• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Relationships between Students' Representation and Reading Skills and Achievement and Attitudes in Mathematics

Research Project

Project/Area Number 19300268
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

SENUMA Hanako  National Institute for Educational Policy Research, 教育学部, 教授 (30165732)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAGASAKI Eizo  静岡大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (50141982)
NAGAO Atsushi  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 教育課程調査官 (00353392)
NAGATA JunーIchiro  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 教育課程調査官 (30413909)
GINSHIMA Fumi  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 学力調査官 (30293327)
TAKASU Ryohei  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 学力調査官 (60442505)
KASAI KenーIchi  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 教育課程調査官 (20466600)
NISHIMURA Keiichi  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (30549358)
Research Collaborator 池田 敏和  横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授
伊藤 祐介  横浜国立大学, 大学院生
岩崎 秀樹  広島大学附属福山中, 高等学校, 校長
上田 雅也  甲府市立里垣小学校, 教諭
太田 伸也  東京学芸大学, 自然科学系, 教授
國次 太郎  佐賀大学, 名誉教授
高 民犀  横浜国立大学, 大学院生
小島 聡子  愛知教育大学, 大学院生
近藤 裕  奈良教育大学, 教育学部, 准教授
佐々木 徹郎  愛知教育大学, 教育学部, 教授
清水 美憲  筑波大学, 人間総合科学研究科, 教授
島田 功  成城学園初等学校, 教諭
杉森 雅之  埼玉大学, 長期研修生
相馬 一彦  北海道教育大学, 旭川校, 教授
富永 順一  玉川大学, 教育学部, 准教授
二宮 裕之  埼玉大学, 教育学部, 准教授
日野 圭子  宇都宮大学, 教育学部, 教授
松島 充  静岡大学, 大学院生
元 新一郎  静岡大学, 教育学部, 准教授
山口 武志  鹿児島大学, 教育学部, 准教授
山崎 純一  横浜国立大学, 大学院生
Project Period (FY) 2007 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2010: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2009: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords数学教育 / TIMSS / 表現力 / 読解力 / 国際比較
Research Abstract

Improving Japanese students' representation skill and their reading skill should be done based on the results of IEA's TIMSS and OECD PISA Studies. Then, around 8800 Japanese students' answers shown in the mathematics test booklets were organized item by item and their data were putted into the text format. Based on these actual data, characteristics of students' representation and reading skills in mathematics were analyzed. In addition, methods of secondary data analysis of international databases were discussed and the differences between Japan and other countries and the backgrounds and methods of improvement were pointed out.

Report

(6 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2011 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「考えを書く力」と「問題を注意深く読む力」との関係2010

    • Author(s)
      瀬沼花子、富永順一
    • Journal Title

      日本数学教育学会論文発表会論文集 43

      Pages: 475-476

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 情報選択・整理・解釈する力と伝統的な問題解決力との関係2010

    • Author(s)
      伊藤祐介、池田敏和、瀬沼花子
    • Journal Title

      TIMSS2007問題の分析、日本数学教育学会論文発表会論文集 43

      Pages: 433-434

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「考えを書く力」と「問題を注意深く読む力」との関係2010

    • Author(s)
      瀬沼花子・富永順一
    • Journal Title

      日本数学教育学会論文発表会論文集

      Volume: 43 Pages: 475-476

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報選択・整理・解釈する力と伝統的な問題解決力との関係:TIMSS2007問題の分析2010

    • Author(s)
      伊藤祐介・池田敏和・瀬沼花子
    • Journal Title

      日本数学教育学会論文発表会論文集

      Volume: 43 Pages: 433-434

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] TIMSS数学の記述式問題の解答に見る数値的・代数的・図的表現2009

    • Author(s)
      笠井健一、瀬沼花子
    • Journal Title

      日本数学教育学会論文発表会論文集 42

      Pages: 517-522

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] TIMSS1999における数学問題「クラブにいる男女の数」の解法の表現2009

    • Author(s)
      笠井健一、瀬沼花子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 33

      Pages: 435-436

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] TIMSS数学の記述式問題の解答にる数値的・代数的・図的表現2009

    • Author(s)
      笠井健一, 瀬沼花子
    • Journal Title

      日本数学教育学会論文発表会論文集 42

      Pages: 517-522

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] TIMSS1999における数学問題「クラブにいる男女の数」の解法の表現2009

    • Author(s)
      笠井健一, 瀬沼花子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 33

      Pages: 435-436

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] IMSS1999における数学問題「クラブにいる男女の数」の解法の表現2009

    • Author(s)
      笠井健一・瀬沼花子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 33

      Pages: 435-436

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] TIMSS数学の記述式問題の解答に見る数値的・代数的・図的表現2009

    • Author(s)
      笠井健一・瀬沼花子
    • Journal Title

      日本数学教育学会論文発表会論文集 42

      Pages: 517-522

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現実的な数学教育の背景と実際-オランダの数学試験、学力、授業-2008

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』 第90巻第7号

      Pages: 27-37

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現実的な数学教育の背景と実際-オランダの数学試験、学力、授業-2008

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』 90, 7(寄稿)

      Pages: 27-37

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] TIMSS1999、2003、2007数学問題における日本の中学校2年生の考え方と表現の変化2011

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Organizer
      全国数学教育学会第33回研究発表会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県)
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 情報選択・整理・解釈する力と伝統的な問題解決力との関係に関する研究2011

    • Author(s)
      伊藤祐介、池田敏和、瀬沼花子
    • Organizer
      全国数学教育学会第33回研究発表
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県)
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] TIMSS1999, 2003, 2007数学問題における日本の中学校2年生の考え方と表現の変化2011

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Organizer
      全国数学教育学会第33回研究発表会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県)
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報選択・整理・解釈する力と伝統的な問題解決力との関係に関する研究2011

    • Author(s)
      伊藤祐介・池田敏和・瀬沼花子
    • Organizer
      全国数学教育学会第33回研究発表会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県)
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] わが国の数学教育における統計の扱いの現状と今後への提言2007

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Organizer
      2007年度統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2007-09-07
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] わが国の数学教育における統計の扱いの現状と今後への提言2007

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Organizer
      2007年度統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2007-09-07
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2007 Annual Research Report
  • [Book] 科研費研究成果報告書「算数・数学における表現力・読解力と到達度や態度との関係に関する研究」2011

    • Author(s)
      瀬沼花子(代表)
    • Total Pages
      478
    • Publisher
      玉川大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 算数・数学における表現力・読解力と到達度や態度との関係に関する研究(研究成果報告書)2011

    • Author(s)
      瀬沼花子(研究代表)
    • Total Pages
      478
    • Publisher
      玉川大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi