A study of training education of childminder assisting development of scientific thought of infant
Project/Area Number |
19500768
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Minatogawa College |
Principal Investigator |
OMORI Masato Minatogawa College, 幼児教育保育学科, 教授 (00194308)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SHINDO Yoko 湊川短期大学, 人間生活学科, 教授 (00259532)
NAKANISHI Rie 相愛大学, 人間発達学部, 准教授 (60237328)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | 科学教育カリキュラム / 幼児 / 科学的思考 / 保育者養成 / 教育方法 / 領域環境 / 教育学 / 科学教育 / 領域「環境」 / 高等教育 / 幼児期 |
Research Abstract |
養成校学生を対象に調査を行った結果,科学的思考を育成するカリキュラム開発にあたっての課題や示唆が得られた。そこで調査結果に対応した科学教育のカリキュラムの開発を,養成課程にある既存の3科目を対象に,科目本来の目的を損なうことがないように配慮しながら行った。実践した結果,開発したカリキュラムによる教育は,調査結果から導かれた課題に対して対応できており,科学的思考の育成に寄与していることが分かった。
|
Report
(3 results)
Research Products
(13 results)