Project/Area Number |
18KT0076
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 特設分野 |
Research Field |
Orality and Society
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Research Institution | Waseda University (2020) Kagoshima Immaculate Heart University (2019) The University of Tokyo (2018) |
Principal Investigator |
Nomura Ryota 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (70546415)
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Project Period (FY) |
2018-07-18 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 感情 / 同期 / 瞬目 / 非線形時系列解析 / リカレンスプロット / 集合行動 / 劇場 / ライブ・パフォーマンス / 観客間相互作用 / 共通入力 / 笑い / 話者の印象評定尺度 / シミュレーション / 劇場コミュニケーション / 笑い声 / 落語 / 瞬目同期 / 数理モデル / 身体動揺 / 時系列解析 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to understand the communications in theatres from a integrative mathematical perspective. For this purpose, we considered a theatre as a place of collective human behaviors, and examined the mechanism of the temporal development of communications. Thus, we first developed a mathematical method to reconstruct the an expression as a common input from the audience's blink initiation time as point process data. Then, we proposed the concept of cross-population reliability, i.e. induction of emotional responses with high temporal accuracy in audience with different backgrounds. This reliability can be used to quantify the degree of performer's proficiency through the intra- and inter-individual comparisons. It is useful in the field of expression domain where objective indices such as scoring or ranking are not available.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来、表現領域においては、人文学の観点から表現の特徴を記述する研究や歴史的変遷を調査する研究が行われてきた。それに対して本研究は、数理的な観点から表現が有する「観客の感情を駆動する力」(=表現の訴求力)を定量化した。これにより、演者の熟達の程度は、表現それ自体の特徴としてではなく、その表現がどの程度観客の感情を引き起こすことができるのかという観点から定義できるようになった。これは、共通入力としての表現とそれを同時に受け取る観客の反応という数秒から数十秒で生じる劇場コミュニケーションに即した指標である。熟達化支援ができるばかりではなく、「ダイジェスト映像の作成」など、工学的な応用も可能である。
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