• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

多言語環境における学習言語の発達: 家庭言語の役割に着目した縦断的実証研究

Research Project

Project/Area Number 18KK0060
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionChuo University (2021-2023)
Tokyo Gakugei University (2018-2020)

Principal Investigator

松井 智子  中央大学, 文学部, 教授 (20296792)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 塘 利枝子  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (00300335)
三浦 優生  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40612320)
権藤 桂子  共立女子大学, 家政学部, 教授 (90299967)
岡田 靖子  清泉女子大学, 文学部, 非常勤講師 (40364830)
Project Period (FY) 2018-10-09 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsバイリンガル児 / 家庭環境 / 日英バイリンガル児童 / 学習言語 / 家庭言語 / 言語発達遅滞
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、「二言語相互依存モデル」に基づき、英国に在住し、第二言語で教育を受ける日本人児童を対象に、第一言語の発達が就学後の学習言語の発達にどのように影響するかを検証する。具体的には、①参加児童の日本語と英語の発達を多角的、縦断的に検討し、その結果を国内外の教育現場で使える査定ツールの開発につなげること、②乳幼児期の家庭での言語経験と学習言語の発達との関係を検証し、家庭の支援と教育現場の指導に生かせるエビデンスとして提供することを目的とする。
2023年度は、ロンドン補習授業校の1年生保護者に質問紙調査を実施した。また新規にに参加することになったロンドン補習授業校1年生と、これまでの調査に参加したロンドン補習授業校3年生および5年生を対象に、7月から9月までの間に、日本語と英語の語彙力、文法力、ナラティブの力を含めた言語能力に関する調査と、非言語認知力、社会的認知能力を含めた認知能力に関する調査をオンライン調査と対面調査の両方で行った。また実験的調査に参加した児童の日英二言語能力に関して、個別にフィードバックを行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

オンライン調査と対面調査を組み合わせることにより、新規の参加者を募り、データ収集を進めることができたことと合わせて、縦断的な調査を実施し、データを増やすことができた。

Strategy for Future Research Activity

昨年度新規に参加した調査グループの3年目のデータを継続収集し、縦断研究に結び付けることを目指す。さらに補習授業校の新1年生の保護者を対象に質問紙調査を実施する。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (42 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 4 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国につながる子どもの教育支援:親の日本語力は子どもの日本語力と将来にどう影響するか2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      Child Research Net

      Volume: Online publication Pages: 00-00

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国語学習者によるスピーチビデオ活用の実践報告2023

    • Author(s)
      岡田靖子、澤海崇文、いとうたけひこ
    • Journal Title

      清泉女子大学言語教育研究

      Volume: 15 Pages: 152-172

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Context-prosody interaction in sarcasm comprehension: A functional magnetic resonance imaging study2022

    • Author(s)
      Nakamura Tagiru、Matsui Tomoko、Utsumi Akira、Sumiya Motofumi、Nakagawa Eri、Sadato Norihiro
    • Journal Title

      Neuropsychologia

      Volume: 170 Pages: 108213-108213

    • DOI

      10.1016/j.neuropsychologia.2022.108213

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ブラジルにつながる子どもの日本語使用の状況と支援:幼児期と児童期に焦点をあてて2022

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Journal Title

      同志社女子大学現代社会フォーラム19,1-18

      Volume: 19 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国語学習者の動機づけモデル構築:予備的研究. , 14, 1-25.2022

    • Author(s)
      岡田靖子
    • Journal Title

      言語教育研究

      Volume: 14 Pages: 1-25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] School readiness in language-minority dual language learners in Japan: Language, executive function, and theory of mind2021

    • Author(s)
      Sudo, M., & Matsui, T.
    • Journal Title

      The Journal of Genetic Psychology

      Volume: 182 Issue: 6 Pages: 375-390

    • DOI

      10.1080/00221325.2021.1930994

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Perception of native and non-native phonemic contrasts in children with autistic spectrum disorder: effects of speaker variability.2021

    • Author(s)
      Matsui, T., Uchida, M, Fujino, H., Tojo, Y., & Hakarino, K.
    • Journal Title

      Clinical Linguistics and Phonetics.

      Volume: online ahead of print Issue: 4-5 Pages: 417-435

    • DOI

      10.1080/02699206.2021.1947385

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ブラジルにルーツを持つ幼児の2言語による語彙発達評価の試み2021

    • Author(s)
      権藤桂子
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 67 Pages: 39-48

    • NAID

      120006979726

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 補習授業校に在籍する中・高校生の日本語学習動機とアイデンティティ2020

    • Author(s)
      塘利枝子・松井智子
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 16 Pages: 49-65

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese preschoolers’ evaluation of circular and non-circular arguments2017

    • Author(s)
      Mercier Hugo、Sudo Mioko、Castelain Thomas、Bernard Stephane、Matsui Tomoko
    • Journal Title

      European Journal of Developmental Psychology

      Volume: - Issue: 5 Pages: 493-505

    • DOI

      10.1080/17405629.2017.1308250

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The role of the amygdala in incongruity resolution: the case of humor comprehension.2017

    • Author(s)
      Nakamura T, Matsui T, Utsumi A, Yamazaki M, Makita K, Harada T, Tanabe HC, Sadato N
    • Journal Title

      Social Neuroscience

      Volume: - Issue: 5 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1080/17470919.2017.1365760

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ASD児における取り立て助詞に基づく語用論的推論2024

    • Author(s)
      三浦 優生、松井 智子、藤野 博、東條 吉邦、計野 浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Pragmatic Development: Interplay among Language, Epistemic Vigilance & Mindreading.2023

    • Author(s)
      Tomoko Matsui
    • Organizer
      The 24th Annual International Conference for the Japanese Society for Language Sciences.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 外国につながる子どもの認知発達と日本語のアセスメントテストの関係2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本こども学会学術集会第19回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人高校生の海外留学における異文化適応感の発達:混合法研究法を用いた事例研究2023

    • Author(s)
      岡田靖子、澤海崇文、いとうたけひこ
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Autistic Children’s Interpretation of Japanese Focus Particles. The Japanese Society for Language Sciences 24th Annual International Conference2023

    • Author(s)
      Miura, Yui.
    • Organizer
      The 24th Annual International Conference for the Japanese Society for Language Sciences.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Association between Autistic Traits and Academic Performance in University EFL Courses.2023

    • Author(s)
      Miura, Yui. & Nakayama, A.
    • Organizer
      NSAR 2023 Annual Meeting,
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ASD児における取り立て助詞ハの解釈とプロソディによる影響.2023

    • Author(s)
      三浦優生, 松井智子, 藤野博, 東條吉邦, 計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながる子どもに対する就学前支援:5歳児クラスの保育者の相談を分析して2023

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 在日ブラジル人の子どもに対する現在の心配ごとと将来の期待2022

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本こども学会学術集会第18回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 取り立て詞を伴う発話の含意理解の発達.2022

    • Author(s)
      三浦優生
    • Organizer
      第15回動的語用論研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国語学習者の動機づけモデル構築:予備的研究2022

    • Author(s)
      岡田靖子
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童における間接発話の解釈の発達: 年齢、性差、心の理論スキルによる影響の検討.2022

    • Author(s)
      三浦優生, 松井智子, 藤野博, 東條吉邦, 計野浩一郎.
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語児童の学習言語の習得につながる 就学前の言語発達について2022

    • Author(s)
      松井智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 在日ブラジル人の親子の 言語コミュニケーションと発達2022

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] "I think I can!" Comparing theory of mind content in Japanese and US storybooks.2021

    • Author(s)
      Sudo, M., Daniels, J., Matsui, T., Okada, Y., Farrar, J.
    • Organizer
      the 2021 Society for Research in Child Development (SRCD) Biennial Meeting.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 皮肉の理解の発達2021

    • Author(s)
      松井智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 海外の補習授業校に在籍する中・高校生の日本語学習や補習授業校への思い:日本語能力自己評価との関係性に焦点をあてて2020

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会第41回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ブラジルにルーツのある幼児のConceptual Vocabulary評価の試み2020

    • Author(s)
      権藤桂子・稲岡プレアディス千春
    • Organizer
      第46回日本コミュニケーション障害学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 2言語環境で育つブラジルにルーツをもつ幼児の言語発達に関する研究2020

    • Author(s)
      権藤桂子
    • Organizer
      第73回日本保育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Cultural Comparison of mother-child conflict Styles displayed in East Asia and EU countries School texts2019

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      16th European Congress of Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Children’s interpretation of conventionalized pragmatic marker: A case of Japanese dake.2019

    • Author(s)
      Miura, Y.
    • Organizer
      The 3rd Experimental Pragmatics in Italy Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文構造の理解と心の理解2018

    • Author(s)
      松井智子
    • Organizer
      シンポジウム多文化・多言語環境と発達障害(塘利枝子・権藤桂子・松井智子・櫻井千穂).日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発話解釈に必要な認知能力とは何か2018

    • Author(s)
      松井智子
    • Organizer
      第1回語用論グランプリ.日本語用論学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語的メタ表象と心理的メタ表象の発達 ―多言語環境で育つ子どもを例として2018

    • Author(s)
      松井智子
    • Organizer
      第89回NINJALコロキウム.国立国語研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語を母語としない乳幼児の発達に関与する要因:フィールドワークによる予備調査から2018

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会(新潟大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] The Routledge Handbook of Experimental Linguistics2023

    • Author(s)
      Matsui, T., Zufferey, S.,Gygax, P.
    • Total Pages
      502
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      1032492872
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 日本語学 第510号2022

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明治書院
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 発達 第172号2022

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 児童心理学の進歩2018

    • Author(s)
      松井智子・高橋知音・斉藤こずゑ・高橋惠子・河合優年・内藤美加・伊藤友一・梅田 聡・仲真紀子・久保ゆかり・水野里恵・白水 始・齊藤萌木・堀内かおる・木村健太・久保田まり・荘島宏二郎・佐々木掌子・中村知靖他
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760899586
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-10-12   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi