Project/Area Number |
18KT0083
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 特設分野 |
Research Field |
Orality and Society
|
Research Institution | Tokyo Metropolitan University (2020) Kanagawa University (2018-2019) |
Principal Investigator |
Kentaro Kodama 東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (20734411)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
牧野 遼作 広島工業大学, 情報学部, 助教 (10780637)
安田 和弘 早稲田大学, 理工学術院総合研究所(理工学研究所), 客員主任研究員(研究院客員准教授) (50633640)
|
Project Period (FY) |
2018-07-18 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
|
Keywords | リハビリテーション / コミュニケーション / マルチモーダルインタラクション / 個人間協調 / 共在性 / 身体性 / 相互行為 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study aimed to reveal the influence of interpersonal coordination between patient-therapist on rehabilitation practice. We collected the real data of rehabilitation practice, and qualitatively described and analyzed the patient-therapist interaction. As a result, therapists treated not only recovery of physical function but also encouragement of affective aspect of their patients using interaction between patients’ body and their environment and verbal/non-verbal information (e.g., gesture and onomatopoeia). We also conducted some experiments to compare therapists’ intervention and patient-therapist coordination between different skill levels (i.e., novice and expert therapists) in terms of interpersonal coordination and verbal/non-verbal interaction.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,実際のリハビリ現場でデータを取得し,セラピストと患者の相互行為の詳細な記述,分析を試みた.さらに,その結果から,実験を計画し,セラピストのスキルと患者との個人間協調の関係を量的に比較検討する研究を行い,セラピストのスキルとして時空間を共有する患者とのコミュニケーション能力に焦点を当て,分析を行っている.本研究は,質的・量的研究を接続する試みとして学術的意義があり,その成果はリハビリの実践,教育に応用され得る点で社会的意義がある.
|