• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Operation of a Language Domain Model Program, a Transitional Curriculum for Preschool Children

Research Project

Project/Area Number 18K18673
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNagoya University of Arts and Sciences

Principal Investigator

Mitsuyo Ohsima  名古屋学芸大学, ヒューマンケア学部, 教授 (00639164)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords幼小接続期 / 発達性読み書き障害 / 言葉領域 / アプローチカリキュラム / 音韻意識 / 開発教材 / 視覚ー音韻の対連合学習 / 文字認知 / 特殊音節(拗音・拗長音) / 開発教材「歌遊びゲーム」 / 「言葉」領域 / 年長児の言語力 / 「たんけん・ぼうけん・ひらがな」カード / 経験の言語化 / 発達性読み書き障害の前駆症状 / 追跡調査 / 小2の「読み」の力 / 年中児の言葉教材 / せんのれんしゅう / 視認語彙 / 神経衰弱ことばカード / 文字認知・語彙拡充教材の開発 / たんけん・ぼうけん・ひらがなカード / LDサスペクト(予備軍) / 文字認知教材の開発 / ひらがなパズル / 聴覚障害児教育 / 言語能力 / ユニバーサルデザイン
Outline of Final Research Achievements

Developmental dyslexia and dysgraphia, which are at the core of learning disabilities (LD), become pronounced once learning begins in elementary school. Children enrolled in preschool educational facilities do not report distress associated with reading and writing difficulties. Therefore, few children are diagnosed with LD before they enter elementary school. There are only few studies on prodromal symptoms in children with LD. This study developed a ‘language domain model program’ and its instructional materials by utilizing the language-skill development (language skills as the basis for developing reading and writing skills) technique practiced in preschool education for hearing-impaired children (the kindergarten department of schools for the hearing impaired). This is for the purpose of promoting preschool education and care that presupposes the existence of preschool children who are likely to experience reading and writing difficulties after entering school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年LDは「learning difficulties」(学習困難)「learning disabilities」(学習障害)ではなく「learning differences(学びの相違)」という新たな視点が生まれている。この視点を理解し就学前から遊びを通して音韻意識獲得を目指したり、年長児期には文字認知を促進する支援方法を活用したりするなど、保育者が正しく知識をもち対応できることが重要である。幼児教育施設に在籍する発達障害児の中で、就学前までは保育者から「気になる子ども」として注視されることが少ないLD児に対して、早期に発見し早期にケアすることは、社会的に意義があると考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (19 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 知的な遅れのある児童の特殊音節読み指導実践における考察2023

    • Author(s)
      大島光代 水野達哉
    • Journal Title

      21世紀型教育研究

      Volume: 第7号

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Encouragement in Infants Suspected of Developmental Disorders Regarding Language Acquisition via a Communicative Approach That Utilizes the “Natural Method”: Skill Application in the Education of Hearing-Impaired Children2020

    • Author(s)
      大島 光代
    • Journal Title

      Japanese Journal of Communication Studies

      Volume: 49 Issue: 1 Pages: 43-63

    • DOI

      10.20698/comm.49.1_43

    • NAID

      130007949468

    • ISSN
      2020-2063, 2188-7721
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害が疑われる幼児への「自然法」を用いたコミュニケーションアプローチによる言語獲得の促進 ―聴覚障害児教育のスキルの活用と応用―(条件付き掲載:修正中)2020

    • Author(s)
      大島光代
    • Journal Title

      日本コミュニケーション研究

      Volume: 第48巻

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼小接続期における年長児の読みの力と文字認知-「言葉」領域のアプローチモデルカリキュラム開発に向けて ―2019

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)
    • Journal Title

      資質・能力を育てる 教職カリキュラム研究(教育実践記録集)

      Volume: 1 Pages: 33-38

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼小接続期における音韻意識の獲得と幼児教育施設の言語環境について2019

    • Author(s)
      大島光代(愛知教育大学大学院教育学研究か3年博士課程
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 7

    • NAID

      120006627899

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害が疑われる幼児への「自然法」を用いたコミュニケーションアプローチによる言語獲得の促進―聴覚障害児教育のスキルの活用と応用―2019

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)
    • Journal Title

      日本コミュニケーション研究

      Volume: 47

    • NAID

      130007949468

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 園で育む『読み』の力 ー前駆症状を見逃さないためにー2023

    • Author(s)
      大島 光代
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期からの聴覚学習(5)ー幼児期・学齢期の「読み」につなげる指導方法について―2022

    • Author(s)
      大島光代・鶴田敦司・小濱眞奈美・藤本裕人
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期における「発達性読み書き障害」前駆症状の研究2022

    • Author(s)
      大島光代
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期からの聴覚学習(4)-幼児期・学齢期の「読み」の力につなげる指導方法について -2021

    • Author(s)
      大島光代・鶴田敦司・深江健司・藤本裕人
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「幼小接続期における『発達性読み書き障害』を疑う幼児への『読み』につながる教材―発達性読み書き障害の早期支援を目指す「言葉」領域のアプローチカリキュラム開発に向けた教材開発―」2021

    • Author(s)
      大島光代
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「発達性読み書き障害が疑われるA児への幼小接続における支援と就学後の困難及び『読み』の力に関する考察」2021

    • Author(s)
      大島光代・酒井仁美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害の疑いのある幼児への就学前の支援2020

    • Author(s)
      大島光代
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会 WEB開催
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の保護者・保育者の非認知的能力の評価と言葉の力の関係性ー幼小接続期における言葉領域アプローチカリキュラムモデル開発についてー2020

    • Author(s)
      大島光代
    • Organizer
      日本家庭教育学会第35回大会 WEB開催
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害の前駆症状への早期支援―幼児期からのインクルーシブ教育に求められる主として「国語科」につながる「読み」の力を育成する教育環境の変革ー2020

    • Author(s)
      大島光代
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期における「音韻意識」「文字認知」と言葉の力の関連性ー発達性読み書き障害の早期支援を目指す「言葉」領域のアプローチモデルカリキュラム開発に向けた教材開発ー2020

    • Author(s)
      大島光代
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期における国語科の「読み」につなげる 言語活動教材の開発 ―聴覚障害児教育のスキルを活かした経験の言語化と遊びを通した支援―2020

    • Author(s)
      大島光代
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム「幼児期からの聴覚学習(2)ー教育現場に活かせる聴覚障害児教育の『聞く』『話す』スキル-2019

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)・鎌田ルリ子(筑波大学附属聴覚特別支援学校)・鶴田敦司 (帝京平成大学)・小濱眞奈美(愛知県立瀬戸つばき特別支援学校)
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ポスター発表「幼小接続期における年長児の「文字認知」が言葉に及ぼす影響―発達性読み書き障害を早期に支援する『言葉』領域のアプローチカリキュラム開発―」2019

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 口頭発表「幼小接続期における幼児の言葉の力を育むための取組―聴覚障害児教育のスキルを活用した「読み」の力につなげる実践―」2019

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)酒井仁美(菱野幼稚園)
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育現場に活かせる聴覚障害児教育の『聞く』『話す』スキル-幼稚園における聴覚学習ー2018

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)・鎌田ルリ子(筑波大学附属聴覚特別支援学校)・鶴田敦司 (帝京平成大学)
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭における保護者の意識が幼児の発達に及ぼす影響-言葉の力・非認知的能力を中心に-2018

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)
    • Organizer
      日本家庭教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ことばに課題をかかえる幼児向け言語指導プログラムの提案(開発と活用)2018

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)
    • Organizer
      日本教材学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 言語指導プログラムを用いた発達性読み書き障害幼児の指導2018

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学・愛知教育大学大学院)
    • Organizer
      教科開発学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「森のこども園」における木のおもちゃづくり活動の実践-幼児の保育からの学生の学びー2018

    • Author(s)
      大島光代(名古屋学芸大学)
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 子どもの育ちとケアを考える2019

    • Author(s)
      大島光代・吉葉研司・渡辺桜・藤井正子・鷹羽綾子・水谷誠孝・林麗子・想厨子伸子・西村美佳他8名
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028847
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi