• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of education programme for early childhood period (Okinawa-Maori Model)with aim to bridge the gaps in health and academic ability

Research Project

Project/Area Number 18KK0066
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionBunkyo University (2019-2023)
University of the Ryukyus (2018)

Principal Investigator

小林 稔  文教大学, 教育学部, 教授 (70336353)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 嘉数 健悟  沖縄大学, 人文学部, 教授 (50612793)
高倉 実  琉球大学, 医学部, 教授 (70163186)
増澤 拓也  琉球大学, 教育学部, 准教授 (80643709)
遠藤 洋志  琉球大学, 教育学部, 教授 (90369926)
Project Period (FY) 2019-02-07 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords自己抑制 / 幼児 / 非認知能力 / 介入 / 自己制御 / 格差 / 自己抑制力 / 非認知 / 非認知的能力 / 社会情動的スキル / マオリ / ライフスタイル / 沖縄 / 質問紙 / 学力 / 体力
Outline of Annual Research Achievements

これまでの本介入研究をまとめると、国内においては、2020年より3年間にわたって沖縄県内の幼稚園を対象に、計画案に沿ったデータを収集してきた。一方、ニュージーランド側においては、コロナ禍があったこともあり、2021年にロトルアの母子センターにてデータを一部収集している。第1次分析では、これら収集したデータはポジティブな結果を示しており、今後は論文作成など成果公表に重点をおく予定である。なお、今年度(2024年)は、これまで収集したデータについて、整理統合を図ると同時に、論文作成ならびに成果公表に向けて準備を進めている。なお、2023年度に関しては、本研究で得られたデータを一部使用し、次の著書に著した。小林稔(2024)文教大学教育学部発達教育課程編著「相対的年齢効果(RAE)」について考える.発達と教育,北樹出版:pp.85-93.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

学校現場を対象とする介入研究であるため、コロナ禍というのが最も影響を受けた。

Strategy for Future Research Activity

これまで収集した基礎的なデータを用いて論文を1本、ならびに介入効果に関して論文を1本作成し、成果公表する予定でいる。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Te Whare Wananga o Awanuiarangi(ニュージーランド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Nicolaus Copernicus University(ポーランド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Nicolaus Copernicus University(ポーランド)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Awanuiarangi University(ニュージーランド)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Awanuiarangi先住民研究大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Nicolaus Copernicus University(ポーランド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育・幼児教育における非認知能力の育成2021

    • Author(s)
      小林稔
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 67 Pages: 27-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Study of factors related to social and emotional skills in early childhood in Japan2020

    • Author(s)
      Kobayashi M、Takakura M、Kakazu K、Gredzuk S、Masuzawa T、Kyan A、Ganaha Y、Endoh H
    • Journal Title

      European Journal of Public Health

      Volume: 30 Issue: Supplement_5 Pages: 388-388

    • DOI

      10.1093/eurpub/ckaa166.388

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校低学年における学級規模の縮小効果:沖縄県N村の取組みに対する教員認知の質的分析から2020

    • Author(s)
      小林稔 嘉数健悟
    • Journal Title

      同志社女子大学教職課程年報第3号

      Volume: 3 Pages: 17-32

    • NAID

      120006820538

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Intergenerational transmission of poverty and children’s lifestyle habits in Okinawa, Japan2022

    • Author(s)
      Kyan A., Takakura M., Kamiya Y., Kinjo N., Kobayashi M., Nakasone T.
    • Organizer
      15th European Public Health Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Adherence to 24-hour movement guidelines among Japanese elementary and junior high school students2021

    • Author(s)
      A Kyan, M Takakura, M Miyagi, M Kobayashi
    • Organizer
      14th European Public Health Conference 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Study of factors related to social and emotional skills in early childhood in Japan2020

    • Author(s)
      Kobayashi M,Takakura M,Kakazu K,Gredzuk S,Masuzawa T,Kyan A,Ganaha Y,Endoh H
    • Organizer
      16th World Congress on Public Health 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Study of factors related to social and emotional skills in early childhood in Japan2020

    • Author(s)
      M Kobayashi, M Takakura,K Kakazu, S Gredzuk, T Masuzawa, A Kyan, Y Ganaha, H Endoh
    • Organizer
      16th World Congress on Public Health 2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 発達と教育2024

    • Author(s)
      小林稔,文教大学教育学部発達教育課程編著
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779307447
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] “Teacher Education Issues in Okinawa.” In Post-Imperial Perspectives on Indigenous Education: Lessons from Japan and Australia2021

    • Author(s)
      Kakazu, K., and E. Saito edited by Peter Anderson, Koji Maeda, Zane M. Diamond, and Chizu Sato
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780429683886
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-02-12   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi