• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Research on Mathematical Modelings Relating to Collaborative Learning

Research Project

Project/Area Number 18K18653
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yasutake Koichi  広島大学, 人間社会科学研究科(社), 准教授 (80263664)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 多川 孝央  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 学術研究員 (70304764)
山川 修  福井県立大学, 学術教養センター, 教授 (90230325)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords教育工学 / 学習科学 / 協調学習 / 計算社会科学 / 複雑ネットワーク理論 / 位相的データ解析 / シミュレーション / ネットワーク科学 / 複雑ネットワーク科学 / シミュレーション分析 / 理論モデル / 数理モデル / 複雑ネットワーク
Outline of Final Research Achievements

We have investigated the usefulness of the following theoretical frameworks for theorizing cooperative learning: the use of temporal networks, the use of a sphere theory framework, and the application of a dynamic network framework, instead of the static network framework that is widely used in current educational engineering and learning science research. The usefulness of using temporal networks, utilizing the framework of sphere theory, and applying the framework of dynamic networks, etc. was examined.
As a result, we obtained the following results. (1) In theorizing cooperative learning, it is not a static model framework but an inherently dynamic theoretical framework such as temporal network theory that is important. (2) The framework of higher hierarchical network models is appropriate for theorizing cooperative learning in the context of topological data analysis, which is compatible with "category theory" or group theory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

われわれがわが国の教育工学・学習科学研究の中でおそらく最初に協調学習研究に対してネットワーク理論を採用して以来,これまでのところ協調学習分析で数理的な基礎を提供しているのは静的なネットワーク理論である.これに対して本研究でわれわれは,静的なネットワーク理論の枠組みでは協調学習の分析にはまったく不十分であること,この問題を解消するためにはテンポラル・ネットワーク理論などの動的なネットワーク科学理論が適切であること,という結論を得た.この結論は今後,協調学習研究を数理的に展開し関連数理科学の領域に拡張する上で,従来の協調学習研究では見いだせなかった点である.

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 社会情動的スキル向上プログラムにおける学習者特性による効果の違い2022

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      JSiSE-TR

      Volume: 036-06 Pages: 120-126

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] An Essay on the Relationship between the Characteristics of Aggregated Learning Physiological Data and the Growth of Learning Communitie2022

    • Author(s)
      Yasutake, K., Nakamura, Y., Tagawa, T., Kitao, M., and Tasaka, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022

      Volume: 2022 Pages: 375-380

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会情動的スキル向上プログラムにおける学習者特性による効果の違い2022

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      JSiSE-TR-036-06

      Volume: 036-06 Pages: 120-126

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 変革に適応するキャリア教育の設計2022

    • Author(s)
      田中洋一, 山川修, 合田美子
    • Journal Title

      JSiSE-TR-036-07

      Volume: 036-07 Pages: 19-22

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育環境におけるデータを活用した学習コミュニティ分析手法2021

    • Author(s)
      多川孝央
    • Journal Title

      電子情報通信学会誌

      Volume: 104 Pages: 884-887

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 九州大学における教育データの利活用とそのための枠組み2020

    • Author(s)
      藤村直美, 多川孝央, 眞崎義憲, 木實 新一
    • Journal Title

      大学情報システム環境研究

      Volume: 23 Pages: 23-29

    • NAID

      40022329327

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Smartwatch-Based System for Students Sensor Data Collection: A Trial of Use and Study on Analysis2020

    • Author(s)
      Tagawa, T., Yamakawa,O.
    • Journal Title

      Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference

      Volume: 2020 Pages: 1036-1040

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習支援システムのデータの利活用および管理に関する検討2020

    • Author(s)
      多川孝央、藤村直美
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 119 Pages: 143-148

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話による知の創造 ~問いと関係性の変化を導くものとしての対話~2019

    • Author(s)
      山川修
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 19 Pages: 570-574

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Interaction and Learning Distance on Cooperation in Evolutionary Games on a Multiplex Network2019

    • Author(s)
      Yasuyuki Nakamura, Koichi Yasutake, Keiya Ando, and Takahiro Tagawa
    • Journal Title

      Proceedings The 7th International Conference on Complex Networks and Their Applications COMPLEX NETWORKS 2018

      Volume: 1 Pages: 797-803

    • DOI

      10.1007/978-3-030-05411-3_63

    • ISBN
      9783030054106, 9783030054113
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 毎日の実践報告の可視化と返却の自動化2023

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ライフデザイン・ポートフォリオプログラムの学習者特性による効果の違い2022

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] デザイン思考のプロセスを補完するコトのデザインのプログラム2022

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季大会講演論文集
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習分析への位相的データ解析の適用に向けて2022

    • Author(s)
      井上仁,安武公一,山川修,多川孝央,隅谷孝洋
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度春季大会講演論文集
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 映像データに基づく学習者の身体活動・心的状態の情報収集についての検討2021

    • Author(s)
      多川孝央,山川修
    • Organizer
      第46回教育システム情報学会全国大会,
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Secure Base と情動知能および内発的動機の関係性に関する研究2021

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインでのキャリア教育科目におけるSELの設計2021

    • Author(s)
      田中洋一, 山川修, 合田美子
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SELの手法としてのライフデザインポートフォリオ2021

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2021年度秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 複雑ネットワーク構造を組み込んだ SIR モデルによる COVID-19 禍の「Go To トラベル」政策に関する シミュレーション分析2021

    • Author(s)
      安武公一
    • Organizer
      計算社会科学ワークショップ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ヴァーチャルな空間でリアルな授業を! -インタラクティブ性を導入したオンライン授業の実践報告-2020

    • Author(s)
      安武公一
    • Organizer
      サイエンティフィック・システム研究会教育環境分科会2020年度会合
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 質問ワークは心理的安全性を向上させるのか2019

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] キャリア教育としてのライフデザイン・ポートフォリオ2019

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ダイアローグに対して内受容感覚の果たす役割とセキュアベース2019

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育におけるマインドフルネスとヨーガ療法2019

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本ヨーガ療法学会第1回東海北陸ブロック大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi