Project/Area Number |
19330147
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
HAYAMIZU Toshihiko Nagoya University, 教育発達科学研究科, 教授 (20116172)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OSHIO Atsushi 中部大学, 人文学部, 准教授 (60343654)
KINO Kazuyo 宮城学院女子大学, 学芸学部, 准教授 (30389093)
KUKIYAMA Kenicni 九州産業大学, 国際文化学部, 准教授 (10387590)
KODAIRA Hideshi 日本福祉大学, 子ども発達学部, 准教授 (00442228)
UEMURA Zentaro 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (20340367)
IDA Katsunori 北海道教育大学(釧路校), 教育学部, 准教授 (20399033)
TAKAGI Kuniko 聖隷クリストファー大学, 社会福祉学部, 助教 (00447864)
河野 荘子 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (00313924)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
TAKAI Jiro 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 教授 (00254269)
KONO Shoko 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 准教授 (00313924)
NIWA Tomomi 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 大学院研究生
MATSUMOTO Mayukuo 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科 (00771693)
OKADA Ryo 名古屋大学, 日本学術振興会・大学院・教育発達科学研究科
SUGIMOTO Hideharu 早稲田大学, 人間科学学術院, 助手
MATSUOKA Mirei 中京大学, 現代社会学部・日本障害者リハビリテーション協会嘱託リサーチレジデント
YAMAHOTO Masashi 大谷高校, 教員
HAI Tan Eng 南洋理工大学, 国立教育学院(シンガポール), 講師
朴 香俄 慶南大学, 師範大学幼児教育科(韓国), 教授
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2009: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2007: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
|
Keywords | 仮想的有能感 / 自尊感情 / 問題行動 / 形成要因 / 仮想型 / いじめ / 非行少年 / 文化差 |
Research Abstract |
At first, as factors building assumed competence, culture and interpersonal relationships were examined. Concerning cultural factor, assumed competences of Japanese youths were compared with those of some foreign youths. As a result, American and Canadian youths showed higher assumed competence and self-esteem than Japanese youths. Secondly, with regard to problem behaviors, the young who have high assumed competence were less likely to require classmates academic help, while they were more likely to become not only victims but also assailants of bully. Furthermore, it was revealed that most of juvenile delinquents belong to the type with high assumed competence and low self-esteem.
|