Theoretical study of integrated curricula designed to develop competency as a PISA-type achievement
Project/Area Number |
19330199
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
KOBAYASHI Tatsushi Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授 (90244186)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ISOZAKI Tetsuo 広島大学, 教育学研究科, 教授 (90243534)
TANZAWA Testsuro 静岡大学, 教育学部, 教授 (60272142)
YAMAZAKI Sadato 上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (40230396)
OHTANI Tadashi 茨城大学, 教育学部, 准教授 (80314615)
MORIYAMA Jun 兵庫教育大学, その他の研究科, 助教 (40303482)
KUNIMUNE Susumu 静岡大学, 教育学部, 教授 (50214979)
HINO Keiko 宇都宮大学, 教育学部, 助教 (70272143)
NINOMIYA Hiroyuki 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (40335881)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2007: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
|
Keywords | PISA型学力 / コンピテンシー / 科学・技術教育 / カリキュラム / 算数 / 数学 / 技術 / 理科 / ものづくり / 統合カリキュラム / 科学技術 / 科学 |
Research Abstract |
理科・技術・数学を統合したカリキュラムを構築する理論的枠組みを検討するとともに試案を開発し実践した。 開発したカリキュラムの一つについては、新潟県三条市立下田中学校・長沢中学校・荒沢小学校の「ものづくり学習領域」として実践を行った。 その結果、児童生徒に理科・技術・数学が相互に密接に関わっていることを理解させることができる等、PISA型学力の育成への有効性が示唆された。
|
Report
(4 results)
Research Products
(21 results)