Project/Area Number |
19330179
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Teikyo University |
Principal Investigator |
MURAYAMA Yuichi Teikyo University, 文学部, 教授 (70314565)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
奥野 隆一 (杉山 隆一) 鳥取大学, 地域学部, 教授 (10437519)
戸田 有一 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (70243376)
諏訪 きぬ 明星大学, 人文学部, 教授 (70105170)
神田 直子 愛知県立大学, 文学部, 教授 (30117783)
望月 彰 大阪府立大学, 人間社会学部, 教授 (40190954)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
OOMIYA Isao 福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (10160623)
SUWA Kinu 明星大学, 教育学部, 教授 (70105170)
WATANABE Yasuhiro 静岡大学, 教育学部, 教授 (50141552)
KANDA Naoko 大阪千代田短期大学, 幼児教育科, 教授 (30117783)
YAMAMOTO Rie 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (60249282)
TODA Yuichi 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (70243376)
OKUNO Ryuichi 鳥取大学, 地域学部, 教授 (10437519)
MOCHIZUKI Akira 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (40190954)
KAMIYA Tetsuji 東北大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (60352548)
ISHINO Yoko 島根大学, 教育学部, 講師 (90457028)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥19,240,000 (Direct Cost: ¥14,800,000、Indirect Cost: ¥4,440,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2008: ¥12,740,000 (Direct Cost: ¥9,800,000、Indirect Cost: ¥2,940,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
|
Keywords | 親の育児ストレス / 保育者のストレス / 経年比較分析 / 格差社会 / 保育園・幼稚 / 園の子育て支援 / 親支援と保育者の役割 / 子育て支援ネットワーク / 雇用環境 / 親の育児不安 / 子育て意識 / 子育て支援 / 自治体の子育て施策 / 保育者の役割 / 父母の育児ストレス / 保育者の保育ストレス / 育児観 / 保育園・幼稚園の子育て支援 / 父親調査 / 母親調査 / 保育者調査 / 保育園調査 / 幼稚園調査 / 自治体調査 / 経年比較調査 / ISSBD国際学会 / 羽曳野調査 / 国際行動発達学会 / 経年調査 / 虐待 / 所得格差 / 保育者のストレス・バーンアウト調査 |
Research Abstract |
It was conducted several studies such as the research of Nursery school and Kindergarten, the research of father and mother of nursery school child and kindergartner, the research of nursery school and kindergarten teachers and the research on local governments. The results clarified the role of nursery school and kindergarten teacher of childe care support in a gap-widening society thorough analyzing the attitude of father and mother toward child raring, the attitude of nursery school and kindergarten teacher toward child caring, and the gap of consciousness between parents and nursery school and kindergarten teacher.
|