• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An international comparative research on outcome evaluation at undergraduate education and training generic skills

Research Project

Project/Area Number 19330190
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

HAMANA Atsushi  Kansai University of International Studies, 教育学部, 教授 (90198812)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HAMANA Yoko  関西国際大学, 教育学部, 教授 (60164919)
KAWASHIMA Tatsuo  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (20177679)
KAWASHIMA Keiji  国立教育政策研究所, 総括研究官 (50224770)
YOSHIDA Aya  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (10221475)
YOSHIHARA Keiko  兵庫大学, 生涯福祉学部, 教授 (80341030)
SATO Hiroshi  関西国際大学, 人間科学部, 教授 (50253125)
SUGIMOTO Kazuhiro  鹿児島大学, 教育センター, 准教授 (30397921)
FUJIKI Kiyoshi  関西国際大学, 人間科学部, 教授 (60300365)
SUGITANI Yumiko  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (70308154)
SUETOMI Kaori  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (40363296)
KAGAWA Jyunko  徳島大学, 大学開放実践センター, 准教授 (40467832)
SHIRAKAWA Yuji  千葉大学, 普遍教育センター, 助教 (50434254)
KOJIMA Saeko  北里大学, 一般教育部, 講師 (40434196)
YOSHIDA Takehiro  関西国際大学, 教育学部, 講師 (70512846)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥19,630,000 (Direct Cost: ¥15,100,000、Indirect Cost: ¥4,530,000)
Fiscal Year 2009: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2008: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2007: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Keywords教育社会学 / ジェネリックスキル / コンピテンシー / アウトカム評価 / 学士課程教育 / 学習到達目標
Research Abstract

To develop generic skills effectively, we found it is essential to set educational/learning goals clearly, to implement learning-centered curriculum systematically, and to introduce active learning methods both inside and outside of the classroom which emphasize students' participation and hand-on experiences. When we compared the results of self-assessment, peer assessment and instructor's assessment, self-assessment and instructor's assessment was highly correlated. The correlations of knowledge in major, information collection and its utilization, critical thinking, logical thinking, and analytical thinking are very significant. Students and instructors are making judgment in their seminar.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] アメリカ高等教育におけるラーニングアウトカム評価の現状と課題-アクレディテーション団体CCSACSの「Quality Enhancement Plan」を中心に-2010

    • Author(s)
      吉田武大
    • Journal Title

      関西国際大学紀要 11号

      Pages: 63-64

    • NAID

      40017032210

    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Journal Article] オーストラリア高等教育におけるラーニングアウトカム重視の質保証2009

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Journal Title

      比較教育学研究 38号

      Pages: 132-144

    • NAID

      130004562255

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] アウトカム重視の高等教育改革の国際的動向-「学士力」提案の意義と背景-2009

    • Author(s)
      川嶋太津夫
    • Journal Title

      比較教育学研究 38号

      Pages: 114-131

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 大学と社会:教育における産学連携の可能性2009

    • Author(s)
      川嶋太津夫
    • Journal Title

      季刊政策・経営研究 Vol.2

      Pages: 89-97

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教審答申の中での「教養」2009

    • Author(s)
      濱名篤
    • Journal Title

      世界思想 36号

      Pages: 31-34

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学士力を培うための学士課程教育2009

    • Author(s)
      濱名篤
    • Journal Title

      大学評価研究(大学基準協会) 8号

      Pages: 31-42

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] オーストラリア高等教育におけるラーニングアウトカム重視の質保証2009

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Journal Title

      比較教育学研究 第38号

      Pages: 132-144

    • NAID

      130004562255

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中教審答申の中での「教養」2009

    • Author(s)
      濱名篤
    • Journal Title

      世界思想 36号

      Pages: 31-34

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学士力」概念と初年次教育への含意2008

    • Author(s)
      川嶋太津夫
    • Journal Title

      1巻1号

      Pages: 33-40

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Outcomes-Based Approach in Japanese Higher Education: Emerging Concerns and Challenges2008

    • Author(s)
      川嶋太津夫
    • Journal Title

      大学教育研究 17号

      Pages: 31-42

    • NAID

      110009552397

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] ラーニング・アウトカムズを重視した大学教育改革の国際動向と我が国への示唆2008

    • Author(s)
      川嶋太津夫
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究 8号

      Pages: 173-191

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] オーストラリア大学教育の質保証-Graduate Attributesの設定と教育改善-2008

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Journal Title

      大学教育研究

      Pages: 69-79

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 国際的な「質」を追求する留学大国オーストラリア2008

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Journal Title

      週刊東洋経済 20081018

      Pages: 96-98

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 国際的な『質』を追求する留学大国オーストラリア2008

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Journal Title

      週刊東洋経済 2008年10月18日号

      Pages: 96-98

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] オーストラリア大学教育の質保証-Graduate Attributesの設定と教育改善2008

    • Author(s)
      杉本 和弘
    • Journal Title

      大学教育研究 2007年度

      Pages: 69-79

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の学士課程教育における初年次教育の位置づけと効果~初年次教育・導入教育・リメディアル教育・キャリア教育~2007

    • Author(s)
      濱名篤
    • Journal Title

      大学教育学会誌 29巻1号

      Pages: 36-41

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の学士課程教育における初年次教育の位置づけと効果〜初年次教育・導入教育・リメディアル教育・キャリア教育2007

    • Author(s)
      浜名 篤
    • Journal Title

      大学教育学会誌 第29巻第1号

      Pages: 36-41

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ジェネリックスキルの習得とその評価手法の探索的研究-自己評価・他者評価の可能性-2009

    • Author(s)
      杉谷祐美子、香川順子、白川優治
    • Organizer
      日本高等教育学会12回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] ジェネリックスキル評価調査から見る学士課程教育の位相-学生はどこで何を身につけているか-2009

    • Author(s)
      濱名篤、吉原惠子
    • Organizer
      日本教育社会学会61回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] ジェネリックスキル評価調査から見る学士課程教育の位相-学生はどこで何を身につけているか-2009

    • Author(s)
      濱名篤、吉原恵子
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] ジェネリックスキルの習得とその評価手法の探索的研究-自己評価・他者評価の可能性-2009

    • Author(s)
      杉谷祐美子、香川順子、白川優治
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] アウトカム評価におけるジェネリックスキルの位置づけ2008

    • Author(s)
      吉原惠子, 杉本和弘, 末冨芳
    • Organizer
      日本教育社会学会第60回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] アウトカム評価におけるジェネリックスキルの位置づけ2008

    • Author(s)
      吉原惠子、杉本和弘、末冨芳
    • Organizer
      日本教育社会学会60回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] オーストラリア高等教育におけるアウトカム重視の質保証2008

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Organizer
      日本比較教育学会第44回大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学入学時の基礎学力と入学後の適応・成績2007

    • Author(s)
      浜名 篤、小島 佐恵子、川嶋 太津夫、藤木 清、白川 優治
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学入学時の基礎学力と入学後の適応・成績2007

    • Author(s)
      濱名篤、小島佐恵子、川嶋太津夫、藤木清、白川優治
    • Organizer
      日本教育社会学会59回大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi