• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Pedagogical Documentation and ECEC Teacher Networks

Research Project

Project/Area Number 18KK0059
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Asai Sachiko  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30361596)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橘高 佳恵 (乙メ 佳恵 / 橘高佳恵)  横浜国立大学, 教育学部, 講師 (10827554)
椨 瑞希子  聖徳大学, 教職研究科, 教授 (30269360)
小玉 亮子  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50221958)
太田 素子  和光大学, 現代人間学部, 名誉教授 (80299867)
Project Period (FY) 2018-10-09 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsドキュメンテーション / 教育ドキュメンテーション / レッジョ・エミリア / 保育評価 / 保育の質評価 / レッジョ・インスパイア / リフレクション / リスニング・ペダゴジー / 幼児教育 / 保育 / レッジョ・インスピレーション / 評価 / 探究 / 子どもの声 / ペダゴジカル・ドキュメンテーション / 保育記録 / ネットワーク / 質評価 / 教師のネットワーク
Outline of Final Research Achievements

This research examined the relationship between ECEC quality assessment and pedagogical documentation in Sweden, the UK and California in the USA.
Sweden has a well-established Reggio-inspired ECE and evaluation by pedagogical documentation. However, there is a theoretical-practical controversy with the idea of assessment/evaluation.In England, quality assessment by Ofsted has become government policy and progress has been made in ECEC assessment using scales. In such a situation, issues have arisen as a result of too much emphasis on assessment. In California, a scale-based ECEC quality assessment DRDP has developed. The relationship between such standardised assessments and those using pedagogical documentation and learning stories is complex.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は以下の三点において保育・幼児教育に寄与する。(1)尺度による保育の質評価(子どもの評価と園の評価を含む)が導入されている国・地域において、保育施設のレベルで起きている問題を明らかにし、尺度による評価の導入に警鐘を鳴らした。(2)レッジョ・インスパイアの教育ドキュメンテーションに長期にわたって取り組んでいる保育施設において、その実践の調査を行い、日本における教育ドキュメンテーションの理解を進展させた。(3)保育・幼児教育の議論を世界的にリードしている研究者と交流を行い、その領域の学術的なネットワークを形成した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (98 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (9 results) Journal Article (31 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 13 results,  Peer Reviewed: 10 results) Presentation (36 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 6 results) Book (9 results) Remarks (6 results) Funded Workshop (7 results)

  • [Int'l Joint Research] ストックホルム大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ロンドン大学(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サンフランシスコ州立大学(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ストックホルム大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サンフランシスコ州立大学(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ストックホルム大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ロンドン大学IoE(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] San Francisco State University/Mills College(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Stockholm University/Jonkoping University(スウェーデン)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The Art of Listening: Revisiting Patricia Carini2023

    • Author(s)
      Kittaka, Yoshie Kttaka
    • Journal Title

      Schools: Studies in Education

      Volume: 20(1) Pages: 00-00

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イギリスの保育における「レッジョ経験」とその影響:労働党政権(1997-2010)時代の保育再考2023

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 33-40

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 講演記録 多文化社会イギリスにおける幼児教育の変革-「法定枠組み(EYFS)」2021 改訂と新「公認カリキュラム指針(DM)2023

    • Author(s)
      ジュリアン・グルニエ、椨瑞希子
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 13 Pages: 97-110

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Integration of the Child Policy Based on the Rights of the Child: From the Viewpoints of Education and Learning2022

    • Author(s)
      ASAI Sachiko
    • Journal Title

      TRENDS IN THE SCIENCES

      Volume: 27 Issue: 6 Pages: 6_26-6_29

    • DOI

      10.5363/tits.27.6_26

    • ISSN
      1342-3363, 1884-7080
    • Year and Date
      2022-06-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reggio Inspiration in South Australia2022

    • Author(s)
      浅井 幸子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 391-400

    • DOI

      10.15083/0002003517

    • NAID

      130008107085

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2003517

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Potentiality and Challenge of “Student Voice” in Lessons : Focus on Henry Giroux and Multicultural Education2022

    • Author(s)
      植松 千喜
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 365-373

    • DOI

      10.15083/0002003514

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2003514

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい評価論の構築2022

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      児童教育

      Volume: 32 Pages: 27-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育学における「生徒の声」研究の射程2022

    • Author(s)
      植松 千喜
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 44 Pages: 11-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] レッジョ・エミリアのドキュメンテーションー歴史的視点から2021

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 167 Pages: 23-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 附属幼稚園と大学-研究・教育のパートナーとして-2021

    • Author(s)
      小玉 亮子
    • Journal Title

      幼児の教育

      Volume: 120-2 Pages: 20-25

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ下における学びの保障2021

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      教育方法

      Volume: 50 Pages: 50-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児期における探求的学びの一考察--ストックホルム市立幼児学校の共同研究を手掛かりに2021

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 14 Pages: 41-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アイザックスと現代イギリスの幼児教育評価改革-アイザックスの二つの観察記録再評価の試み-2021

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 31 Pages: 9-16

    • NAID

      120007003497

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドキュメンテーションの多様な展開―サンフランシスコ・ベイエリアの保育施設を訪ねて―2021

    • Author(s)
      織田望美
    • Journal Title

      和光大学保育実習センター通信

      Volume: 11 Pages: 11-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会の視点から考える幼児教育の試み2020

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      幼児の教育

      Volume: 119 Pages: 34-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『赤い鳥』と生活綴方における子どもの構築―文化の創り手としての子どもー2020

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      幼児教育史研究

      Volume: 15 Pages: 50-63

    • NAID

      130008003337

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カナダ・オンタリオ州のレッジョ・インスピレーション2020

    • Author(s)
      浅井幸子・黒田友紀・北田佳子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 645-662

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育の新たな物語りへ : 公教育としての保育2020

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 162 Pages: 2-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 『バーガモッセンと世界』を読む──スウェーデンにおける新たな物語り12020

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 165 Pages: 36-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスの質評価とそれを超える物語り2020

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 165 Pages: 46-52

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] カリフォルニア州ベイ・エリアにおける保育評価刷新の試み2020

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Journal Title

      聖徳大学大学院教職研究科紀要

      Volume: 10

    • NAID

      40022340238

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Transitions from Preschool to Primary School Education in Japan2020

    • Author(s)
      小玉亮子、太田素子、浅井幸子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 16 Pages: 185-195

    • NAID

      120006826390

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] さまざまな歴史とさまざまな街 : 世界の幼児教育におけるレッジョ・インスピレーションの(不)可能性2020

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 162 Pages: 30-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育評価のオルタナティブ:ドキュメンテーションの思想2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 29 Pages: 7-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 評価への「抗体」としてのドキュメンテーション:価値・意味生成・翻訳2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      教育學研究

      Volume: 86(2) Pages: 249-261

    • NAID

      130007728454

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦後日本の保育実践史と目標評価論2019

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 29 Pages: 17-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代イギリスにおける保育の記録と評価2019

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 7 Pages: 104-124

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本とイギリスにおける保育の評価-評価スケールの利用と開発の背景-2019

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 29 Pages: 29-36

    • NAID

      120006732935

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子育ての歴史と現在──17世紀から21世紀へ2019

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 12 Pages: 226-236

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの心の健康を考えるシンポジウム 子育て文化を考える2019

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      日精診ジャーナル

      Volume: 45-2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 評価への「抗体」としてのドキュメンテーション:価値・意味生成・翻訳2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86-2

    • NAID

      130007728454

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ドキュメンテーションが拓く探究的な学びの世界―イギリスとスウェーデンの実践から-2022

    • Author(s)
      椨瑞希子、グニラ・ダールベリ、ルイーズ・ロウイング、浅井幸子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] スウェーデンの幼児教育におけるレッジョ・インスピレーション2022

    • Author(s)
      小玉亮子、浅井幸子、椨瑞希子、太田素子、橘高佳恵
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Reggio Inspiration in Japan: from the 1980s through the 2010s2022

    • Author(s)
      Sachiko Asai, Ryoko Kodama and Motoko Ohta
    • Organizer
      EECERA ANNUAL CONFERENCE, Glasgow, Scotland 23rd
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドキュメンテーションにおける写真2022

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      乳幼児教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育のグランドデザインを考える12022

    • Author(s)
      小玉亮子・宮里暁美
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育のグランドデザインを考える22022

    • Author(s)
      高橋陽子・小玉亮子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Documentation in Japan:Focusing on the significance of dialogue2022

    • Author(s)
      Kodama,Ryoko, Takahashi,Yoko & Sato, Hiroko
    • Organizer
      EECERA ANNUAL CONFERENCE, Glasgow, Scotland 23rd
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実践に見るリスニング・ペダゴジ―現代アメリカにおけるレッジョ・インスパイアードの保育・幼児教育から―2022

    • Author(s)
      橘高佳恵
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Foster the observant eyes to work: a case study of a teacher-education programme in Japan2021

    • Author(s)
      Mikiko Tabu
    • Organizer
      EECERA 30th Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育の新潮流―ケアと教育の一体化と内容・方法の刷新―2021

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Organizer
      幼児教育史学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ペダゴジカル・ドキュメンテーションの理論的・実践的な可能性2021

    • Author(s)
      Gunilla Dahlberg, Ingela Elfstrom, Bodil Halvars, 浅井幸子, 小玉亮子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] RECE(Reconceptualizing Early Childhood Education)ネットワークと その議論の展開2021

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 南オーストラリア州におけるレッジョ・インスピレーション2021

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] レッジョ・インスパイアのリスニング・ペダゴジー2021

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 進歩主義教育におけるリスニング・ペダゴジー2021

    • Author(s)
      橘髙佳恵
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ保育施設訪問記:革新の系譜の現在を探る2021

    • Author(s)
      橘髙佳恵
    • Organizer
      アメリカ教育史研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学びの主体としての子ども2021

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      日本教育方法学会第23回研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] プロジェクト・アプローチの研究(2)1・2歳児「渦」の分析を手がかりに―2020

    • Author(s)
      太田素子・浅井幸子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクト・アプローチの研究(1) ―“Tree"のドキュメンテーションとリフレクション―2020

    • Author(s)
      浅井幸子・太田素子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における探究的学びの一考察─スェーデンS行政区公立保育者の共同研究を手掛かりに2020

    • Author(s)
      太田素子
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおける評価の実際-国の制度と伝統園の対応-2020

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 動き出すドキュメンテーション(1) ―保育者と保護者の関係と対話をキーワードとして―2020

    • Author(s)
      髙橋 陽子、小玉 亮子、佐藤 寛子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 動き出すドキュメンテーション(2) ―保育者と保育者の関係と対話をキーワードとして―2020

    • Author(s)
      佐藤寛子、小玉亮子、髙橋陽子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英国の発達研究とアイザックスの記録2019

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における保育実践記録の試み2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] レッジョ・アプローチと教育ドキュメンテーション2019

    • Author(s)
      太田素子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] What is “quality transition”? -Examination of transition from early childhood education to primary education from a historical perspective-2019

    • Author(s)
      Tabu, Mikiko
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Plans of Infant School in the 1970's and Inquiries into transition from Kindergarten to Primary Education:Researches on Curricula in two Kindergartens.2019

    • Author(s)
      Ohta, Motoko
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Early History of the discussion on the transition2019

    • Author(s)
      Asai, Sachiko
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A new trend: 1990‘s and after2019

    • Author(s)
      Kodama, Ryoko
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Capture the efficacy of project approach in a Japanese ECEC curriculum2019

    • Author(s)
      Tabu, Mikiko
    • Organizer
      EECERA ANNUAL CONFERENCE
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Two types of the transition from preschool education to primary school education in Japan2019

    • Author(s)
      Asai, Sachiko, Ohta, Motoko, and Kodama, Ryoko
    • Organizer
      EECERA ANNUAL CONFERENCE
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What is a quality of early cildhood education in the age of mesurement2019

    • Author(s)
      Kodama, Ryoko
    • Organizer
      The annual conference of early childhood education, CSE
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 保育記録の系譜―子ども研究と新教育の国際的展開2019

    • Author(s)
      浅井幸子・椨瑞希子・太田素子・小玉亮子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の保育実践史と目標評価論2018

    • Author(s)
      太田素子
    • Organizer
      教育目標評価学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育評価のオルタナティブ ―教育ドキュメンテーションの思想―2018

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      教育目標評価学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 幼児教育史研究の新地平2022

    • Author(s)
      幼児教育史学会、小玉亮子、一見真理子
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473837
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「保育の質」を超えて2022

    • Author(s)
      グニラ・ダールベリ、ピーター・モス、アラン・ペンス、浅井 幸子
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623089871
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 幼小接続資料集成 別冊2022

    • Author(s)
      太田素子、小玉亮子、福元真由美、浅井幸子、大西公恵
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      不二出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 幼児教育史研究の新地平2021

    • Author(s)
      幼児教育史学会監修、太田素子・湯川嘉津美編、椨瑞希子ほか
    • Total Pages
      346
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      4893473824
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 北欧の教育最前線2021

    • Author(s)
      北欧教育研究会
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750351482
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 発達保育実践政策学研究のフロントランナー2021

    • Author(s)
      東京大学大学院教育学研究科附属発達保育実践政策学センター、秋田 喜代美
    • Total Pages
      898
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805882190
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 保育の質を高めるドキュメンテーション2021

    • Author(s)
      秋田 喜代美、松本 理寿輝、東京大学大学院教育学研究科附属発達保育実践政策学センター、まちの保育園・こども園
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805882077
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『幼児教育(MINERVAはじめて学ぶ教職 20)』2020

    • Author(s)
      小玉亮子編
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623088596
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] SDGs時代の教育 すべての人に質の高い学びを2019

    • Author(s)
      北村友人・佐藤真久・佐藤学編
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762028754
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 国際シンポジウム「レッジョ・エミリアの幼児教育の学び方を学ぶ」

    • URL

      https://www.cedep.p.u-tokyo.ac.jp/eventlisting/symposium/20220925symposium/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 驚きと創造性に耳を傾ける:スウェーデンのレッジョ・インスピレーションとの対話

    • URL

      http://www.cedep.p.u-tokyo.ac.jp/eventlisting/20210509sympo/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 保育とデジタル~その役割と可能性~

    • URL

      http://www.cedep.p.u-tokyo.ac.jp/project_report/symposiumseminar/intlsympo_digital-in-ece-its-role-n-potentiality

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 「ドキュメンテーションとストーリーによるアメリカの幼児教育における評価とは」を開催(共催)します

    • URL

      http://www-w.cf.ocha.ac.jp/iehd/20190524event/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 「レッジョ・インパクトを再考する」開催報告(共催シンポジウム)

    • URL

      http://www.cedep.p.u-tokyo.ac.jp/project_report/symposiumseminar/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 共同国際シンポジウム「新しい保育の物語 ~保育の質・倫理と政治・リアルユートピア~」開催報告

    • URL

      http://www.cedep.p.u-tokyo.ac.jp/project_report/symposiumseminar/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 多文化社会イギリスにおける幼児教育の最前線2022

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 驚きと創造性に耳を傾ける :スウェーデンのレッジョ・インスピレーションとの対話2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 保育とデジタル~その役割と可能性~2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ピーター・モス講演会「新しい保育の物語 : 保育の質、倫理と政治、リアル・ユートピア」2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ピーター・モス、佐藤学対談「レッジョ・インパクトを再考する」2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ドキュメンテーションとストーリーによるアメリカの幼児教育における評価とは2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 保育者養成における探究・省察・記録とは2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-10-12   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi