• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Objective evaluation of the difficulties in the everyday life for the developmental disability-Study for reasonable support-

Research Project

Project/Area Number 18K18666
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

Hayakawa Tomoe  帝京大学, 文学部, 教授 (60238087)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords発達障害 / 視覚情報処理 / 認知神経科学的アプローチ / 視線計測 / 瞳孔計測 / 合理的支援 / 認知神経科学 / 瞳孔反応 / 高次視機能評価 / 視線
Outline of Final Research Achievements

A wide range of cerebral networks are involved in visual information processing. In this research, we constructed several tests along the hierarchical structure of visual information processing. In our cognitive neurological approach, we have revealed the cerebral network from the occipital lobe to the frontal lobe by measuring visual acuity, contrast sensitivity, stereoscopic vision, gaze, and pupillary response.
As a result of clarifying the cognitive characteristics of children with developmental disabilities, our approach was found to be useful for educational supports.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害の種類や程度は、問診や行動観察、知能検査等の結果から総合的に評価される。しかしながら、発達段階や生活環境で障害様相が異なるため、当事者・家族であっても日常的困難の本質を合理的に説明することは容易ではない。30万人を超えようとする発達障害児・生徒への支援は急務であるが、支援の基盤には、当事者の日常的困難を適切に説明できる客観的指標とその分析が必要である。本研究で確立した視機能評価を中心にした認知神経学的アプローチは、合理的配慮に的確に応えられる生理学的根拠に基づいた日常的な困難の説明に一定の成果をもたらすことができた。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 羞明を伴う学習障害例の視機能について-神経生理学的評価の結果-2019

    • Author(s)
      早川友恵 和田歩 高畑脩平 松島佳苗 加藤寿宏
    • Journal Title

      帝京大学学生カウンセリング研究

      Volume: 6 Pages: 11-20

    • NAID

      120006538921

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 羞明を伴う学習障害例の視機能について ―神経生理学的評価の結果―2018

    • Author(s)
      早川友恵, 和田歩, 高畑脩平, 松島佳苗, 加藤寿宏
    • Journal Title

      帝京大学学生カウンセリング研究

      Volume: 6 Pages: 11-20

    • NAID

      120006538921

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 未知漢字の書字が困難な児童の視空間表象2019

    • Author(s)
      早川友恵 実吉綾子 山内まどか 藤井靖史
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 未知漢字の学習が困難な児童の系統的視機能評価2019

    • Author(s)
      早川友恵 実吉綾子 山内まどか 藤井靖史
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 羞明を伴う学習障害例の視機能について ―神経生理学的評価の結果―2018

    • Author(s)
      早川友恵, 和田歩, 高畑脩平, 松島佳苗, 加藤寿宏
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 主観的輪郭の形成における空間周波数の影響 -前頭・後頭における早期視覚誘発脳波の検討-2018

    • Author(s)
      早川友恵, 長谷川泰進, 箱崎雄紀, 実吉綾子
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi