Project/Area Number |
19300267
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
OGURA Yasushi National Institute for Educational Policy Research, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (50224192)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MATSUBARA Shizuo 桐蔭横浜大学, スポーツ健康政策学部, 教授 (50132692)
SARUTA Yuji 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (70178820)
HATOGAI Taro 国立教育政策研究所, 名誉所員 (10280512)
YOSHIDA Atsushi 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90115668)
KUMANO Yoshisuke 静岡大学, 教育学部, 教授 (90252155)
HITOMI Hisaki 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)
SUMIDA Manabu 愛媛大学, 教育学部, 准教授 (50315347)
NAKAYAMA Hayashi 宮崎大学, 教育文化学部, 教授 (90237470)
SHIMIZU Makoto 埼玉大学, 教育学部, 教授 (30292634)
MATSUBARA Michio 金沢大学, 教育学部, 教授 (80199843)
MASHIKO Norifumi 埼玉大学, 総合情報メディアセンター, 教授 (10219321)
YAMAGUCHI Etsuji 宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (00324898)
RYU Jyunpei 香川大学, 教育学部, 准教授 (80452663)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
GOTO Kennichi 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (50549368)
MATSUBARA Kenji 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 研究員 (10549372)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2009: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2007: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
|
Keywords | 科学的リテラシー / 理科授業 / 教師教育 / 科学コミュニケーション / 科学的思考力 / 観察実験指導 |
Research Abstract |
In order to study on good science teaching for improving scientific literacy and develop lesson videos for teacher education, following studies were conducted : (1) Study on designing science curriculum to develop scientific literacy (2) Study on practical approaches to develop scientific literacy (3) Study on teacher education of teaching scientific literacy by using lesson videos (4) Study on approaches in other countries to develop scientific literacy (5) Study on developing technological aspects of scientific literacy (6) DVD for teachers to learn basic experiment skills under the new course of study
|