Project/Area Number |
18KK0059
|
Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Asai Sachiko 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30361596)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
橘高 佳恵 (乙メ 佳恵 / 橘高佳恵) 横浜国立大学, 教育学部, 講師 (10827554)
椨 瑞希子 聖徳大学, 教職研究科, 教授 (30269360)
小玉 亮子 お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50221958)
太田 素子 和光大学, 現代人間学部, 名誉教授 (80299867)
|
Project Period (FY) |
2018-10-09 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | ドキュメンテーション / 教育ドキュメンテーション / レッジョ・エミリア / 保育評価 / 保育の質評価 / レッジョ・インスパイア / リフレクション / リスニング・ペダゴジー / 幼児教育 / 保育 / レッジョ・インスピレーション / 評価 / 探究 / 子どもの声 / ペダゴジカル・ドキュメンテーション / 保育記録 / ネットワーク / 質評価 / 教師のネットワーク |
Outline of Final Research Achievements |
This research examined the relationship between ECEC quality assessment and pedagogical documentation in Sweden, the UK and California in the USA. Sweden has a well-established Reggio-inspired ECE and evaluation by pedagogical documentation. However, there is a theoretical-practical controversy with the idea of assessment/evaluation.In England, quality assessment by Ofsted has become government policy and progress has been made in ECEC assessment using scales. In such a situation, issues have arisen as a result of too much emphasis on assessment. In California, a scale-based ECEC quality assessment DRDP has developed. The relationship between such standardised assessments and those using pedagogical documentation and learning stories is complex.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は以下の三点において保育・幼児教育に寄与する。(1)尺度による保育の質評価(子どもの評価と園の評価を含む)が導入されている国・地域において、保育施設のレベルで起きている問題を明らかにし、尺度による評価の導入に警鐘を鳴らした。(2)レッジョ・インスパイアの教育ドキュメンテーションに長期にわたって取り組んでいる保育施設において、その実践の調査を行い、日本における教育ドキュメンテーションの理解を進展させた。(3)保育・幼児教育の議論を世界的にリードしている研究者と交流を行い、その領域の学術的なネットワークを形成した。
|