• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical study of integrated curricula designed to develop competency as a PISA-type achievement

Research Project

Project/Area Number 19330199
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

KOBAYASHI Tatsushi  Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授 (90244186)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISOZAKI Tetsuo  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90243534)
TANZAWA Testsuro  静岡大学, 教育学部, 教授 (60272142)
YAMAZAKI Sadato  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (40230396)
OHTANI Tadashi  茨城大学, 教育学部, 准教授 (80314615)
MORIYAMA Jun  兵庫教育大学, その他の研究科, 助教 (40303482)
KUNIMUNE Susumu  静岡大学, 教育学部, 教授 (50214979)
HINO Keiko  宇都宮大学, 教育学部, 助教 (70272143)
NINOMIYA Hiroyuki  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (40335881)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2007: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
KeywordsPISA型学力 / コンピテンシー / 科学・技術教育 / カリキュラム / 算数 / 数学 / 技術 / 理科 / ものづくり / 統合カリキュラム / 科学技術 / 科学
Research Abstract

理科・技術・数学を統合したカリキュラムを構築する理論的枠組みを検討するとともに試案を開発し実践した。
開発したカリキュラムの一つについては、新潟県三条市立下田中学校・長沢中学校・荒沢小学校の「ものづくり学習領域」として実践を行った。
その結果、児童生徒に理科・技術・数学が相互に密接に関わっていることを理解させることができる等、PISA型学力の育成への有効性が示唆された。

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (7 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 中学校技術・家庭科技術分野における「生活を工夫し創造する能力」の観点に基づく「rubric」のデザイン2010

    • Author(s)
      山崎貞登, 他
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報 28

      Pages: 1-15

    • NAID

      40017058395

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Four Question Strategy (4QS)を用いた仮説設定の指導が素朴概念の転換に与える効果-質量の異なる台車の斜面上の運動の実験を例として-2010

    • Author(s)
      小林辰至, 他
    • Journal Title

      理科教育学研究 50(3)

      Pages: 67-76

    • NAID

      110007811715

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] W型問題解決モデルに基づいた科学的リテラシー育成のための理科に関する一考察2009

    • Author(s)
      小林辰至, 他
    • Journal Title

      理科教育学研究 50(2)

      Pages: 39-50

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自然事象から変数を抽出する能力に影響を及ぼす諸要因の因果モデル2008

    • Author(s)
      荒井妙子, 永益泰彦, 小林辰至
    • Journal Title

      理科教育学研究 49

      Pages: 11-18

    • NAID

      110007592946

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指導を介しての比例的推論の発達に関する一考察 : 1年を通しての比例の問題に対する児童のアプローチの変化2008

    • Author(s)
      日野圭子
    • Journal Title

      筑波数学教育研究 27

      Pages: 1-10

    • NAID

      40016322429

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」と社会科を統合した新教科における資料批評力を育むルーブリックの工夫2008

    • Author(s)
      柳瀬 彬, 鈴木克典, 山崎貞登
    • Journal Title

      教育実践学研究 12

      Pages: 9-19

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドにおける理科の教員養成教育-そのシステムと特色2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫、ヴイーリ, ヨウニ、川上昭
    • Journal Title

      日本理科教育学会「理科教育学研究」 48巻

      Pages: 1-12

    • NAID

      110006884629

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカの数学教育における科学技術リテテシー2007

    • Author(s)
      重松敬一・二宮裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 Vol.89,No.9

      Pages: 21-30

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Toward the problem-centered classroom: Trends in mathematical problem solving in Japan2007

    • Author(s)
      Keiko Hino
    • Journal Title

      ZDM Mathematics Education 39

      Pages: 503-514

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 高校生の仮説設定能力に関わる要因の構造-生物I選択者における質問紙調査の分析から-2007

    • Author(s)
      永益泰彦, 小林辰至
    • Journal Title

      日本理科教育学会「理科教育学研究」 48巻

      Pages: 63-70

    • NAID

      110006884618

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカの数学教育における科学技術リテテシー2007

    • Author(s)
      重松敬一、二宮裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89巻

      Pages: 21-30

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学校技術科の材料加工学習における科学教育との接点2009

    • Author(s)
      大谷忠・小林辰至, 他
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2009-11-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 「情報とコンピュータ」におけるスタンダード準拠評価を活用した教育実践と評価事例集の開発2009

    • Author(s)
      山崎貞登, 他
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2009-08-23
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 材料および構造力学の視点から見た中学校の技術教育における力学教材の特性2008

    • Author(s)
      腰塚 実穂, 大谷忠
    • Organizer
      日本産業技術教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2008-08-23
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] テーマ 理科・技術科・数学科の総合単元開発:技術的問題解決プロセスに理数を位置づける技術的問題解決プロセスに理数を位置づける2007

    • Author(s)
      丹沢哲郎(オーガナイザー)小林辰至
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] テーマ 理科・技術科・数学科の総合単元開発:技術的問題解決プロセスに理数を位置づける。技術的問題解決に固有のプロセス2007

    • Author(s)
      丹沢哲郎(オーガナイザー)山崎 貞登
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] テーマ 理科・技術科・数学科の総合単元開発:技術的問題解決プロセスに理数を位置づける。技術的問題解決プロセスに理科を位置づける2007

    • Author(s)
      丹沢哲郎(オーガナイザー)磯崎哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] テーマ 理科・技術科・数学科の総合単元開発:技術的問題解決プロセスに理数を位置づける。技術的問題解決プロセスにおける数学2007

    • Author(s)
      丹沢哲郎(オーガナイザー)二宮裕之 國宗進
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 問題解決能力を育成する理科教育-原体験から仮説設定まで-2008

    • Author(s)
      小林辰至
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      梓出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/scien/kobayashi_base/kobayashi.html

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/scien/kobayashi_base/kobayashi.html

    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi