Project/Area Number |
19330210
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
TOJO Yoshikuni Ibaraki University, 教育学部, 教授 (00132720)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OZAKI Hisaki 茨城大学, 教育学部, 教授 (40092514)
SHOJI Hiroaki 茨城大学, 教育学部, 准教授 (30302318)
ARAI Hideyasu 茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)
YAGUCHI Kiyoshi 文教大学, 人間科学部, 教授 (50200481)
HASEGAWA Toshikazu 東京大学, 大学院・総合文化研究科, 教授 (30172894)
HIROSE Yumiko 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 教育支援部, 総括研究員 (90321596)
DAIROKU Hitoshi 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 准教授 (10251323)
HATSUZUKA Makiko 相愛大学, 人文学部, 教授 (10300211)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
MATSUI Tomoko 京都大学, 霊長類研究所, 准教授 (20296792)
KOREEDA Kiyoji 東京福祉大学, 社会福祉学部, 教授 (70321594)
SHINODA Haruo 立正大学, 心理学部, 教授 (90235549)
MATSUMURA Tamie 茨城大学, 教育学部, 教授 (70091866)
|
Research Collaborator |
MIURA Yui 京都大学, 大学院・理学研究科博士課程, 大学院生
KIKUCHI Yukiko 京都大学, 大学院・総合文化研究科博士課程, 大学院生
AKECHI Hironori 京都大学, 大学院・総合文化研究科博士課程, 大学院生
OSANAI Hiroo 学校法人武蔵野東学園, 武蔵野東教育センター, 所長
SUZUKI Mieko , 静岡県立静岡北特別支援学校, 教諭
OKAMOTO Isao 茨城大学, 教育学部・附属特別支援学校, 教諭
木澤 菜穂子 , 茨城県常総市立豊田小学校, 教諭
SAISU Hisae 茨城大学, 大学院・教育学研究科修士課程, 大学院生
KAMO Satoshi 茨城大学, 大学院・教育学研究科修士課程, 大学院生
HIRAYAMA Taichi 茨城大学, 大学院・教育学研究科修士課程, 大学院生
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2009: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2007: ¥10,010,000 (Direct Cost: ¥7,700,000、Indirect Cost: ¥2,310,000)
|
Keywords | 自閉症スペクトラム障害 / 音声 / 聴覚過敏 / 認知神経科学 / プロソディー / 対人関係 / 教育的支援 / 音声処理 / 高機能自閉症 / アスペルガー症候群 / 音受容特性 / 感覚過敏 / 聴覚 |
Research Abstract |
Under this project we have obtained following findings : (1) When hearing utterances, ASD children spend less gaze fixation to the referent object which is being looked at by the speaker. (2) They are sensitive to the change in pitch of speech sound, but not to that in phoneme. (3) Their extraction of prosodic meaning is compromised, but could be complimented by off-line, conscious and slow processing, introducing the meta-linguistic knowledge. (4) They show hypersensitive reactions more often to human-related noises than to machine noises. (5) Interventions by teachers and supporters significantly reduce their hyperacusis.
|