Project/Area Number |
18KT0034
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 特設分野 |
Research Field |
Orality and Society
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Research Institution | Japan College of Social Work |
Principal Investigator |
Saito Kurumi 日本社会事業大学, 社会福祉学部, 教授 (30225700)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
末森 明夫 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 生命工学領域, 主任研究員 (20357255)
森 壮也 独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 新領域研究センター, 主任調査研究員 (20450463)
西田 昌之 日本社会事業大学, 付置研究所, 研究員 (40636809)
亀山 恵理子 奈良県立大学, 地域創造学部, 准教授 (50598208)
相原 朋枝 日本社会事業大学, 社会福祉学部, 准教授 (60334562)
鈴木 久美 大阪経済法科大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (60751013)
渡部 淳 日本大学, 文理学部, 教授 (80366541)
菱沼 幹男 日本社会事業大学, 社会福祉学部, 准教授 (80406347)
槻舘 尚武 山梨英和大学, 人間文化学部, 准教授 (80512475)
大野 ロベルト 日本社会事業大学, 社会福祉学部, 講師 (80728915)
田村 真広 日本社会事業大学, 社会福祉学部, 教授 (90271725)
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Project Period (FY) |
2018-07-18 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥14,040,000 (Direct Cost: ¥10,800,000、Indirect Cost: ¥3,240,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
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Keywords | 手話 / オラリティ / リテラシー / リタラシー / アジア / 災害コミュニケーション / リスクコミュニケーション / ィテラシィ |
Outline of Final Research Achievements |
Researchers have considered orality as voice, and literacy as visual letters for many years, which is not correct. Linguists and neuro scientists already proved that sign language is a language. The true nature of language has nothing to do with voice. The purpose of this research is to redefine orality and literacy without being misled by modality. Although sign language does not have voice nor letters, sign language has its "orality and literacy". We examined mutual intelligibility of Asian sign languages. The relationship between what the sign means and who signs is reflected on morphological structure. When morphemes suffer conflict, the structure depends on individual signers, which is sign of orality, full of CL and highly intelligible. Sign words, phrases and sentences which are included in video materials for sign learners are regarded as sign language of literacy. Such kind of sign language does not have Necessarily high intelligibility.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
音声言語と書記言語が視覚・聴覚等のモダリティと切り離すことが難しいため、言語研究はモダリティに惑わされてきた。本研究における手話のオラリティとリタラシーの存在の証明は、言語をモダリティと切り離して分析することの意義を証明した。 研究の手段としてアジアの国々の手話の相互理解度を調べた。咄嗟に通じようとする手話表現(オラリティと考えてよい)はCLや形態論のレベルでのiconicityが豊富で相互理解度も高い。一方、ビデオ教材のための手話(リタラシーと考えてよい)は必ずしも相互理解度は高くない。本研究がアジアの国々で相互に通じる災害手話作成等、リスクマネジメントにつながれば、国際社会にも貢献する。
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