Project/Area Number |
19200012
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Intelligent informatics
|
Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
MIZOGUCHI Riichiro Osaka University, 産業科学研究所, 教授 (20116106)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KITAMURA Yoshinobu 大阪大学, 産業科学研究所, 准教授 (20252710)
KOZAKI Koji 大阪大学, 産業科学研究所, 准教授 (00362624)
SASAJIMA Munehiko 大阪大学, 産業科学研究所, 助教 (80402999)
HAYASHI Yusuke 大阪大学, 産業科学研究所, 特任助教(常勤) (70362019)
笠井 俊信 岡山大学, 教育学部, 准教授 (80335570)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
KASAI Toshinobu 岡山大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (80335570)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥39,520,000 (Direct Cost: ¥30,400,000、Indirect Cost: ¥9,120,000)
Fiscal Year 2009: ¥13,780,000 (Direct Cost: ¥10,600,000、Indirect Cost: ¥3,180,000)
Fiscal Year 2008: ¥15,340,000 (Direct Cost: ¥11,800,000、Indirect Cost: ¥3,540,000)
Fiscal Year 2007: ¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
|
Keywords | 知識ベース / 知識システム / オントロジー工学 / オントロジー / 知識工学 / e-Learning / 学習理論 / 標準化技術 / オントロジーアウェア / オーサリングシステム / 学習教授理論 / オーサリングツール / 学習・教授理論 |
Research Abstract |
An ontology of learning/instructional theories has been developed first in the world. On the basis of the ontology, we successfully build an authoring system which enables authors to develop theory-compliant learning/instructional scenarios. The authoring system equipped with ten learning/instructional theories/models has been evaluated through experimental use.
|