Project/Area Number |
19106016
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Naval and maritime engineering
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MIZUGAI Yoshihiro 上智大学, 理工学部, 講師 (70157486)
早稲田 卓爾 東京大学, 工学系研究科, 准教授 (30376488)
川村 隆文 東京大学, 工学系研究科, 准教授 (80334324)
林 昌奎 東京大学, 生産技術研究所, 准教授 (70272515)
冨田 宏 上智大学, 理工学部, 講師 (60373411)
稗方 和夫 東京大学, 工学系研究科, 助教 (80396770)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
TOMITA Hiroshi 上智大学, 理工学部, 共同研究員 (60373411)
RHEEM Chang-kyu 東京大学, 生産技術研究所, 教授 (70272515)
WASEDA Takuji 東京大学, 大学院・新領域創成科学研究科, 准教授 (30376488)
KAWAMURA Takafumi 東京大学, 大学院・工学系研究科, 准教授 (80334324)
HIEKATA Kazuo 東京大学, 大学院・新領域創成科学研究科, 准教授 (80396770)
KAGEMOTO Hiroshi 東京大学, 大学院・新領域創成科学研究科, 教授 (40214275)
SUZUKI Katsuyuki 東京大学, 人工物工学研究センター, 教授 (10235939)
TAMURA Hitoshi 独立行政法人海洋研究開発機構, 地球環境変動領域, 研究員 (80419895)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2011
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
|
Budget Amount *help |
¥96,980,000 (Direct Cost: ¥74,600,000、Indirect Cost: ¥22,380,000)
Fiscal Year 2011: ¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2010: ¥19,760,000 (Direct Cost: ¥15,200,000、Indirect Cost: ¥4,560,000)
Fiscal Year 2009: ¥15,470,000 (Direct Cost: ¥11,900,000、Indirect Cost: ¥3,570,000)
Fiscal Year 2008: ¥23,920,000 (Direct Cost: ¥18,400,000、Indirect Cost: ¥5,520,000)
Fiscal Year 2007: ¥21,450,000 (Direct Cost: ¥16,500,000、Indirect Cost: ¥4,950,000)
|
Keywords | フリーク波 / 三角波 / ログウェイブ / ログウェーブ / 海難事故 / パルス式マイクロ波ドップラーレーダ / フリークウェイブ / 方向不規則波 / 数値水槽 / 大気波浪干渉 / リモートセンシング / 波浪計測 |
Research Abstract |
Freak waves are still major accident reasons for various types of ships sailing on the sea. This research proposes the mechanism of the Freak Waves and its main index from tank tests and theoretical analyses. Back casted sea conditions where the accidents occurred are well correlated with the proposed index in many cases. Weather routing including the Freak Wave index is also proposed.
|