• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on the Promotion of Gender Equality in STEM Fields of Higher Education: An International Perspective

Research Project

Project/Area Number 18KK0063
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

岡田 亜弥  名古屋大学, 国際開発研究科, 教授 (00313982)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 郷 通子  長浜バイオ大学, バイオサイエンス学部, 特別客員教授 (70037290)
山本 英子  名古屋大学, 医学系研究科, 教授 (10432262)
丸山 和昭  名古屋大学, 高等教育研究センター, 准教授 (20582886)
浦田 真由  名古屋大学, 情報学研究科, 准教授 (70634947)
古藪 真紀子  名古屋大学, 国際開発研究科, 学術研究員 (00627359)
Project Period (FY) 2018-10-09 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywordsジェンダー / STEM分野 / 高等教育 / 女性活躍推進 / 男女共同参画 / STEM教育 / STEM / 高等教育におけるジェンダー / 女性医師差別 / ダイバーシティ / ジェンダー平等 / 理工系女性研究者
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、高等教育におけるジェンダー平等推進の阻害要因を明らかにし、有効な解決策を探るための国際比較研究を行うことにある。具体的には、STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) 分野における女子学生の就学および女性教員の登用の阻害要因、ならびにSTEM 分野における女性参画推進のための方策について国レベル・大学レベルの2層にわたる複層的かつ体系的比較分析を連携大学とともに実施する。

本研究プロジェクトでは、新型コロナウィルス感染症パンデミックにより、2020年度より3年間、海外調査を実施することができず、進捗は著しく停滞したが、2023年度には、海外調査として英国での現地調査を実施した。具体的には、エジンバラ大学、ロンドン大学クイーンメアリー校、レスター大学の3大学を訪問し、特に医学分野における女子学生および女性研究者の置かれている状況に関して関係者へのインタビュー調査を実施するとともに、関連組織を訪問しインタビューを行い情報収集を行った。日本国内においては、さまざまな団体により公表されているデータのとりまとめや、文献レビューに加え、複数大学における女性医師・研究者に対するインタビュー調査を実施した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

2020年度より3年間、新型コロナウィルス感染症パンデミックの影響により、海外調査を実施できなかったことに加え、研究代表者が2023年末まで部局長を務め、学内運営業務で多忙であったこともあり、研究プロジェクトの進捗は著しく遅滞した。特に、第1フェーズでは高等教育の中でも、医学分野に焦点を当てているが、対象国の医療従事者など関係者への協力依頼を行うことは困難であった。2023年度は、海外や国内での調査を再開し、ある程度の進展はあったが、成果のとりまとめは当初の予定より大幅に遅れている。

Strategy for Future Research Activity

2024年度には、最終年度として、未実施であった国の海外調査の実施を実現したいと考えている。また、研究成果を発信するため、書籍の出版を行うとともに、国内セミナーや、海外協力校からの参加者を得て、国際セミナーを開催する予定である。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 8 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ジョージタウン大学/National Institute of Health(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 医学の専門分化はどのように起こり、進んできたのか : George Weisz., 2006, Divide and Conquerにおける議論を中心に2023

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要.教育科学

      Volume: 70 Pages: 1-11

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育と研究の分業と大学教員としての「ふさわしさ」:大卒者ウェブ調査の結果から2020

    • Author(s)
      丸山和昭、佐藤万知、杉原真晃、立石慎治
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 91-110

    • NAID

      120006821472

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第三領域における大学教員の仕事とキャリア:国立大学の入試担当とURAの調査から2020

    • Author(s)
      丸山和昭、斎藤芳子、東岡達也、夏目達也
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 445-464

    • NAID

      120006821488

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大沢さんを追悼して:生物物理学の佳きメンター2020

    • Author(s)
      郷 通子
    • Journal Title

      生物物理

      Volume: 60(2) Pages: 125-126

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等教育研究と計量分析2019

    • Author(s)
      立石慎治、丸山和昭、速水幹也、松宮慎治、中尾走,村澤昌崇.
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 104 Pages: 29-55

    • NAID

      130008020124

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 先輩女性研究者の存在と私の人生:メンターと上司に恵まれて2019

    • Author(s)
      郷 通子
    • Journal Title

      GRLStudies(名古屋大学ジェンダー・リサーチ・ライブラリー・スタディズ)

      Volume: 2 Pages: 44-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医学の専門分化はどのように起こり、進んできたのか ーGeorge Weisz., 2006, Divide and Conquerにおける議論を中心にー2023

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 専門医資格保持者における男女差の経年比較―2010-2020年の変化に注目して―2023

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Promotion of Gender Equality in STEM Higher Education: A Perspective from Japan2022

    • Author(s)
      岡田亜弥
    • Organizer
      the ANZOR Webinar on STEM Gender Equity
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 図表で見る医学部のジェンダー問題ーUNESCO、OECD、及び政府統計のデータを中心にー2021

    • Author(s)
      丸山和昭、岡田亜弥、郷通子、山本英子、浦田真由、古藪真紀子
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Achieving Gender Equality in STEM Fields of Higher Education in India and Japan2021

    • Author(s)
      Okada, Aya
    • Organizer
      India-Japan Joint Celebration of International Women's Day
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Comments on Papers Presented in Session 2: Growing Industries and Employment in South Asia2021

    • Author(s)
      Okada, Aya
    • Organizer
      The 12th INDAS South Asia International Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「緒方貞子先生が国際開発協力に残されたレガシー」趣旨説明2020

    • Author(s)
      岡田亜弥
    • Organizer
      国際開発学会第31回全国大会企画セッション
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Promotion of Gender Equality in Higher Education: A Persepective from Japan2020

    • Author(s)
      Aya Okada
    • Organizer
      The Conference on Innovations in Advancing Gender Equality
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 米国の専門職養成におけるアクレディテーションの多元性-心理職養成を事例として2019

    • Author(s)
      丸山和昭.
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 先輩女性科学者の存在と私の人生2019

    • Author(s)
      郷 通子
    • Organizer
      「科学とジェンダー」シンポジウム第一部「科学の世界における女性研究者のあゆみ」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Happiness and Well-being in Education for Girls and Women2019

    • Author(s)
      Aya Okada
    • Organizer
      International Convention on Happiness through Public Policy
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Promotion of Well-being and Gender Equality in Asia2019

    • Author(s)
      Aya Okada
    • Organizer
      The First International Development Forum in Thailand “Well-being, Social Inclusion, and Sustainable Development”
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 心理職-国家資格化問題と職域を超えた制度の模索 橋本鉱市編著『専門職の質保証-初期研修をめぐるポリティクス』2019

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Publisher
      玉川大学出版部.
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-10-12   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi