• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Power of Universities.

Research Project

Project/Area Number 19330187
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

TAKEUCHI Kiyoshi  Sophia University, 総合人間科学部, 教授 (30012579)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 雅之  東京大学, 大学総合研究センター, 教授 (90162023)
岩田 弘三  武蔵野大学, 現代社会学部, 准教授 (70176551)
大野 道夫  大正大学, 人間学部, 教授 (30245956)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords大学教育 / 学生文化 / 教育力 / キャンパスライフ / 学生支援 / 大学力 / 教員力 / 職員力 / 学生力 / 大学生文化 / 大学満足度 / キャリア / 大学職員 / 大学教員 / 大学生
Research Abstract

I surveyed 2647 students at 14 universities and reported the results to the Japan Society of Educational Sociology. I have developed four main views about university education as follows. First, a university,s charter has an educational effect. Second, universities are important as places for initiation into adult society (rite of passage). Third, university classes help build basic occupational ability. Fourth, it is important for a university to play a role in the community.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (5 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 現代青年の安定志向2010

    • Author(s)
      武内清
    • Journal Title

      教育と医学 第58巻1号

      Pages: 52-59

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 現代青少年の安定志向2010

    • Author(s)
      武内清
    • Journal Title

      教育と医学 58巻1号

      Pages: 52-59

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習する学生2009

    • Author(s)
      武内清
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育 No515

      Pages: 15-19

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学生文化の実態と大学教育2008

    • Author(s)
      武内清
    • Journal Title

      高等教育研究(第11集日本高等教育学会編)

      Pages: 7-23

    • NAID

      130007649192

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 大学生は「子ども社会学」の研究対象になりうるか2008

    • Author(s)
      武内清・浜島幸司
    • Journal Title

      子ども社会研究 14号

      Pages: 151-159

    • NAID

      40016180197

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] キャンパスライフの教育力2008

    • Author(s)
      武内清・浜島幸司・谷田川ルミ・山口晶子
    • Organizer
      日本教育社会学会第60回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-09-19
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] キャンパスライフの教育力2008

    • Author(s)
      武内清, 浜島幸司, 谷田川ルミ, 山口晶子
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-09-19
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 大学の「教育力」育成に関する実証的研究-学生のキャンパスライフからの考察-2010

    • Author(s)
      武内清編
    • Total Pages
      195
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 大学の「教育力」に関する実証的研究-学生の「キャンパスライフからの報告」2010

    • Author(s)
      武内清編
    • Total Pages
      154
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] キャンパスライフと大学の教育力-14大学・学生調査の分析2009

    • Author(s)
      武内清編
    • Total Pages
      154
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] キャンパスライフと大学の教育力-14大学・学生調査の分析2009

    • Author(s)
      武内清編
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      科学研究費・中間報告書
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi