• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification on the role of middle leader and development on system of communication in cooperative study among kindergarten, primary and junior high school

Research Project

Project/Area Number 19500801
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

OYANAGI Wakio  Nara University of Education, 大学院・教育学研究科, 教授 (00225591)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教育工学 / 小中連携 / 小中一貫 / 幼小連携 / 幼保連携 / ミドルリーダー / 研究主任 / 学力向上 / 小人数指導 / 教育課程 / 研究主任の役割
Research Abstract

It is very important for coordinated guidance by kindergarten, elementary school and junior high school to improve educational power of the school in the region effectively. However, when effective coordinated guidance is done, the approach is different according to the location, the scale, and needs of the school. Then, the role of the middle reader (3 step model and 4 roles) becomes important further in addition to principal's role. The development of the guide book was effective to promote the coordinated practice research at each school. However, to support the school by using the communication site, it was clarified that the device of the moderation was necessary.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 18 results) Presentation (12 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 教師の資質能力としてのディスポジションに関する予備的研究2010

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 19号

      Pages: 153-160

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の資質能力としてのディスポジションに関する予備的研究2010

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教育実践総合センター研究紀要 19

      Pages: 153-160

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員の受容変動と「質保証」2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 18巻

      Pages: 38-48

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおける教師のICT活用指導力育成の取組みに関する研究2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 58(1)

      Pages: 157-167

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼小・小中連携教育および一貫教育等に関する調査研究2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 18号

      Pages: 261-267

    • NAID

      120001214933

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ミドルリーダーのメンターリング力育成プログラムの萌芽的研究2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要学校教育実践研究 1号

      Pages: 13-24

    • NAID

      120001348529

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職大学院の現状とスタンダード開発の取り組み2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 教員の受容変動と「質保証」(日本教師教育学会) 18

      Pages: 38-48

    • NAID

      130007956842

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおける教師のICT活用指導力育成の取組みに関する研究2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 -人文・社会科学- 58(1)

      Pages: 157-167

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼小・小中連携教育および一貫教育等に関する調査研究2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 18

      Pages: 261-267

    • NAID

      120001214933

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ミドルリーダーのメンターリングカ育成プログラムの萌芽的研究2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教職大学院研究紀要学校教育実践研究 1

      Pages: 13-24

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学部から大学院につながる体系的な観察実習の方法2009

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教職大学院研究紀要学校教育実践研究 1

      Pages: 79-86

    • NAID

      120001348535

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校における教員のICT活用指導力向上研修に関する事例研究-研究主任の役割を中心に-2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 57(1)

      Pages: 199-210

    • NAID

      120001075940

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校外の子どものメディア利用を授業へ組織化する方法に関する研究2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育メディア学会教育メディア研究 15(1)

      Pages: 29-40

    • NAID

      110009780633

    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異校園種連携研究における研究動向-小中一貫・小中連携教育を中心に-2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 17号

      Pages: 315-323

    • NAID

      120001075889

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メンターティーチャー・ハンドブックの開発研究-媒介目標を用いた実習校担当教員と大学の指導教員の連携指導を目指してー2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      17号

      Pages: 177-183

    • NAID

      120001075901

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校における教員のICT活用指導力向上研修に関する事例研究-研究主任の役割を中心に-2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文社会科学) 57(1)

      Pages: 199-210

    • NAID

      120001075940

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異校園種連携研究における研究動向-小中一貫・小中連携教育を中心に-2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 17

      Pages: 315-323

    • NAID

      120001075889

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メンターティーチャー・ハンドブックの開発研究-媒介目標を用いた実習校担当教員と大学の指導教員の連携指導を目指して-2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 17

      Pages: 177-183

    • NAID

      120001075901

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドにおける教師教育改革の背景と現状, 及びその特徴の明確化に関する研究-教職大学院のカリキュラム構築への示唆-2007

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 56(1)

      Pages: 193-203

    • NAID

      120001075511

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドにおける教師教育改革の背景と現状,及びその特徴の明確化に関する研究-教職大学院のカリキュラム構築への示唆-2007

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要, 人文・社会科学 56(1)

      Pages: 193-203

    • NAID

      120001075511

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ICT for Reading Literacy at School and Kindergarten in Japan- Investigation of Digital Literacies-2009

    • Author(s)
      Wakio Oyanagi
    • Organizer
      European Conference on Educational Research (ECER) 2009
    • Place of Presentation
      Vienna、Austria
    • Year and Date
      2009-09-29
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] ICT for Reading Literacy at School and Kindergarten in Japan -Investigation of Digital Literacies-2009

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI
    • Organizer
      European Conference on Educational Research (ECER) 2009
    • Place of Presentation
      Wien
    • Year and Date
      2009-09-29
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 異校園連携教育に関する調査研究2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会研究
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Year and Date
      2008-12-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学部から大学院につながる体系的なICT活用指導力の養成に関する研究2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-11-10
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学部から大学院にっながる体系的なICT活用指導力の養成に関する研究2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会 全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT for Reading Literacy at School and Kindergarten in Japan、Proposal for the invited session: The assessment of reading literacy in ICT-based contexts.2008

    • Author(s)
      Wakio Oyanagi
    • Organizer
      The 6th International Conference on Education and Information Systems, Technologies and Applications: EISTA 2008
    • Place of Presentation
      Orlando, Florida、USA
    • Year and Date
      2008-06-30
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] ドイツにおける教師のICT活用指導力育成の動向2008

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2008-06-07
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT for Reading Li teracy at School and Kindergarten inJapan2008

    • Author(s)
      Wakio Oyanagi
    • Organizer
      Proposal for the invited session : The assessment of reading literacy in ICT-based contexts. The 6th International Conference on Education and Information Systems, Technologies and Applicat ions : EISTA 2008
    • Place of Presentation
      Orlando, Florida, USA
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 異校園種連携研究における研究主任の役割に関する研究2007

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] メンターティーチャー・ハンドブックの開発研究ー媒介目標を用いた実習校担当教員と大学の指導教員の連携指導を目指してー2007

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] メンターティーチャー・ハンドブックの開発研究-媒介目標を用いた実習校担当教員と大学の指導教員の連携指導を目指して-2007

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校組織の成長とつなげた教員のICT活用指導力研修2007

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-24
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Book] 教師の情報活用能力育成政策に関する研究2010

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Remarks] 小柳和喜雄「異校園種連携教育推進ガイドブック(イントロダクション編)」奈良教育大学

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 小柳和喜雄「異校園種連携教育推進ガイドブック(実践ファーストステップ編)」奈良教育大学(異校園連携教育支援研究のサイト)

    • URL

      http://oyanagi-lab.com/ikouen/index.html

    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi