• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of realistic audiovisual educational system for veterinary clinical techniques with movable viewpoints videos

Research Project

Project/Area Number 18K19256
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 42:Veterinary medical science, animal science, and related fields
Research InstitutionAzabu University

Principal Investigator

Satoshi Takagi  麻布大学, 獣医学部, 教授 (50396305)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤田 良治  愛知淑徳大学, 創造表現学部, 准教授 (40515102)
森下 啓太郎  北海道大学, 獣医学研究院, 助教 (30637046)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords獣医 / 臨床手技 / 映像教材 / バーチャルリアリティ / 視点移動 / 臨床教育 / 教育 / VR / ICT / バーチャルリアリティー
Outline of Final Research Achievements

Veterinary clinical education requires learning a variety of techniques, but unnecessary use of laboratory animals should be avoided as much as possible. For this reason, videos and alternative non-living animal models have been used; however, in order to provide more realistic feeling in practice, virtual reality (VR) materials were created and evaluated. The teaching materials were filmed with a 360-degree camera, played back in a dedicated mode using a smartphone application on a VR head mount, and viewed by veterinary students. As a result of the survey, 142 students reviewed the VR materials, with 78 students (53.1%) answering "very good", 51 students (34.7%) answering "good", and 13 students (8.8%) responding with "not good". VR teaching materials were considered useful to stimulate students' interest and motivation as an introduction to small animal clinical education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって生体を使わなくても臨場感のある実習を行うことができることが明らかとなった。このことは二つの大きな意義を持つ。すなわち1点目は本システムが動物愛護の観点から不必要な動物の使用を減らすことができることであり、本研究の成果の公表はこのことを獣医学教育でこれからも考えていくことを伝えるメッセージとなっている。2点目として挙げられるのは多人数を相手にする教育においてすでに録画教材などが用いられているが、バーチャルリアリティーはその視覚情報にさらに臨場感を加えることができ、コロナ禍の時代においても今後も有用な学習ツールとして展開されることが期待されることである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2021 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小動物臨床教育におけるバーチャルリアリティ教材の開発及び導入の試み2021

    • Author(s)
      高木 哲、藤田良治、藤田幸弘、青木卓磨、 齋藤弥代子、石原章和、金井詠一、藤井洋子
    • Journal Title

      日本獣医会雑誌

      Volume: 74 Pages: 249-254

    • NAID

      130008040501

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Remarks] 麻布大学、VRを活用した獣医学教育を実践 ~国内初のVR動画により獣医外科学実習の教育効果を向上~

    • URL

      https://www.azabu-u.ac.jp/topics/2020/1130_32322.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi