• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Good science teaching for improving scientific literacy and lesson videos for teacher education

Research Project

Project/Area Number 19300267
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

OGURA Yasushi  National Institute for Educational Policy Research, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (50224192)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATSUBARA Shizuo  桐蔭横浜大学, スポーツ健康政策学部, 教授 (50132692)
SARUTA Yuji  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (70178820)
HATOGAI Taro  国立教育政策研究所, 名誉所員 (10280512)
YOSHIDA Atsushi  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90115668)
KUMANO Yoshisuke  静岡大学, 教育学部, 教授 (90252155)
HITOMI Hisaki  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)
SUMIDA Manabu  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (50315347)
NAKAYAMA Hayashi  宮崎大学, 教育文化学部, 教授 (90237470)
SHIMIZU Makoto  埼玉大学, 教育学部, 教授 (30292634)
MATSUBARA Michio  金沢大学, 教育学部, 教授 (80199843)
MASHIKO Norifumi  埼玉大学, 総合情報メディアセンター, 教授 (10219321)
YAMAGUCHI Etsuji  宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (00324898)
RYU Jyunpei  香川大学, 教育学部, 准教授 (80452663)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) GOTO Kennichi  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (50549368)
MATSUBARA Kenji  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 研究員 (10549372)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2009: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2007: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Keywords科学的リテラシー / 理科授業 / 教師教育 / 科学コミュニケーション / 科学的思考力 / 観察実験指導
Research Abstract

In order to study on good science teaching for improving scientific literacy and develop lesson videos for teacher education, following studies were conducted :
(1) Study on designing science curriculum to develop scientific literacy
(2) Study on practical approaches to develop scientific literacy
(3) Study on teacher education of teaching scientific literacy by using lesson videos
(4) Study on approaches in other countries to develop scientific literacy
(5) Study on developing technological aspects of scientific literacy
(6) DVD for teachers to learn basic experiment skills under the new course of study

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (7 results) Book (2 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] カナダの科学教育における科学的リテラシーの育成2009

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      物理教育, 日本物理教育学会 57(1)

      Pages: 30-35

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習意欲の向上を図り, 生きる力を育む理科の指導2009

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      中等教育資料 878

      Pages: 10-15

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 理科授業の国際比較-TIMSS1999理科授業ビデオ研究の結果2009

    • Author(s)
      小倉康, 松原静郎
    • Journal Title

      理科の教育, 日本理科教育学会 679

      Pages: 8-11

    • NAID

      10026343421

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 認知的発達レベルを探る「ローソンテスト」日本語版の作成について2009

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      物理教育通信, 物理教育研究会 137

      Pages: 76-90

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 英国GCSE必修理科の「21世紀科学」の目標教科書、活動は通常の化学的内容の習得型の理科とどれだけ異なるか?2009

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      物理教育通信, 物理教育研究会 138

      Pages: 52-65

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習意欲の向上を図り,生きる力を育む理科の指導2009

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      中等教育資料 878

      Pages: 10-15

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業の国際比較-TIMSS1999理科授業ビデオ研究の結果-2009

    • Author(s)
      小倉康, 松原静郎
    • Journal Title

      理科の教育 679

      Pages: 8-11

    • NAID

      10026343421

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] カナダの科学教育による科学的リテラシーの育成2009

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本科学学会年会論文集 33

      Pages: 417-418

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] カナダの科学教育における科学的リテラシーの育成2009

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本物理教育学会 物理教育 57(1)

      Pages: 30-35

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2006年PISA調査における科学的リテラシーの評価2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      大学の物理教育, 日本物理学会誌 14(1)

      Pages: 17-22

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PISAの調査項目を用いた日本の中学3年生と高校1年生の科学への態度の比較2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      科学教育研究, 日本科学教育学会誌 32(4)

      Pages: 330-339

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 優れた小中学校理科指導に関する研修用授業ビデオ2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      理科の教育, 日本理科教育学会 674

      Pages: 40-43

    • NAID

      10026788536

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] PISAの調査項目を用いた日本の中学3年生と高校1年生の科学への態度の比較2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会 科学教育研究 32(4)

      Pages: 330-339

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 優れた小中学校理科指導に関する研修用授業ビデオ2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本理科教育学会 理科の教育 57(No.674)

      Pages: 40-43

    • NAID

      10026788536

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2006年PISA調査における科学的リテラシーの評価2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      大学の物理教育(日本物理学会) 第14巻第1号

      Pages: 17-22

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学コミュニケーション支援型学習と子どもたちの理科学習への価値意識との相関2007

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      科学教育研究, 日本科学教育学会誌 31(4)

      Pages: 340-353

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学コミュニケーション支援型学習と子どもたちの理科学習への価値意識との相関2007

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      科学教育研究(日本科学教育学会) 第31巻第4号

      Pages: 340-353

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Science-related Career Aspiration of Japanese Students in PISA and Its Implication on Science and Technology Education in Japan2009

    • Author(s)
      Yasushi Ogura
    • Organizer
      2009 International Conference of East-Asian Science Education (EASE)
    • Place of Presentation
      Chinese Taipei
    • Year and Date
      2009-10-22
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Science-related Career Aspiration of Japanese Students in PISA and Its Implication on Science and Technology Education in Japan2009

    • Author(s)
      Ogura, Y.
    • Organizer
      2009 International Conference of East-Asian Science Education(EASE)
    • Place of Presentation
      Chinese Taipei
    • Year and Date
      2009-10-22
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparison of Attitudes toward Science between Grade 9 and 10 Japanese Students By Using the PISA Questions and Its Implications on Science Teaching in Japan2009

    • Author(s)
      Yasushi Ogura
    • Organizer
      PISA research conference
    • Place of Presentation
      Kiel, Germany
    • Year and Date
      2009-09-15
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] PISAで見えてきた科学的リテラシー育成の課題2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] PISA2006で見えてきた科学的リテラシー育成の課題2008

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-23
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese Lesson Without Time for Scientific Inquiry2008

    • Author(s)
      Yasushi Ogura
    • Organizer
      National Science Teachers Association (USA)
    • Place of Presentation
      Boston Convention Center
    • Year and Date
      2008-03-27
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業ビデオを活用した優れた小中学校理科指導に関する教師教育用教材2007

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Book] PISA Science 2006: implications for science teachers and teaching2009

    • Author(s)
      Yasushi Ogura
    • Publisher
      NSTA press
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] "PISA2006 Assessment of Attitudes Toward Science" in "PISA Science 2006 : implications for science teachers and teaching"(Bybee & McCrae(eds.))2009

    • Author(s)
      OGURA, Yasushi
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      NSTA press(National Science Teachers Association)
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/ogura/

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/ogura/

    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi