Development of Introductory Physics e-Learning Based on Knowledge Representation by Topic Maps.
Project/Area Number |
19500760
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Tokai University |
Principal Investigator |
MATSUURA Shu Tokai University, 開発工学部, 准教授 (70238955)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
|
Keywords | 物理教育 / e-Learning / Topic Maps / ブレンディング教育 / 知識表現 / Web利用教育 / オントロジー / Semantic Web / トピックマップ / 学習支援 / セマンティック技術 / web利用 |
Research Abstract |
初等物理学をweb上で広く知識の主題の関係をもとにして学ぶための、知識構造をTopic Maps技術に基づいて可視化した公開e-Learningを構築した。Topic Mapsは、主題とその間の関連のネットワークによって情報の意味モデルを構築する技術である。本研究では基礎-応用の関連を中心に意味モデルを構築した。このシステムを通常授業と併用したところ、学習者が授業範囲を超えて広く学習する傾向が現れた。
|
Report
(3 results)
Research Products
(24 results)