• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of nursing education model supporting the first year nurses graduating from the school nursing

Research Project

Project/Area Number 19390549
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionKochi Women's University

Principal Investigator

NOJIMA Sayumi  Kochi Women's University, 看護学部, 教授 (00172792)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) AZECHI Hiroko  高知女子大学, 看護学部, 教授 (80264985)
TAI Masako  高知女子大学, 看護学部, 准教授 (50381413)
TOMIKAWA Jyunnko  高知女子大学, 看護学部, 助教 (90433010)
NAKAHIRA Toko  愛媛県立大学, 看護学部, 講師 (70270056)
池田 貴子  高知女子大学, 看護学部, 助教 (80405539)
青本 さとみ  高知女子大学, 看護学部, 講師 (50264841)
戸田 由美子  高知大学, 医学部, 准教授 (60325339)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2009: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2007: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords精神看護 / 新人教育 / 移行教育 / 移行の支援 / 精神科看護 / 精神科看護技術 / 精神看護教育 / 精神看護臨床 / 看護介入 / 看護技術 / 精神科看護の知識 / 教育から臨床への移行
Research Abstract

臨床と教育の両方が共有できる「教育-臨床への移行を支える精神科看護技術教育モデル」を提示することをめざした研究である。管理者を対象とした調査からは、「新人看護師への期待」「チームの一員としての仕事遂行」「専門職者としての自覚の芽生え」「基礎教育への期待」を語っていた。新人看護師の成長を的確の捉えている反面、新人・教育に対する期待は流動的で相反するものもみられた。新人看護師は混乱の中で「模索期」「自覚の芽生え期」「焦燥と自信獲得期」へと成長しており、患者ケアや患者との関わりが促進力となっていた。「精神科新人看護師に対する教育プログラム」の開発であり、エキスパートナースからの評価を得ながら開発を行った。教育プログラムは、【看護専門職として必要な基本姿勢と態度を身につける】【精神科で必要な看護援助技術の習得ができる】【知識と現象をつなげて、個別ケースを理解し、看護を展開することができる】【組織に慣れてチーム医療に参加できる】から構成されている。教育プログラムは冊子とし、活用・普及に向けて取り組んでいるところである。

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2010 2009

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 精神科看護における新人看護師の移行軌跡2010

    • Author(s)
      池田貴子、野嶋佐由美、畦地博子、田井雅子、冨川順子、福田亜紀、中平洋子
    • Journal Title

      高知女子大学看護学会誌 35(1)(投稿中)

      Pages: 1-8

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 精神科看護における看護管理者の新人看護師に対する認識2010

    • Author(s)
      岩崎貴子, 野嶋佐由美, 他
    • Journal Title

      高知女子大学紀要 59

      Pages: 27-38

    • NAID

      120006937295

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 精神科看護師の説明-ケア目的に向かう思考の脈絡の構築-2009

    • Author(s)
      畦地博子, 野嶋佐由美
    • Journal Title

      高知女子大学看護学会誌 34(1)

      Pages: 1-8

    • NAID

      120005980398

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 精神科保護室における看護師のケアリング2009

    • Author(s)
      吉田裕紀子, 野嶋佐由美, 畦地博子
    • Journal Title

      高知女子大学看護学会誌 34(1)

      Pages: 20-28

    • NAID

      120005980400

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 統合失調症と診断されている発病後間もない当事者の病気とのつきあい方2009

    • Author(s)
      浅井初, 野嶋佐由美, 畦地博子
    • Journal Title

      高知女子大学看護学会誌 34(1)

      Pages: 29-35

    • NAID

      120005980401

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 家族員のうつ病体験に戸惑う家族を支えるケア2009

    • Author(s)
      田井雅子, 野嶋佐由美
    • Journal Title

      臨床看護 35(10)

      Pages: 1437-1441

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 精神科看護における看護管理者の新人看護師に対する認識2009

    • Author(s)
      池田貴子、野嶋佐由美、畦地博子、田井雅子、冨川順子、福田亜紀、中平洋子
    • Journal Title

      高知女子大学看護学部紀要 59巻

    • NAID

      120006937295

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 倫理的判断を基盤とした看護ケアを支援する看護倫理の教育モデルの開発倫理的判断を基盤とした抑制についての調査2009

    • Author(s)
      野嶋佐由美, 中野綾美, 田井雅子, 他
    • Organizer
      第2回日本看護倫理学会
    • Place of Presentation
      マニュアル
    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi