• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Present state analysis for deriving conditions for effective school evaluation

Research Project

Project/Area Number 18K18683
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionJapan Women's University (2022-2023)
National Institute for Educational Policy Research (2018-2021)

Principal Investigator

HASHIMOTO Akihiko  日本女子大学, 人間社会学部, 研究員 (80189480)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 佐知子  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (50186722)
池田 満  南山大学, 人文学部, 准教授 (90596389)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords学校評価 / 国際比較 / 実効性 / 評価的思考 / 現状分析 / school evaluation / evaluative thinking / 条件 / 公立学校
Outline of Final Research Achievements

In Japan, school evaluation often uses questionnaire surveys and academic achievement test results as data, but these data are often used without being directly linked to plans and practices in the PDCA cycle. In addition, there is not enough connection between each local government's educational plan and school evaluation, even a small number of local governments have begun to devise new methods. Many schools consider school evaluation useful as a communication and information dissemination tool, but few schools consider it useful for management and improvement from the perspective of evaluative thinking.
The results of this study suggest that in Japan, there is a lack of time, labor, and specialized skills allocated to evaluation work for school evaluation to be useful for managing goals and performance and improving schools from the perspective of evaluative thinking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国では、評価にかかるコストや専門性を考慮に入れないで、評価制度を導入している傾向がある。本研究の成果からは、学校評価が評価的思考の観点から目標や実績の管理や、学校改善に役立てるような意味での実効性を挙げるものとして機能するためには、評価に取り組む時間的・労働力的・専門技能的な資源の割当が不足している、という示唆が得られる。
今後学校評価が学校改善のために機能する評価となりゆくためには、学校教職員の働き方や教育活動を損なわないような、評価のための時間や資源の投下が不可欠になる、といった政策的示唆にもつながる成果を得た。

Report

(6 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 韓国教育開発院(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立小中学校における学校評価の実施環境と評価ニーズの調査とその結果2022

    • Author(s)
      橋本昭彦
    • Journal Title

      日本評価学会全国大会 発表要旨集録

      Volume: 23 Pages: 229-234

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校支援活動にみられる当事者の「学び」2022

    • Author(s)
      石田健一、橋本昭彦
    • Journal Title

      日本評価学会全国大会 発表要旨集録

      Volume: 23 Pages: 177-180

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:新・保育環境評価スケール④ 放課後児童クラブ2020

    • Author(s)
      橋本昭彦
    • Journal Title

      学童保育 : 日本学童保育学会紀要

      Volume: 10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 基調提案:学校評価の昨今 ~変わったことと変わらないこと~2022

    • Author(s)
      橋本昭彦
    • Organizer
      日本評価学会学校評価分科会公開セミナー 学校評価のあり方 再考-海外の学校実践のあり方から学べること-
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 公立小中学校における学校評価の実施環境と評価ニーズの調査とその結果~学校評価のカスタマイズ手法の開発(2)2022

    • Author(s)
      橋本昭彦
    • Organizer
      日本評価学会第23回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学校支援活動にみられる当事者の「学び」~学びのサイクルを駆動させる評価のポイント2022

    • Author(s)
      橋本昭彦・石田健一
    • Organizer
      日本評価学会第23回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学校評価のカスタマイズ手法の開発~評価ニーズ調査の中間報告~2021

    • Author(s)
      橋本昭彦
    • Organizer
      日本評価学会全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育史にみるパンデミック下の学校2020

    • Author(s)
      橋本昭彦
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 第三報告者:Development of a comprehensive logic model of school evaluation in Japan2020

    • Author(s)
      Akihiko Hashimoto
    • Organizer
      アメリカ評価学会(AEA)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自治体教育計画は学校評価をいかに後押しするか2020

    • Author(s)
      橋本 昭彦
    • Organizer
      日本評価学会第21回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Nature of Self Evaluation in Current Japanese Schools: Observing how Evaluative Thinking is Embedded2019

    • Author(s)
      Akihiko Hashimoto
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校評価における評価指標の在り方についての実態分析2019

    • Author(s)
      橋本 昭彦
    • Organizer
      日本評価学会第20回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校評価士の現況~養成講座開設からこれまで2019

    • Author(s)
      橋本 昭彦
    • Organizer
      日本評価学会第20回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティスクールにおける学校評価ニーズについての調査2018

    • Author(s)
      橋本昭彦
    • Organizer
      日本評価学会 全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック 第2版2021

    • Author(s)
      アメリカ教育学会
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 学校コンサルティングに連動する韓国の学校評価

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本評価学会学校評価分科会公開セミナー 学校評価のあり方 再考-海外の学校実践のあり方から学べること-2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi