• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instruction on English penmanship applying virtual reality for elementary school children

Research Project

Project/Area Number 18K18649
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

hashitsume kazuharu  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (70709740)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊賀崎 伴彦  熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 准教授 (70315282)
大谷 みどり  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80533299)
樋口 和彦  広島修道大学, 人文学部, 教授 (80710110)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords小学校外国語 / 書字技能 / アルファベット指導 / 書字の定量評価 / アルファベット / 書字巧緻性 / 力覚等仮想支援システム / ディスグラフィア / 書字指導 / 感覚統合 / 仮想現実 / 小学校外国語科
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a teaching method that allows all children, including dysgraphia, to learn the alphabet in a foreign language course at an elementary school.
For this reason, the research was divided into the development of a support system for children and the evaluation of the skill of children's writing skills. The support system memorizes and reproduces the instructor's writing movements using a force sense device, etc., and works on vision, hearing, etc. As a result of the research, we were able to develop a support system used for teaching the alphabet. Quantitative evaluation is to quantitatively evaluate the tracing skill, and the main components such as "stroke control power" are extracted from the features such as acceleration. Using these, we came to evaluate children's tracing skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2021年度から,小学校外国語が導入された。これに至る過程で,外国語活動があり,国語科ではローマ字の指導がなされていた。
アルファベットの習得は,これらの基本であるが,習得が困難あるいは習得に時間がかかるなどの児童がいることは事実である。そこで,本研究で,アルファベットの指導の基礎となる各文字の評価や感覚刺激に働きかける新しい指導法を開発してきた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校外国語科における 6 年生児童のつまずきの実態 -学級担任及び専科教員を対象とした調査結果の分析-2020

    • Author(s)
      松宮奈賀子・大谷みどり・中山晃・川合宗紀
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要

      Volume: 21 Pages: 95-100

    • NAID

      40022560187

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Easy-to-implement Assessment of Reading and Writing Difficulties for Novice English Learners2020

    • Author(s)
      猫田英伸, 大谷みどり, 鎌田真由美, 川谷のり子
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要

      Volume: 31 Pages: 255-269

    • NAID

      130008020417

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校全体で取り組む継続的な短時間SSTの有用 性2019

    • Author(s)
      堀部要子,樋口和彦,曽山和彦
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 8 Pages: 73-87

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「書き」の効果に着目した多層の読み書き指導モデルの検討2019

    • Author(s)
      堀部要子,樋口和彦
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28-1 Pages: 73-87

    • NAID

      130007949936

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「書き」の効果に着目した多層の読み書き指導モデルの検討2019

    • Author(s)
      堀部要子・樋口和彦
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第 28巻第 1 号 Pages: 96-105

    • NAID

      130007949936

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 脳波を用いた勘定評価と加速度センサーを用いた動作評価2021

    • Author(s)
      伊賀崎 伴彦
    • Organizer
      第51回日本臨床神経生理学会学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語アルファベットの書字巧緻性の定量的評価に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      板坂尚樹, 伊賀崎伴彦, 橋爪一治
    • Organizer
      第73回電気・情報関係学会九州支部連合大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語科における6年生児童のつまずきの実態:専科教員及び学級担任を対象とした調査結果の分析2020

    • Author(s)
      川合紀宗・松宮奈賀子・大谷みどり
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語教育における支援の在り方2019

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Organizer
      小学校英語教育学会・学会依頼ワークショップ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語初学者の読み書きの困難さの原因を探る簡易アセスメントの開発2019

    • Author(s)
      猫田英伸, 大谷みどり, 鎌田真由美, 川谷のり子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校英語授業において困難やつまずきのある生徒への支援―New Horizon Unit 6の単元における取組2019

    • Author(s)
      大谷みどり, 猫田英伸, 鎌田真由美, 川谷のり子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語授業における支援と工夫2019

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Organizer
      全国英語科・国際科高等学校研究協議会・島根大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 読み書きの困難を見せる児童生徒への英語指導法の研修2019

    • Author(s)
      藤堂栄子, 上田恭子, 大谷みどり, 入山満貴子, 飯島睦美
    • Organizer
      日本LD学会 ・自主シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語の読み書きにつまずく児童・生徒への英単語読み書き指導2019

    • Author(s)
      佐佐木 瑠美子, 大山 英子, 村井 敏宏, 大谷 みどり
    • Organizer
      日本LD学会・自主シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校通常学級の英語学習における支援の試み:海外の外国語教育における支援例をもとに2019

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級の英語学習における困難性と支援の在り方2019

    • Author(s)
      大谷みどり・樋口和彦・三浦睦美・縄手雅彦・小川巌
    • Organizer
      日本特殊教育学会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級の英語授業における児童生徒のつまずきと支援の在り方2019

    • Author(s)
      大谷みどり・樋口和彦・宮﨑紀雅・縄手雅彦・川合紀宗
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語、英語の読み書きの困難への対応2019

    • Author(s)
      山田 充・大谷みどり
    • Organizer
      LD学会島根支部設立大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における読み書き困難への学習支援方法の開発とその効果-「ひらがな・カタカナ・漢字」文字の習得に向けて-2018

    • Author(s)
      堀部 要子・山田 充・道村 静江・樋口 和彦・花熊 曉
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の視点で,どの子も学びやすい小学校英語の授業づくり2020

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180736270
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi