• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of shared techniques for "seeing" the world: An Analysis of the Interaction between the Visually Impaired and the Sighted

Research Project

Project/Area Number 18KT0080
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section特設分野
Research Field Orality and Society
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Akiya Naonori  山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (10589998)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南 保輔  成城大学, 文芸学部, 教授 (10266207)
西澤 弘行  常磐大学, 人間科学部, 教授 (50296068)
佐藤 貴宣  京都大学, 人間・環境学研究科, 特別研究員(PD) (50737070)
坂井田 瑠衣  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (90815763)
Project Period (FY) 2018-07-18 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords視覚障害 / 歩行訓練 / 知覚 / 相互主観性 / エスノメソドロジー / 会話分析 / 複合感覚性 / 相互行為分析 / 間主観的同一性
Outline of Final Research Achievements

This study investigated ways to achieve intersubjective identity of spatial understanding through different perceptual pathways in gait training situations between visually impaired people and gait trainers. Videotaped data from actual gait training situations were examined in detail using ethnomethodological and conversation analysis methods. The results showed that "perception", "multisensory perception", and "joint attention", which are conventionally regarded as internal functions of individuals, are achieved in a coordinated manner through speech and gestures that are mutually observable by the participants, and that intersubjective identity is achieved through this procedure. Based on the above perspective, various characteristics of the design and timing of utterances and gestures that achieve intersubjective identity have been identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究では、知覚は個人的または認知的現象として捉えられてきた。しかし、他者と直接的・間接的にかかわり合う機会が生じうる他者との共在空間では、自他の知覚を伝え、また理解することにより、相互主観性を達成する必要が生じる場合がある。こうした社会的共在の観点から知覚経路が異なる視覚障害者と晴眼者の教材の技法の解明を目指した本研究は、その結果を通して、従来の視覚障害者を対象とした知覚研究の新たな展開を示した。また、社会的意義として、本研究の成果は、知覚経路が異なる多様な人びとの社会的共在をデザインする資源を提供するものでもある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (10 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Helsinki(フィンランド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Monash University(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Copenhagen(デンマーク)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:海老田大五朗著『デザインから考える障害者福祉:ミシンと砂時計』2021

    • Author(s)
      秋谷直矩
    • Journal Title

      保健医療社会学論集

      Volume: 32 Pages: 109-110

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害児の意志をめぐる就学運動言説の再検討2021

    • Author(s)
      久保田裕斗・佐藤貴宣
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル

      Volume: 8 Pages: 91-107

    • NAID

      40022530690

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 触ることとさし示すこと:歩行訓練場面に於ける「触常者」と「見常者」間の共同注意の達成2020

    • Author(s)
      西澤弘行
    • Journal Title

      人工知能学会 言語・音声理解と対話処理研究会 (SIG-SLUD)

      Volume: B5 Pages: 7-10

    • NAID

      130008057817

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 触ることで知る:視覚障害者の環境把握における複感覚的相互行為2020

    • Author(s)
      坂井田瑠衣
    • Journal Title

      人工知能学会 言語・音声理解と対話処理研究会 (SIG-SLUD)

      Volume: B5 Pages: 1-6

    • NAID

      130008057816

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評 伊藤亜紗著『手の倫理』2020

    • Author(s)
      坂井田瑠衣
    • Journal Title

      週刊読書人

      Volume: 2020年12月11日号

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における指導実践と相互行為フレームからの排除過程― 全盲児をめぐるトラブルに見るカテゴリー執行活動を中心に2020

    • Author(s)
      佐藤貴宣
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル

      Volume: 7 Pages: 17-33

    • NAID

      40022200420

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分野別研究動向(エスノメソドロジー):エスノメソドロジー・会話分析研究の広がり2019

    • Author(s)
      秋谷直矩・平本毅
    • Journal Title

      社会学評論

      Volume: 70(1) Pages: 43-57

    • NAID

      130007882310

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルージョン実践における[排除]の可能性―全盲児の 学級参加をめぐる教師の経験とその論理2019

    • Author(s)
      佐藤貴宣
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86(2) Pages: 287-299

    • NAID

      130007728462

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「触る」ことの認知的動機と社会的動機:視覚障害者の歩行訓練場面における事例から2018

    • Author(s)
      西澤弘行・佐藤貴宣・坂井田瑠衣・南保輔
    • Journal Title

      2018年度日本認知科学会第35回大会論文集

      Volume: なし Pages: 992-997

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 引き延ばされる「今」:視覚障害者の歩行訓練場面に於ける「『今・ここ』性の違い」と「タイミング調整」2018

    • Author(s)
      西澤弘行・坂井田瑠衣・南保輔
    • Journal Title

      人工知能学会研究会資料(SIG-SLUD-B803)

      Volume: なし Pages: 78-79

    • NAID

      130008057907

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “Does it feel spacious?”: Negotiations between the visual and non-visual world2022

    • Author(s)
      Yasusuke Minami, Hiroyuki Nisisawa, Mitsuhiro Okada, Rui Sakaida
    • Organizer
      7th Copenhagen Multimodality Day
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ガーフィンケルによるグールヴィッチの「意図的な誤読」とはいかなる実践か2022

    • Author(s)
      秋谷直矩
    • Organizer
      第95回日本社会学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Practice-embedded-demonstration in instruction sequences between an orientation and mobility specialist and a person with visual impairment2021

    • Author(s)
      Yasusuke Minami, Hiro Yuki Nisisawa, Rui Sakaida, Mitsuhiro Okada
    • Organizer
      17th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ガイドされた白杖でのタッチにおけるガイダンスとデモンストレーション2021

    • Author(s)
      南保輔,西澤弘行,岡田光弘,坂井田瑠衣
    • Organizer
      第19回日本認知科学会研究分科会「間合い-時空間インタラクション」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障害者の歩行訓練とマルチ感覚性:反響定位を中心に2021

    • Author(s)
      南保輔,西澤弘行,坂井田瑠衣,岡田光弘,佐藤貴宣,吉村雅樹,秋谷直矩
    • Organizer
      エスノメソドロジー・会話分析研究会2021年度春の研究例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「リフレクティブな共在の構え」は観察可能か2021

    • Author(s)
      坂井田瑠衣
    • Organizer
      第3回社会言語科学会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Touching in the streets, on the road, in the museums2021

    • Author(s)
      NisisawaHiroYuki, Sakaida Rui
    • Organizer
      International Workshop, “Museum, Multimodality and Embodiment, Sociological Robotics”
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Parsons社会学の再発見:パーソンズ・EMCA・文化人類学2021

    • Author(s)
      西澤弘行
    • Organizer
      2021年度日本法社会学会学術大会ミニシンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 触ることとさし示すこと:歩行訓練場面に於ける「触常者」と「見常者」間の共同注意の達成2020

    • Author(s)
      西澤弘行
    • Organizer
      人工知能学会 言語・音声理解と対話処理研究会 (SIG-SLUD)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 触ることで知る:視覚障害者の環境把握における複感覚的相互行為2020

    • Author(s)
      坂井田瑠衣
    • Organizer
      人工知能学会 言語・音声理解と対話処理研究会 (SIG-SLUD)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における意味的排除と教師のストラテジー:「理想の教育」から「理想の生活形式」へ2020

    • Author(s)
      佐藤貴宣
    • Organizer
      第72回教育社会学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シティズンシップ教育としてのインクルーシブ教育2020

    • Author(s)
      佐藤貴宣
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Establishing reference in interaction between the visually-impaired and the sighted people: Combined usages of touching and kore in street-walking training sessions.2020

    • Author(s)
      Yasusuke Minami, Hiro Yuki Nisisawa, Rui Sakaida, Takanori Sato, Naonori Akiya, and Masaki Yoshimura.
    • Organizer
      International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Competition and mutual complementation between two place formulations: Asymmetric participation resources in interaction between visually-impaired and sighted people.2019

    • Author(s)
      Yasusuke Minami, Hiro Yuki Nisisawa, Rui Sakaida, Takanori Sato, Naonori Akiya, and Masaki Yoshimura
    • Organizer
      Atypical Interaction Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The shape of objects: blind people’s tactile work to establish understanding about the physical shape and form of objects.2019

    • Author(s)
      Brian Due, Rui Sakaida, Nisisawa Hiro Yuki and Yasusuke Minami
    • Organizer
      5th Copenhagen Multimodailty Day
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学級活動に埋め込まれたディスアビリティと子ど もの「成長」―小学校における連絡帳の相互行為分析2019

    • Author(s)
      佐藤貴宣
    • Organizer
      第71回日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障害者の「知覚」を焦点とする情報授受:歩行訓練場面における触覚と「これ」の組み合わせ使用2018

    • Author(s)
      南保輔・西澤弘行・坂井田瑠衣・佐藤貴宣・秋谷直矩・吉村雅樹
    • Organizer
      エスノメソドロジー・会話分析研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「触る」ことの認知的動機と社会的動機:視覚障害者の歩行訓練場面における事例から2018

    • Author(s)
      西澤弘行・佐藤貴宣・坂井田瑠衣・南保輔
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 引き延ばされる「今」:視覚障害者の歩行訓練場面に於ける「『今・ここ』性の違い」と「タイミング調整」2018

    • Author(s)
      西澤弘行・坂井田瑠衣・南保輔
    • Organizer
      人工知能学会言語・音声理解と対話処理研究会(SLUD)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 障害理解のリフレクション2023

    • Author(s)
      佐藤 貴宣、栗田 季佳
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      ちとせプレス
    • ISBN
      4908736308
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 認知科学講座3 心と社会2022

    • Author(s)
      鈴木 宏昭
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130152033
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-07-20   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi