• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing curriculum and strategies for teaching and assessment for reading literacy.

Research Project

Project/Area Number 19330207
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

ARIMOTO Hidefumi  National Institute for Educational Policy Research, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (40241228)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ADACHI Sachiko  新潟大学, 教育学部, 准教授 (30302285)
SAKAGUCHI Kyoko  常葉学園大学, 教育学部, 准教授 (60440591)
NAGASAKI Hideaki  弘前大学, 教育学部, 准教授 (80374809)
NARITA Masaki  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (50361217)
FUJII Tomohiro  岩手大学, 教育学部, 教授 (60333746)
MITOBE Shuuji  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 教育課程調査官 (80431633)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2009: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2008: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2007: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywordsリーディング・リテラシー / カリキュラム / 学習指導 / 授業評価 / ブッククラブ / PISA / PISA型読解力 / 読解力 / 指導法 / 授業研究 / 国語教育 / 意識調査
Research Abstract

Purpose of this project is to develop teaching methods which can develop students' reading literacy so that they can answer effectively in OECD-PISA Reading Literacy Tests.
1. Developing a theoretical framework for teaching strategies which is best for Japanese teachers and students
2. Disclose the developed curriculum and lesson plans on our websites.
3. Comparing pre and post test about students' awareness of reading literacy and find out what kind of teaching strategies are effective.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2010 2009 Other

All Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (4 results)

  • [Presentation] 「ブッククラブ」はなぜグローバルコミュニケーションを育てるか?-どんな指導法がどんな効果を上げるか?2010

    • Author(s)
      有元秀文
    • Organizer
      第118回全国大学国語教育学会東京大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2010-05-30
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] ブッククラブで学ぶ14のリーディング・ストラテジー2009

    • Author(s)
      有元秀文
    • Organizer
      第117回全国大学国語教育学会愛媛大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学城北キャンパス
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 読解力向上を目指したブッククラブの指導法の開発-理解と解釈を重視したクリティカル・リーディングの理論と方法-2009

    • Author(s)
      有元秀文
    • Organizer
      第116回全国大学国語教育学会秋田大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2009-05-31
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 明治図書出版株式会社2009

    • Author(s)
      有元秀文
    • Organizer
      pisa型読解力」の弱点を克服する「ブッククラブ」入門-多読とディスカッションで、楽しくクリティカル・リーディングを育てる-
    • Place of Presentation
      144
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 「PISA型読解力」の弱点を克服する「ブッククラブ」入門-多読とディスカッションで、楽しくクリティカル・リーディングを育てる-2009

    • Author(s)
      有元秀文
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書出版株式会社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/arimoto/PISA/PISAIndex.html

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/arimoto/PISA/PISAIndex.html

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/arimoto/index.html

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nier.go.jp/arimoto/index.html

    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi