• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rebuilding science and technology education curriculum to enhance the qualification and ability of children and students by comparing Japan, Taiwan and China

Research Project

Project/Area Number 18K18676
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima International University

Principal Investigator

OKADA DAIJI  広島国際大学, 健康科学部, 教授 (60413548)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹野 英敏  広島工業大学, 情報学部, 教授 (80344828)
松浦 拓也  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40379863)
趙 悦  広島工業大学, 情報学部, 教授 (90258286)
寺重 隆視  広島国際大学, 医療栄養学部, 教授 (80352045)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords科学技術カリキュラム / 小・中学校教科書 / 日常経験 / 実験観察の主観的調査 / 設計製作の主観的調査 / 教科固有性 / 汎用性 / 空間能力 / 北京 / 上海 / 浙江 / 台湾 / 小中学生 / 意識調査 / 汎用能力 / 浙江省 / 台北 / 科学技術教育に対する意識調査 / 教科に依存した能力 / 教科の枠を越えた汎用能力 / 資質・能力 / 山東省 / 教員養成 / 科学技術教育カリキュラム / 日本・台湾・中国 / 科学技術に対する興味・関心 / 包括的調査
Outline of Final Research Achievements

We had in-depth discussions with representatives of countries at two invited international conferences and clarified the details of the science, technology and geography curriculum, its background and the actual situation in education in Beijing, Shanghai, Zhejiang, Taiwan, and Japan through field surveys and interviews. The survey was conducted in 4th to 9th grade students in Beijing, Shanghai, Zhejiang, Taiwan, and Japan, with various characteristics, and included family and children's daily experiences, interest in science and technology, usefulness and dislike of experiments, observation, and design and production and the reasons for their dislike, learning methods that interest them, perceived learning effects, subject-specific spatial and general-purpose spatial ability. Due to the wide range of content of the survey and the influence of infectious diseases, preliminary studies have already been reported, and details will be published in international journals in due course.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

台頭する中国や台湾の科学技術を支える人材育成の方略を日本の科学技術教育カリキュラム作成の参考とするために、北京・上海・済南・浙江・台湾を訪問し、小中高の授業を参観するとともに児童生徒・教師・カリキュラムや教科書の作成にかかわる教育研究者と社会情勢を含めて議論を行った。日本は汎用能力の育成にも配慮したカリキュラムや教科書となっていたが、中国や台湾は受験圧力で知識重視のカリキュラムや教科書であったとしても、都市部においては義務教育終了時に日本と同等の汎用能力を有していた。また、科学技術に対する関心も高く、カリキュラム・教材に加えて、社会的必要性の意識の影響も見られた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Journal Article (17 results) (of which Open Access: 15 results,  Peer Reviewed: 9 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学/華東師範大学/浙江師範大学(中国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾師範大学/台北教育大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学/華東師範大学/浙江師範大学(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾師範大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学/首都師範大学/華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾師範大学/台湾師範大学附属中学校/台北教育大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学/華東師範大学/首都師範大学(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾師範大学/台北教育大学/台湾師範大学附属中学校(その他の国・地域)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 東アジアにおける児童・生徒の資質・能力を高める科学技術教育カリキュラム2021

    • Author(s)
      岡田 大爾、竹野 英敏、松浦 拓也
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 197-200

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_197

    • NAID

      130008131535

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 月の満ち欠けと空間認知に関する予備的考察2021

    • Author(s)
      松浦 拓也、岡田 大爾、竹野 英敏
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 201-204

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_201

    • NAID

      130008131536

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] MRTと質問紙調査を用いた中学校におけるものづくり学習の考察2021

    • Author(s)
      竹野 英敏、岡田 大爾、松浦 拓也
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 205-208

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_205

    • NAID

      130008131531

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 浙江省における科学課程改革の30年2021

    • Author(s)
      黄 暁、銭 晨?、呂 向東
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 209-212

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_209

    • NAID

      130008131532

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 台湾の教育改革:自然領域課程綱要の内容比較2021

    • Author(s)
      張 俊彦、簡 郁?、鄭 秉漢
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 213-216

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_213

    • NAID

      130008131518

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国大陸における義務教育段階の「科学」課程改革2021

    • Author(s)
      高 益民、李 宗宸、三好 大樹
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 217-218

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_217

    • NAID

      130008131512

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国における地理科カリキュラム改革の20年2021

    • Author(s)
      段 玉山、于 雷
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 219-220

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_219

    • NAID

      130008131514

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の大学生と中国の大学院生との国際合同授業の教育効果(1) -入試制度・小中高生の生活・大学生活について-2021

    • Author(s)
      岡田 大爾、高 益民、三好 大樹、李 宗宸、岡田 寛明、井山 慶信
    • Journal Title

      教育論叢

      Volume: 13 Pages: 87-99

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼少期の経験・家庭環境が将来的な理科学習の興味に及ぼす影響に関するモデル分析2021

    • Author(s)
      松浦 拓也、中村 大輝、堀田 晃毅
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 145-148

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 様々な困難を克服し、実現した小学生の国際合同授業(1) -合同授業の構想と授業づくりの準備-2021

    • Author(s)
      岡田大爾、高益民、三好大樹、李宗宸、岡田寛明、張雪梅、橋本清勇
    • Journal Title

      教育論叢

      Volume: 13 Pages: 101-109

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 情報リテラシーの経年分析について ~大学生の論理的思考力向上を目指して~2021

    • Author(s)
      井山慶信、橋本 清勇
    • Journal Title

      教育論叢

      Volume: 13 Pages: 67-74

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Meta-analysis of Effects of Instructional Methods in Science Lessons: Based on the Research Reports of Education Centers in Japan2020

    • Author(s)
      中村 大輝、田村 智哉、小林 誠、永田 さくら、大森 一磨、大野 俊一、堀田 晃毅、松浦 拓也
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 215-233

    • DOI

      10.14935/jssej.44.215

    • NAID

      130007981449

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 官学連携による生涯学習講座-家族で楽しむ土曜の午後-開催報告2020

    • Author(s)
      梅田弘子・寺重隆視
    • Journal Title

      広島国際大学医療福祉学科紀要

      Volume: 17 Pages: 21-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員自身の家庭教育事情2020

    • Author(s)
      寺重隆視
    • Journal Title

      教育論叢

      Volume: 12 Pages: 1-2

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学的に探究する能力を育てる教科指導の工夫2019

    • Author(s)
      八川慎一・岡田大爾
    • Journal Title

      広島国際大学 教育論叢

      Volume: 11 Pages: 32-50

    • NAID

      120006786294

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 広島県立呉工業高等学校における進路指導・職業教育の取組み2019

    • Author(s)
      山田訓裕・寺重隆視
    • Journal Title

      広島国際大学 教育論叢

      Volume: 11 Pages: 66-73

    • NAID

      120006795873

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese Astronomy Curriculum in Schools and the Spatial Cognitive Ability of Elementary and Junior High School Students2018

    • Author(s)
      Daiji OKADA, Takuya MATSUURA
    • Journal Title

      Journal for Geometry and Graphics

      Volume: 22 Pages: 139-147

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 東アジアの科学技術教育-学習者の意識・教科能力・汎用能力を中心として2021

    • Author(s)
      岡田大爾、松浦拓也、竹野英敏、橋本清勇
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 空間能力を高める要因の研究2021

    • Author(s)
      岡田大爾、松浦拓也、竹野英敏、橋本清勇
    • Organizer
      日本地学教育学会第75回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 東アジアの科学技術教育と空間能力の調査2021

    • Author(s)
      岡田大爾、松浦拓也、竹野英敏、橋本清勇
    • Organizer
      日本図学会2021年度全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 北京・上海・浙江・台湾と日本の科学技術教育の比較2020

    • Author(s)
      岡田大爾・高益民・張俊彦・段玉山・黄曉
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会論文集
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科天文分野で形成される空間能力の研究2020

    • Author(s)
      岡田大爾
    • Organizer
      2020年度日本図学会学術講演論文集
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育の実践とメタ認知研究の今後に向けて-新学習指導要領を踏まえた指導と評価を考える-2020

    • Author(s)
      松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会発表論文集
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 仮説設定能力と実験計画能力の関係についての一考察2020

    • Author(s)
      田村智哉・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会発表論文集
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese junior high school technology education: history, present condition, and future2019

    • Author(s)
      Hidetoshi Takeno
    • Organizer
      2019 International Symposium on Technology Education in School
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How to proactively activate children in science lessons2019

    • Author(s)
      Daiji OKADA
    • Organizer
      2019 International Symposium on Science Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本と中国の中学・高校カリキュラム・教科書の比較研究-空間能力を中心として-2019

    • Author(s)
      岡田大爾・段玉山・黄暁・金京沢・王耀村
    • Organizer
      日本地学教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日中の科学・地理カリキュラムと教科書の比較2019

    • Author(s)
      岡田大爾・段玉山・黄暁・金京沢・王耀村
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日中の科学技術カリキュラム比較―空間能力に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      岡田大爾・松浦拓也・竹野英敏・趙悦・寺重隆視
    • Organizer
      日本図学会全国大会春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的推論と領域固有スキルの関連に関する一考察2019

    • Author(s)
      中村大輝,大澤俊介,松浦拓也
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 浮力の理解度と演繹的推論に関する一考察-ベイズ統計によるクロス表の推測-2019

    • Author(s)
      松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の実験計画における思考2019

    • Author(s)
      田村智哉,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Comparative study on science and technology textbooks2018

    • Author(s)
      Daiji OKADA, Takuya Matsuura
    • Organizer
      East-Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 台湾と日本の小中学校科学技術系教科書の比較2018

    • Author(s)
      岡田大爾
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 台湾と日本の小中学校教科書内容の比較2018

    • Author(s)
      岡田大爾
    • Organizer
      日本地学教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 台湾と日本の小中学校科学技術系教科書の比較―空間能力関係領域に着目して―2018

    • Author(s)
      岡田大爾
    • Organizer
      日本図学会全国大会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 技術・家庭 : 技術分野 : テクノロジーに希望をのせて2020

    • Author(s)
      竹野英敏編著
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      開隆堂出版
    • ISBN
      4304081004
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新しい教科書がすぐに使える 令和3年度用技術・家庭「技術分野」指導計画例2020

    • Author(s)
      竹野英敏・谷田親彦・川路智治・向田識弘
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      開隆堂出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi