Project/Area Number |
18KT0001
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 特設分野 |
Research Field |
Global Studies
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Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉田 綾 国立研究開発法人国立環境研究所, 資源循環・廃棄物研究センター, 主任研究員 (10442691)
伊藤 俊介 東京電機大学, システムデザイン工学部, 教授 (50339082)
沼田 大輔 福島大学, 経済経営学類, 教授 (70451664)
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Project Period (FY) |
2018-07-18 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥18,330,000 (Direct Cost: ¥14,100,000、Indirect Cost: ¥4,230,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
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Keywords | 国際規範 / 環境 / パラダイムシフト / 欧州 / アジア / 脱炭素社会 / スウェーデン / 日本 / 国際比較 / 循環型社会 / パラダイム / パラダイム・シフト |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was the identification of paradigm shifts in international environmental norms over time and to examine how and why their acceptance and internalization differ in Europe and Asia. As a result, it was found that administrative rationalism is stronger in Japan, while economic rationalism is stronger in Sweden. In Japan, the responsibility of the citizen as the agent of implementation is emphasized, while in Sweden, the conditions and mechanisms for making citizen’s participation easier are emphasized, indicating a significant difference in perception in terms of democratic pragmatism. These differences in the dominant paradigm have caused differences in the process of paradigm shift toward ecological modernization in the two countries, causing a backlash in Japan in particular.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
環境国際規範とその受容をめぐるパラダイム・シフトの比較研究は他に例を見ず、本研究は、国際規範研究の観点からみて、独創的で学術的意義がある。また、本邦における経済的手法への慎重さ、民主的プラグマティズムにおける課題は、脱炭素、循環型社会形成分野のみならず、他イシューにおいても通底しており、本研究の析出内容には普遍性がある。 さらに本研究は、地方都市の脱炭素への移行という社会的要請の文脈の中で、地域での多様なアクターの協働を通したアクションリサーチの形で進めた。その結果、社会的学習が進み、人々の認識枠組や取組内容において「エコロジー的近代化」的要素が析出されるなど、社会的意義も高い内容となった。
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