• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Consultation for regular classes : educational effects on students with mild developmental disabilities and typically developing students

Research Project

Project/Area Number 19330215
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionThe National Institute of Special Education

Principal Investigator

FUJII Shigeki  The National Institute of Special Education, 教育相談部, 総括研究員 (80443331)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SAITOU Yumiko  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 教育研修情報部, 研究員 (90443332)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords学習困難 / 学習のユニバーサルデザイン / コンサルテーション / 授業改善 / 学級経営 / 発達障害児 / 教育課程 / 軽度発達障害 / 特別支援教育 / 通常学級 / 学校体制
Research Abstract

Concepts of Universal Design for Learning were introduced into lessons and class-management of regular classes through consultation. Process of changes in teachers' perspectives and teaching skills and following changes in students were analyzed by taking qualitative study approach. This study proposed a model that special needs education should start with "lessons that every student can understand" and "classrooms that every student feel comfortable". It is verified that the model is the first step in solving complex issues in current schools.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (4 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 通常のカリキュラムへのアクセスとそこでの向上-アメリカ合衆国における障害のある子どものカリキュラムについての概念の変遷と現在の取り組み-2010

    • Author(s)
      齊藤由美子
    • Journal Title

      独立行政法人国立特別支援教育総合研究所世界の特別支援教育 -24

      Pages: 53-62

    • NAID

      110007673492

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 通常のカリキュラムへのアクセスとそこでの向上2010

    • Author(s)
      齊藤由美子
    • Journal Title

      世界の特別支援教育 24

      Pages: 53-62

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国における教育のシステムチェンジの試み~カリフォルニア州ラベンズウッドシティ学校区における「学校全体で取り組むモデルsam」の実践~2009

    • Author(s)
      齊藤由美子, 藤井茂樹
    • Journal Title

      独立行政法人国立特別支援教育総合研究所世界の特別支援教育 -23

      Pages: 57-69

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 米国における教育のシステムチェンジの取組-カリフォルニア州ラベンズウッドシティ学校区における「学校全体で取り組むモデル」の実践2009

    • Author(s)
      齊藤由美子・藤井茂樹
    • Journal Title

      独立行政法人国立特別支援教育総合研究所世界の特別支援教育 23巻

      Pages: 57-69

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション~発達障害及び健常児への教育的効果(3)2009

    • Author(s)
      藤井茂樹・齊藤由美子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション~発達障害及び健常児への教育的効果(4)2009

    • Author(s)
      藤井茂樹・齊藤由美子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション:発達障害児及び健常児への教育的効果(3)~すべての子どもにとって居心地のよい学級づくりをめざす「学級経営についての自己チェックリスト」の開発~2009

    • Author(s)
      齊藤由美子, 藤井茂樹
    • Organizer
      日本ld学会第18回大会発表論文集
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション:発達障害児及び健常児への教育的効果(4)~「授業についての自己チェックリスト」と「学級経営についての自己チェックリスト」の活用~2009

    • Author(s)
      藤井茂樹, 齊藤由美子
    • Organizer
      日本ld学会第18回大会発表論文集
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション 発達障害児及び健常児への教育的効果-学習のユニバーサルデザイン導入のための授業チェクリスト等の活用-2008

    • Author(s)
      齊藤由美子, 藤井茂樹
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション 発達障害児及び健常児への教育的効果-授業についてのチェックリストの活用と教育支援-2008

    • Author(s)
      藤井茂樹, 齊藤由美子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション:発達障害児及び健常児への教育的効果(1)~学習のユニバーサルデザイン導入に向けての授業チェックリスト等の作成と活用~2008

    • Author(s)
      齊藤由美子, 藤井茂樹
    • Organizer
      日本ld学会第17回大会発表論文集
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 通常学級へのコンサルテーション:発達障害児及び健常児への教育的効果(2)~授業についてのチェックリストの活用と教師支援~2008

    • Author(s)
      藤井茂樹, 齊藤由美子
    • Organizer
      日本ld学会第17回大会発表論文集
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 授業改善と学級経営の視点から進める特別支援教育~学習のユニバーサルデザイン~(授業のユニバーサルデザイン研究会編著)2010

    • Author(s)
      藤井茂樹
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi