • Author(s)
      高田哲
    • Publisher
      神戸大学出版会
    • ISBN
      9784909364050
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Exploring Betty A. Reardon’s Perspective on Peace Education: Looking Back2019

    • Author(s)
      Alexander, Ronni
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030183875
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Teaching Peace with Popoki,” in Teaching Peace and War: Pedagogy and Curricula2019

    • Author(s)
      Alexander, Ronni
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367280277
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『図画工作・美術科教育法』2019

    • Author(s)
      図画工作・美術科教育研究会著 勅使河原執筆
    • Publisher
      建帛社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi